REVIEWAvid

Het ging toch om de muziek

Bert Oling | 30 november 2013 | Fotografie Fabrikant | Avid

Jawel,  en wat heb ik een plezierige uurtjes beleefd met deze draaitafel – LP na LP. Even wennen aan de clamp, maar dan heb je muzikaal ook wat. Met de clamp is de koppeling tussen plateau en plaat perfect. Omdat AVID kiest voor een misaanpassing qua mechanische impedantie tussen plaat en (kurk)mat, worden de minuscule deelresonanties keurig afgevoerd via de middenas naar de massieve basisbalk. In feite een soort mechanische steraarde. Populair gezegd: retestrak. Niet in de laatste plaats mede veroorzaakt door de stevige motor.

Voorbeelden
Wat mij bij het allereerste gehoor opviel, was de grote stabiliteit in de weergave. Niet alleen schitterde elke korreligheid door afwezigheid. Ik heb daarvoor in mijn collectie een paar hele mooie, maar ook heel gemene LP's. De bekendste is de Milestone LP van de saxofonist Joe Henderson: Power to the People. In het nummer Black Narcissus zet de tenorsax in lange lijnen een melodie neer waarop de andere instrumenten hun commentaar leveren. Deze lange melodielijnen heb ik de afgelopen jaren in diverse stadia van korreligheid gehoord. Vooral op direct aangedreven draaitafels met high compliance elementen (bv. ADC XLM of Shure V15 IV) en lichte armen (SME 3009S2) was er sprake van een bijna ratelende toon, ondanks dat wow-/flutterwaarden correct waren.

Met de komst van de eerste MC's werd het beter, strakker, maar nog niet vlekkeloos. De resultaten werden nog beter toen het nadenken over de hechte relatie arm-element-basis-middenas in concrete producten terug te vinden was. De AVID draaitafels zijn daar een voorbeeld van, met een bijbehorend vlekkeloos resultaat. Zowel met de ingebouwde Denon als met de later ingebouwde ZYX Yantra 100 liet de kwaliteit niets te wensen over. De verschillen tussen deze elementen, hoe klein ook, zijn in deze combinatie evident. Vooral de ruimtelijke afbeelding, het paradepaardje van de ZYX, stond als een huis. Dat was ook heel goed te horen bij de Leonhard Cohen EP Live in Fredericton. Een magistrale band, natuurlijk een magistrale doorleefde stem, maar wat laat de Ingenium/ZYX combinatie dat live gevoel in deze opname goed horen. Nergens is het PA geluid een spelbreker, nergens worden de akoestische laagjes in de opname verdoezeld. Dat kan alleen maar als het samenspel van arm, element en draaitafel niet verstoord wordt door ongewenste resonanties.

Natuurlijk ontbreekt Keith Jarrett's Köln Concert niet. Pianotonen zijn nu eenmaal een perfect middel om korte en snelle snelheidsafwijkingen vast te stellen. Ik geniet elke keer weer van de heerlijk lifesfeer van deze legendarische opname, ondanks de niet geweldige vleugel en dito opname. Voor een bijzondere opname en bijzonder instrument grijp ik vervolgens graag naar een magnifieke Philips-opname van de klaveciniste Blandine Verlet,  met muziek van de Franse barokcomponisten Balbastre en Dulphy: Scarlatti op zijn Frans met veel drive en humor. Mooi opgenomen en een instrument dat mijlen ver verwijderd is van de spijkerkisten die hersenschorsbedreigend nog wel eens als karikatuur van een klavecimbel worden gespeeld. Pulsweergave in optima forma met heerlijk snarige stofuitdrukking.

Voor wie?
In het begin liet ik het woord 'budgetdraaitafeltje' vallen. Dat is deze Ingenium absoluut niet. Het is een goede draaitafel die in deze combinatie met de Project PJ-9CC arm een meer dan uitstekende en stabiele basis is voor een breed scala aan hoogwaardige elementen. You love 'm or you hate 'em, er zullen ongetwijfeld draaitafelliefhebbers zijn die hun neus ophalen voor zo'n 'kale' barebone. Maar hem/haar heeft de markt genoeg alternatieven te bieden. Of ik kon leven met zo'n simpele aan/uit voorziening in de vorm van een degelijke snoerschakelaar, vroeg iemand anders. Ik wel, maar ik kan mij voorstellen dat in de toekomst AVID een motorsturing voor de Ingenium uitbrengt. Wel een erg hosanna verhaal, zei een ander. Jawel, ik heb weinig aan te merken op deze AVID; het enige punt waar ikzelf een andere keuze zou hebben gemaakt is de snaar. Mijn keuze zou een siliconenrubber exemplaar geweest zijn. Want die gaan langer mee, en zijn minder gevoelig voor het regelmatige opstarten.

HiFi.nl plus- en minpunten
+ Hoogwaardige constructie voor levenslang muziekgenot
+ Zeer flexibele opbouw met veel mogelijkheden