Een andere indruk die me meteen trof is dat het lijkt alsof de muziek zachter staat, terwijl hetzelfde volume is ingesteld als altijd. Ik kan niet verklaren waarom dit zo is, maar de vrouw des huizes die graag en vaak meeluisterd merkte het als eerste in woorden op. Het is een indruk die telkens weer ontstaat, in elk geval totdat een zekere mate van gewenning aan dit fenomeen is opgetreden. Tegelijkertijd kunnen de luide passages in diezelfde muziekstukken de indruk wekken dat het volume juist weer wat hoger is ingesteld.
PS Audio claimt dat met de PPP de dynamiek niet afneemt maar, integendeel, juist zal toenemen. Dit zal de manier zijn waarop dit tot uiting komt en zowel op zeer lage volumes als op hogere geluidssterktes is dit fenomeen in gelijke mate waarneembaar.
Ik had al gemerkt dat de Usher eindversterker samen met de Apogee luidsprekers in staat is om onder alle hier voorkomende omstandigheden het gevraagde vermogen te leveren en om te zetten in bruikbare geluidsdruk en tegelijk over een aanzienlijke headroom te blijven beschikken -- iets dat met een eerdere eindversterker niet gelukt was op grond van te weinig vermogen en stroomreserve. Mijn grootste vrees, ondanks PS Audio`s claim, was toch wel dat er op die headroom -- op die hoorbare vermogensreserve -- ingeleverd zou moeten gaan worden. Het is het aloude schrikbeeld van de feitelijk ongeschikte vormen van netfiltering en de scheidingstrafo`s: misschien wordt het geluid er wel schoner van, maar ook flauwer en levenlozer doordat er o.a. op dynamiek ingeleverd word, en dat zou wat mij betreft een reden zijn geweest om het apparaat na een proefperiode weer retour te zenden.
Hoewel ik niet meer op een zo heel hoge geluidssterkte luister als enkele jaren geleden is het geen probleem om bij gelegenheid een gemiddelde geluidsdruk van 98dB neer te zetten en dan pieken te meten van 105dB -- de slagkracht blijft volledig behouden met de PPP en komt zelfs beter tot zijn recht in onze akoestisch behoorlijk neutrale muziekruimte.
Ik meldde eerder al dat het apparaat in staat is om continu 1500 Watt aan schone stroom te leveren, terwijl de set op hoge volumes nooit meer dan 750 Watt op zal nemen. Er is geen reden om aan te nemen dat de PPP op dit punt in ademnood komt. Er is ook heel wat voor nodig om meer dan 1kW aan vermogen op te nemen voor een normale audioset. Alleen wanneer er hele zware klasse-A versterkers in gebruik zijn zou 1500 Watt te weinig kunnen zijn.
De PPP kan volgens PS Audio ook meer ruim driemaal meer stroom leveren dan een 16A stroomgroep kan mobiliseren: piekstromen van 50A voor elke helft van de sinusgolf en gedurende tenminste 2 seconden vallen binnen de specificaties. Dat heeft direct te maken met de buffercapaciteit die in het apparaat is ingebouwd en dat neem ik dan maar gewoon aan. Daar komt bij dat het apparaat ontwikkeld is om de vorige generatie regeneratoren (de P300, P600 en P1000) ruim te overtreffen op het punt van uitgangsvermogen en rendement. Eén PPP is qua uitgangsvermogen het equivalent van 5 P300`s, 2½ P600 en 1½ P1000.