Net als ik denk dat we nu wel de maximale weergavebeleving bij hem hebben bereikt, weet Bert met een raadselachtige glimlach de bakens nogmaals te verleggen. ‘Wat ik je nu wil laten horen is het beste en mooiste wat ik tot nu toe heb bereikt. Het is een 9.1 opname waarbij ik ook voor het eerst van hoogtekanalen gebruik heb gemaakt en dat klinkt wel zo bizar goed. Vond ik het eerst altijd al moeilijk om van meerkanaals naar stereo terug te gaan. Nu heb ik bijna hetzelfde als ik van 9.1 naar 5.1 terug ga!’
Benieuwd wat ik te horen krijg, word ik het volgende moment echt letterlijk overvallen door een dermate aan tastbaarheid, dat ik er letterlijk meteen kippenvel van krijg. Het blijkt om een opname van Vivaldi’s vier jaargetijden door Ars Antiqua Austria in een grote barokzaal van het Stift in St Florian (Oostenrijk) te gaan en het realisme is nu zo absurd hoog, dat ik zelfs met de studioverlichting aan en mijn ogen wijd opengesperd, niet meer kan ontkomen aan het gevoel dat ik daadwerkelijk bij een grote groep mensen van vlees en bloed in een hoge kerk sta! Wauw! Zelfs als het volledig stil is, blijf ik ook dan nog steeds de immense hoogte van de zaal en de verplaatsende luchtkolom ervaren.
Terwijl ik thuis met een prachtig stereosysteem in een bijna perfecte luisterruimte al gewend ben aan muzikanten die zich volledig onafhankelijk van de weergevers in een veel grotere virtuele ruimte bevinden. Valt alles met 9.1 en vooral de hoogtekanalen zo perfect geïmplementeerd, gewoon nog meer op zijn plek. Tijdens deze hele sessie heb ik daarbij geen moment de ‘consumenten’ high-end NADAC als beperkende factor ervaren en dat maakt al bijzonder nieuwsgierig naar de thuissessie!
NADAC: Roon
Met de laatste raadgevingen van Bert verdwijnt de NADAC weer in zijn verpakking en kan ik thuis met zowel apparaat als handleiding aan de slag. Normaal gesproken voert uw dealer natuurlijk deze werkzaamheden uit, maar ik wilde graag gaan ervaren of ik er ook gemakkelijk zelf uit kon komen. Wat ik meteen al over de Merging NADAC kan zeggen is dat vooral de wijze van het via ethernet met het bijzondere Ravenna protocol, daadwerkelijk hout snijdt. Hier geen gerommel met het toch vaak inferieure USB of andere oudere verbindingstypen die alleen maar eenrichtingsverkeer kennen, maar een verbindingswijze die aan de bakermat van de computertechnologie staat en door Merging Technologies tot een volledig voor audio geschikt medium is getransformeerd.
Deze test is voor mij ook de eerste keer dat ik met de bijzondere Roon muziekspeler software kennis kan maken. Deze intelligente programmatuur is al enkele jaren aan een sterke opmars begonnen. Niet zo vreemd wanneer u bedenkt dat de makers van Roon, ook de ontwikkelaarskern is van het eens zo grensverleggende Sooloos systeem. Sooloos wat vandaag de dag onderdeel van Meridian uitmaakt, is de grondlegger en voorloper geweest van zeer intuïtieve en vooral bijzonder visueel verbeeldende software. Niet alleen is het deze mensen op knappe wijze gelukt om streaming audio veel meer een eigen gezicht te geven, maar heeft het vooral de barrière weten te slechten van de typische pc met harde schijf, naar een zeer fraai vormgegeven, gebruiksvriendelijke en intuïtief te bedienen muziekspeler. Ook Merging NADAC gelooft dermate sterk in Roon, dat de DAC vanaf 2017 optioneel met een levenslang Roon abonnement en ondersteuning kan worden geleverd!
NADAC: Nog meer luisteren
Doordat ik thuis alleen maar stereo luister, worden in dit geval dus maar slechts 2 kanalen van het 8-kanaals Merging NADAC exemplaar gebruikt. Maar doordat het merk deze kanalen bij stereogebruik allemaal samenvoegt voor maximale lineariteit, heeft het toch zin om zelfs bij 2-kanaals gebruik voor de uitgebreidere versie te gaan In de luisterruimte is inmiddels alles volgens de regels van de streaming audio kunst aangesloten, staat er een grote hoeveelheid muziekbestanden op een iMac, NUC en NAS klaar en ontwaar ik het sfeervol zacht opgloeiende scherm van de nieuwe Roon muziekspeler op mijn iPad.
Naast mijn eigen North Star Design Extremo DAC heb ik ten tijde van dit vergelijk ook enkele andere absolute topklasse DAC’s van dCS (Rossini) en MSB (Diamond DAC V) voor een direct vergelijk beschikbaar. Hoewel het verwachtingspatroon inmiddels al torenhoog is, word ik toch nog verrast door het positieve verschil wat de NADAC in mijn set maakt. Zelfs mijn nog steeds erg gewaardeerde referentie Extremo DAC moet nu toch wel even slikken. Want terwijl vele concurrenten de afgelopen jaren de handdoek in de ring moesten gooien betreffende accurate timbres, 3D ambiance en natuurlijke losheid, weet deze Zwitser deze eigenschappen vanaf het allereerste moment zelfs nog realistischer neer te zetten.
Het wordt nog opmerkelijker wanneer de Merging NADAC dit weet te combineren met één van de beste vormen van authenticiteit die ik zelfs ooit bij een DAC heb gehoord! Het klinkt misschien vreemd, maar een fagot klinkt daardoor echt als een fagot, een trompet als een trompet, trombone als trombone en dat verder voor eigenlijk alle instrumenten en stemmen en zelfs ook als ze allemaal tegelijkertijd spelen! Ook aspecten als instrumentomlijning, verwerking van dynamische contrasten, natuurlijke rust, schaalgrootte en onderlinge verhoudingen, zijn allemaal enorm accuraat. Is de Merging NADAC daardoor dan de beste DAC ter wereld?
Nee, helaas niet want alles heeft altijd wel een bepaalde keerzijde. In dit geval zou je door alle (echte!) neutraliteit aan kunnen voeren dat in sommige situaties en systemen nog net wat meer verzadigde klankkleuren niet zouden misstaan. Maar een mens kan nu eenmaal niet alles hebben en binnen de vraagprijs, alle mogelijkheden (ook de volumeregeling en hoofdtelefoonuitgang zijn van hetzelfde zeer hoge niveau!), de constructie en de probleemloze werking, behoort de Merging NADAC tot één van de allerbeste DAC’s in zijn klasse en ver daarboven. Daarbij gaat het apparaat ook nog eens aan de haal met een ereprijs voor ultieme natuurlijkheid en authenticiteit! Last but not least is het bijna uniek dat dit zelfs voor ieder af te spelen formaat geldt. Dus of je nu CD, hi-res PCM, DSD of zelfs DXD afspeelt, deze DAC haalt het maximaal uit het bestand en dat met behoud van de onwerkelijk goede geluidskwaliteit.
NADAC: ConclusieÂ
Met de NADAC heeft Merging Technologies een ware home run gescoord in de zin van een schitterend totaalpakket voor een toch heel reële totaalprijs. Natuurlijk is het geen koopje en is de concurrentie beresterk. Daarbij gaat u met deze DAC niet voor de meest spectaculaire presentatie waar je na korte tijd alleen maar snel vermoeid van raakt. Nee, dit apparaat laat vanaf het begin gewoon heel duidelijk horen waarom zoveel studio’s voor de professionele Merging Technologies producten hebben gekozen. Een hele hoge mate aan natuurlijke authenticiteit, zonder enige mate aan opsmuk of overdrijving is daarbij uw deel. In vergelijking met de weergave van meer nadrukkelijk presenterende concurrenten, is het mogelijk dat u deze Zwitser bij een eerste kennismaking in het begin zelfs wat onderbelicht kunt over vinden komen. Een voorlopige indruk die echter al heel snel verdwijnt en plaatsmaakt voor een onuitwisbaar besef dat deze DAC aanzienlijk dichter bij de muzikale waarheid van de originele opname weet te komen dan veel concurrenten! Als totaalconcept is de Merging NADAC voor mij een nieuwe vaandeldrager die op ronduit indrukwekkende wijze in staat blijkt te zijn om een groot deel van het eigenschappenpalet van de oorspronkelijke opname te laten horen.
Prijzen
Merging NADAC stereo € 9.799,-
Merging NADAC stereo/ROON lifetime € 12.475,-
Merging NADAC meerkanaals € 10.750,-
Merging NADAC meerkanaals/ROON lifetime € 13.495,-