Qua apparatuur (“Topgeluid krijg je niet waar je je koelkast koopt!”) vinden we ook in Winkel Nummer Zes alle usual suspects van het Klubben-gamma. Bronnen en versterkers zijn er van NAD, Argon, Denon en Marantz, terwijl er voor het luidsprekeraanbod in klinkende namen als Dynaudio, Dali en Bowers & Wilkins is voorzien. Uiteraard spotten we in dat rijtje ook Argon, dat altijd op een speciaal plekje mag rekenen in deze winkels. En hetzelfde geldt voor de architectonisch verantwoorde producten van Scandyna, de stevige speakers van Cerwin Vega, en vaste streamingwaarden Sonos en Bluesound.
Als we terug in de winkel nog even voortborduren op de succesfactoren van Hi-Fi Klubben, lijkt de vrouw van middelbare leeftijd achter ons zich bewust te zijn van ons gesprek en het feit dat we op de vorige pagina de filosofie van het bedrijf benadrukt hebben. Haar enige vraag, voordat ze haar nieuwste audioproduct afrekent en meeneemt, is namelijk: "heppie deze ook in het wit?". Ze blijkt bekend met de apparatuur en de (voor)selectie van de winkel waar het assortiment betreft, en weet dat ze aan het juiste adres is in deze prijsklasse. Dan rest alleen nog het uiterlijk. Geen a/b-testen, geen vergelijkingen met andere kabels of toch net die andere versterker, gewoon dát model, in dié kleur.
Dankzij de strakke aanbiedingen die de winkel in het kader van het openingsfeestje etaleert, zien we ook verscheidene andere klanten met hun nieuwe aanwinst het pand verlaten. Eén tevreden bezoeker loopt met een kolossale Samsung-televisie onder de arm naar buiten – het lukt hem maar net –, waarop het personeel hem hartelijk uitzwaait. Ze weten dat hij in de parkeergarage onder de Mediamarkt verderop geparkeerd staat, en daar met zijn Klubben-aanschaf voorbij zal lopen. "Plak je er bij de volgende nog even even van onze stickers op", grinnikt Daniel naar zijn collega in de winkel. Zodat ze ook daar maar vooral weten dat het van Hi-Fi Klubben afkomstig is...
Uiteraard treffen we ook Hi-Fi Klubben Nederland-baas Cas Oostvogel aan, enthousiast als altijd. Ook hij krijgt de vraag waarom deze uitbreidingen toch mogelijk zijn, terwijl een bedrijf als bijvoorbeeld HOBO zware tijden doormaakt. Net als Daniel weet ook Cas dat de locatie daarin een belangrijke rol speelt. En de nieuwe winkel in de Venestraat is daarbij een schot in de roos, zoals we deze ochtend ook meteen merken. Uiteraard is het prijsbeleid en de daarbij behorende service en diensten bepalend, maar wat we vooral zien is dat men weet dat er binnen hele boeiende budgetten hele aantrekkelijke aankopen gedaan kunnen worden, en dat beeld- en geluidskwaliteit daarin een hoofdrol heeft. Het imago, de slogans en de acties van Hi-Fi Klubben zijn daarbij enkel een extra, die je het gevoel geven dat het een club is waar je bij wil zijn.Â
Natuurlijk vissen we dan ook nog even naar de locatie van Winkel Zeven. Eigenlijk een standaard gimmick tussen Hi-Fi Klubben en onze redactie, want na een aantal jaar weten we inmiddels hoe het er bij deze organisatie aan toe gaat. Dat levert daarom ook vandaag weer een heel verhaal op, waar we ook déze keer onze mond nog even over moeten houden. Eén ding is in ieder geval zeker: het Scandinavische Hi-Fi Klubben is na Den Haag nog lang niet klaar met de verovering van de Lage Landen...