HI-VISITKlipsch

Vogel’s Consumer & Professional: zoveel meer dan beugels alleen

Gastauteur | 01 november 2025 | Klipsch | Importeur: Vogel’s Consumer Benelux

Als je de naam Vogel's Consumer Benelux leest, denk je waarschijnlijk eerst aan het fenomeen ophangbeugel van het merk Vogel's. Of bevestigingsoplossingen, zoals ze het zelf noemen. En dat is uit hun mond geen loze kreet, het begon immers al in 1973 met een oplossing toen Harry Vogels zijn eerste luidsprekerbeugel ontwikkelde.

Gastauteur: Ernst Neve

Om te begrijpen wat een luidsprekerbeugel in hemelsnaam met een beter begrip van domotica te maken heeft, zul je even moeten doorlezen. Alles heeft een begin, zo ook het verhaal van Gerdi Vogels die inmiddels bijna 23 jaar CEO is van Vogel’s. Het begint bij vader Vogels die haar met zijn ambitie om kwaliteit en gemak naar een hoger niveau te brengen al op jonge leeftijd inspireerde. Zoals gezegd heeft Vogels senior in 1973 – toen nog hifi-specialist bij elektronicazaak Vogelzang in Eindhoven – de eerste luidsprekerbeugel ontwikkeld, maar dan wel vanuit het idee dat er een manier moest zijn om luidsprekers beter in de kamerakoestiek tot hun recht te laten komen. Immers, gehangen aan een beugel kun je ze op de luisteraar richten. Als hifi-specialist wist hij als geen ander wat het belang is van de ‘sweetspot’ en hoe makkelijk je die teniet kan doen met een belabberde opstelling van de luidsprekers. En niet iedereen wil z’n speakers inclusief bekabeling middenin de woonkamer zetten. WAF noemen ze dat ook wel, Wife Acceptance Factor. Of liever gezegd de afwezigheid ervan. Een betere balans tussen kwaliteit en gemak was een feit, net als het bedrijf Vogel’s dat was en Harry besteeg in vogelvlucht de ladder van het succesvol eigen ondernemerschap.

Neerland’s trots

Nog geen vijf jaar later deed senior het nog eens dunnetjes over met de introductie van de eerste tv-muurbeugel. Gezien het gewicht van de enorme CRT televisies die toen nog de dienst uitmaakten, werd betrouwbaarheid en kwaliteit nog belangrijker dan ze al waren. Het duurde dan ook niet lang voordat onze beugelmaker de vleugels kon uitslaan richting de zakelijke markt, te weten die van ziekenhuizen die in de jaren 90 de Vogel’s plafondbeugels en masse bestelden.

In 1994 richtte Vogel’s een eigen AV importonderneming op die tegenwoordig onder de naam Vogel’s Consumer Benelux opereert, waaronder trouwens ook de beugelbusiness ressorteert. In de 90’er jaren is het conglomeraat Vogel’s in ieder geval wereldwijd een household name geworden met vestigingen reikend van de USA tot China en een bijbehorend levensgroot distributienetwerk.

Door de stijgende vraag naar beugels in zowel de zakelijke als de consumentensector in het begin van de jaren 2000 kon Vogel’s blijven groeien, wat in 2002 heeft geleid tot de oprichting van Vogel’s Professional Solutions, een tak die is uitgegroeid tot Europa’s grootste producent van professionele AV-montageoplossingen. Een prestatie waar wij als land best trots op mogen zijn. Toch mag je stellen dat deze wereldspeler met beide voeten op de grond is blijven staan, getuige het feit dat het hoofdkantoor nog steeds in het vertrouwde Eindhoven te vinden is. We hebben het dan wel over het epicentrum van de Vogel’s-activiteiten, want werkelijk alle producten zijn er te vinden. Voor gebruik in huis en buitenshuis. En dat voor alle budgetten.

Vogel’s: groots en relaxed

Het hoofdkantoor van Vogel’s is gelegen aan de Hondsruglaan 93 langs een rustige ventweg omringd door een aantal andere bedrijven en met de natuur van de Woenselse heide aan de overkant. Op het modern ogende pand waar wit en leisteengrijs hand in hand gaan met grote spiegelende glaspartijen, prijkt het Vogel’s logo trots op de brede pui. Eenmaal binnen in de grote centrale lobby word je ondergedompeld in een rustgevend industrieel ingerichte ruimte, waar aan de zijmuren links namen als Broeinest, Expo Room, Demo Room en Board Room de muren sieren, om aan het eind links een paar ruimtes met de meeste producten uit het portfolio te ontsluiten.

De Townhall wekt misschien nog de meeste nieuwsgierigheid op. In de rest van het pand tref je vervolgens diverse werkplekken, inclusief koffietafels annex ontmoetingsplekken. Al snel word je je bewust van de omvang van het leverprogramma, de onderneming zelf én de ontspannen sfeer die er heerst.

Naar een hoger plan

Gezeten aan een tafeltje in de productruimte word ik ontvangen door International Business Development Manager Richard van der Avoird, een bekend gezicht in de AV markt en al jaren werkzaam voor Vogel’s. Na een verwelkomend kopje koffie met een kaakje doet hij kort en krachtig uit de doeken wat Vogel’s en domotica nu eigenlijk met elkaar te maken hebben. Het verhaal laat zich simpel vertalen. De belangrijkste taak van welk domoticasysteem dan ook is het vinden van de juiste balans tussen gemak en kwaliteit. En laat dat nu een van de belangrijkste kernwaarden van het bedrijf zijn. Het is Gerdi door haar vader met de paplepel ingegeven om vervolgens door haarzelf naar een nog hoger plan gebracht te worden. Naast gemak en kwaliteit van de producten spelen nu ook zaken als zekerheid en duurzaamheid een grote rol in de bedrijfsvoering. Maar er is ook synergie in de producten die onder de importtak zijn ondergebracht. Namen als Albrecht, Dual, Faller audio, Integra, Klipsch, Magnat, Marmitek, Oehlbach, Onkyo en Sonoro zeggen de meesten onder ons wel iets. Een drietal merken springt er voor de link met de domotica en custom install toch tussenuit, te weten Klipsch, Integra en natuurlijk de Vogel’s producten zelf.

De Townhall als rode draad

We beginnen de rondleiding in de Townhall waar lijkt alles samen te komen. Terwijl er een 10-jarig jubileum van een Vogel’s medewerker werd gevierd waar ook CEO Gerdi bij aanwezig was, liet Richard mij een volledig Atmos systeem zien dat bestond uit luidsprekers van Klipsch, elektronica van Integra en natuurlijk allerlei oplossingen van Vogel’s om producten aan de muur dan wel het plafond te bevestigen. De Townhall was naast een vergaderruimte vooral gezellig en de ultieme demoruimte voor de synergie van de CI merken en de bevestigingsoplossingen die het bedrijf zelf biedt. Noem het maar gerust het kloppend hart van de organisatie. De Townhall is voorzien van een gigantische dvLED-wall, uiteraard met hun eigen dvLED montagesysteem. Qua audio vinden we onder de video-wall drie Klipsch RP-640D On-Wall speakers en drie RSM-600 outdoor speakers gemonteerd aan het plafond, ondersteund met twee R-121SW subwoofers. Voor de processing worden de Klipsch KDA-1000 DSP-versterkers gebruikt. In de belendende B2B-ruimte was de overlap met de CI-producten van Vogel’s evident. Alle professionele beugelproducten stonden er gebruiksklaar opgesteld om zo in een keer een perfect overzicht te kunnen krijgen. Ik zou dat de rode draad van de Townhall willen noemen, het perfecte overzicht.

Luidsprekers van Klipsch

Over household names gesproken. Hier mag het Amerikaanse merk Klipsch zeker niet ontbreken. In 1946 opgericht door Paul W. Klipsch, de bedenker van de Klipschorn, een iconische high-end hoornluidspreker. Tot de dag van vandaag wordt het merk gezien als dé luidsprekerfabrikant als het gaat om de reproductie van live muziek. Grondlegger Klipsch wordt door velen gezien als akoestisch pionier die zich inzette om de kracht, detaillering en de emotie van live muziek bij de mensen thuis te brengen, of het nu om premium huiskamerluidsprekers gaat, om soundbars, om in- of opbouwluidsprekers, of zelfs luidsprekers voor gebruik buitenshuis.

Naast de genoemde Heritage modellen maakt Klipsch bijzonder hoogwaardige luidsprekers geschikt voor alle toepassingen in en om huis, van klassiek stereo tot surround voor de thuisbioscoop voor zowel consumenten als voor professioneel gebruik en wordt door de liefhebber van muziek gezien als een legendarisch en professioneel geluidsmerk. Kenmerkend zijn de oranje conussen en hoornluidsprekers, zelfs in de soundbars van het merk.

AV-receivers en meer: Onkyo en Integra

1946 was blijkbaar een goed jaar voor de audio want het markeert tevens het tijdstip dat Takeshi Godai het merk Onkyo oprichtte. Onkyo is al decennialang synoniem voor hoogwaardige audio-apparatuur, met het submerk Integra dat er nog eens een schepje bovenop doet.

Anno nu kennen de merken Onkyo en Integra een reeks modellen AV-versterkers en aanverwante producten en gelden ze als de meest gerespecteerde namen als het gaat om de versterking van klassiek stereo en van de zogenaamde thuisbioscoopsystemen. Beide verstaan ze de kunst van het combineren van innovatieve oplossingen zoals THX-certificering, Dirac Live en draadloze bluetooth-mogelijkheden, met dien verstande dat de Integra-lijn nog meer functionaliteit biedt voor de verwende liefhebber van geluid en muziek.

Wist je trouwens dat Onkyo als enige merk ‘Works With Sonos’ gecertificeerd is? Dat houdt onder meer in dat je via de Sonos app een hele reeks gebeurtenissen kunt starten om zo een verregaande integratie van Sonos en Onkyo te bewerkstelligen. Voor de perfecte synergie met Klipsch speakers beschikken de AV-versterkers van beide merken bovendien over voorinstellingen voor alle modellen.

En natuurlijk de beugels van Vogel’s

De beugels van Vogel’s zijn letterlijk de verbindende factor als het gaat om de verantwoorde plaatsing van televisies, beamers en luidsprekers. Zeker in geval van een thuisbioscoop wil je geen kabelspaghetti of lukraak neergezette luidsprekers zien en moet een flatscreen van 100 inch ook blijven hangen als je hem aan de beugel van de muur laat bewegen. Alles moet goed en veilig zijn opgehangen dan wel ingebouwd en misschien zelfs geautomatiseerd als we het over de laatste generatie tv-beugels hebben. Als eindgebruiker heb je uiteindelijk zelf de keuze of het bewegen van de tv via de afstandsbediening voldoende gemak biedt, of dat tegelijkertijd de verlichting moet worden gedimd en de gordijnen dicht moeten gaan. Eén ding staat vast, de producten uit de Vogel’s portfolio lenen zich daar in ieder geval uitstekend voor.

Van CE naar CI

Terwijl het bedrijf Vogel’s zich van huis uit heeft geconcentreerd op de zogenaamde Consumer Electronics, mikken ze wel degelijk op de zakelijke markt. Aanvankelijk met de professionele beugelsystemen, maar later zeker ook met de synergetische werking van de drie zojuist genoemde merken die zowel de CE als de Custom Install (CI) markt sterk kunnen bedienen. Ruim vijftig jaar aan ervaring komt dan bijzonder goed van pas om niet alleen marktleider te zijn, maar vooral ook te blijven.

Kijk voor meer informatie op www.vogels.com.

MERK





EDITORS' CHOICE