Review: Temporal Coherence Diamant

Tot nu toe luisterde ik naar klassiek, kan de luidspreker ook presteren met popmuziek? Als eerste gaat: “Hell freezes over” van The Eagles in de sacd-speler van Denon. Het is een live concert, maar gezien de afstand tussen mij en de speakers krijg ik niet het idee dat ik omgeven ben door publiek, maar wel weer vrij dicht op het podium sta. Dat geeft een tegenstrijdig gevoel van “erbij zijn” en “op afstand blijven”. Op de weergave zelf is wederom niets aan te merken.

Puntig, snel, zodat de instrumenten die akoestisch zijn precies zo weerklinken. Zang is in alle gevallen perfect verstaanbaar, ook de tweede stemmen. We gaan verder met Pink Floyd, van “The final cut” spelen wij: Southampton Dock. Dat wordt een soort van klankschilderij met meeuwen en schepen, allemaal in de diepte geplaatst op de achtergrond, terwijl de zanger vooraan staat. Door het laag wat de speakers kunnen weergeven ontstaat dat de muziek wordt gedragen op een fundament en dat geeft rust en natuurlijkheid. Een blaffende hond laat zich ook de diepte horen. Zeer zachte geluidjes verdwijnen niet in de achtergrond, beneden fluisterniveau staan die net zo goed in het beeld als bij volle uitsturing op het mengpaneel. Het blijft steeds een raar gezicht om speakers te zien staan die je op het gehoor niet kunt waarnemen.

Ze verdwijnen telkens uit de hersens ongeacht de soort muziek of opname, iets waar de rondstraler bij uitstek meester in kan zijn. Bij de live opname van Dire Straits (“Alchemy”) zit ik veel meer tussen het publiek dan daarnet met The Eagles. Once upon a time in the West is een bij vlagen briljante opname op andere momenten juist heel rommelig. Dat samen geeft een intiem live gevoel. Ook laat de Dire Straits opname horen dat het systeem op hoog volume niveau kan spelen zonder beperkingen. Indrukken blijven ongeacht de muzieksoort eigenlijk gelijk: er is ruimte, natuurlijkheid, muziek wordt gedragen, speelt stress-loos en vooral met grenzeloos gemak.

Temporal Coherence Diamant: Tot slot

Als afsluiter gebruiken we Norah Jones cd “Come away with me” (waarop onder meer Don’t know why) die ik op veel systemen al gauw saai en snel vervelend vind, niet op dit systeem als bron de sacd. Ik beluister een prachtige intonatie van haar stem met de band netjes om haar heen opgesteld. Lekker soepel op een volumeniveau dat de werkelijkheid benaderen zal. Ze mag nog iets meer dichtbij komen, een kwestie van de bank meer naar voren zetten. Misschien is dit wel de keer dat ik Norah het beste heb gehoord in een huiskamer situatie. Een zo mooie afsluiting dat die straks in de auto in de oren zal blijven hangen. Jammer dat alleen een luisterimpressie mogelijk is, maar de systemen zijn echt te groot voor mijn luisterruimte.

Gezien de consistente indruk met alle muziek is dat niet erg. Het is overduidelijk, in de Diamant zit heel veel denkwerk en er zitten heel veel luisteruren in. Een demo aan huis bij Temporal Coherence (of bij Hepta in Zaanstad voor de losse versterkers) is op afspraak altijd mogelijk. Levering van de luidsprekers is direct aan de klant zonder tussenkomst van een dealer. Voor mij blijkt de holistische benadering een juiste keuze, het laten samenwerken van mechanica en elektronica als geheel resulteert in meer dan de som der delen. Temporal Coherence weet de beperkingen en afwijkingen afkomstig van de luidspreker units en de natuurwetten die gelden voor de behuizingen op te lossen met het eigen analoge filter en de eigen versterking, omdat de versterkers ontworpen zijn voor de units. Vermogen, noodzakelijk om 16Hz te halen, is met moderne transistorschakelingen geen probleem meer en ook dat aspect wordt volledig benut. Het blijft even wennen aan een weergever die rondstraalt, daarna is de weg terug naar een meer conventioneel systeem telkens weer een lastige opgave.

Prijs

Diamant 45.000 euro per paar in alle RAL kleuren. Optioneel fineer. Daarbij de opmerking dat de Diamant te veel vlakken heeft voor het optisch effect van fineerafwerking.

MERK





EDITORS' CHOICE