Wifimedia werd onlangs tijdens een hifi-show uitgeroepen tot de beste audiozaak van Gelderland. Typisch, vindt Bob, want zijn zaak is eigenlijk geen hifi-zaak, maar een kruisbestuiving van audio- en computerwinkel. “Op geen enkele ligt de nadruk, beide zijn een commodity-product geworden: apparaten zijn steeds minder belangrijk, ze moeten het gewoon doen. Het gaat veel meer om beleving en bedieningsgemak.”
Het beeld van de audio- en muziekliefhebber die in een etalage urenlang verlekkerd naar de mooiste speakers staat te kijken, is echt passé, denkt de eigenaar van Wifimedia. “Vroeger had je alleen een bijbaantje om een mooie brommer of hifi-set te kunnen kopen. Maar de mensen die nu dertig zijn of jonger groeiden op met (zelfbouw)pc’s, gaming, smartphones en tablets. Zij hebben een enorme revolutie meegemaakt, die denken vooral in termen van bedieningsgemak.”
De jeugd luistert meer naar audio dan ooit, weet Bob Zwanikken, alleen op een andere manier, meer consumerend. “Een cd’tje opzetten en die van a tot z luisteren is verleden tijd. Men is van verticaal naar horizontaal gaan luisteren, het gaat meer om moodsen genres.”
Mp3-generatie
Het aantal mensen dat naar hoogwaardige muziek wil luisteren, is volgens de Arnhemse streamingpionier niet afgenomen, al ook wordt de jeugd van tegenwoordig wel de ‘mp3-generatie’ genoemd. “Vergeet niet dat de mp3 altijd nog vele malen beter klinkt dan het cassettebandje.”
“Ik krijg vaak mensen hier: ‘als ik mijn iPod aansluit op mijn versterker klinkt hij echt slecht’. ‘Klopt’, zeggen we dan, ‘de mini-D/A-converter op je iPod is bedoeld voor de hoofdtelefoon, je moet daar een andere converter tussen zetten’.”
De mp3 is bovendien ontstaan in een tijd dat opslag heel duur was. “Geluidsverlies is niet meer nodig nu. Toen we begonnen betaalde je 300 euro voor een 100-gb-schijf. Nu is dat 100 euro voor een 2-terabyte-schijf. Daar kun je zesduizend cd’s op kwijt in FLAC-bestand!”
Hoe vaak moet hij tegen scepsis opboksen, bijvoorbeeld uit traditionele audiofiele hoek? “Vaak. ‘Draadloze muziek kan nooit goed klinken’, zeggen ze. Klopt. Maar in onze systemen worden alleen de muziekbestandendraadloos doorgestuurd. We richten ons overigens ook niet op de echte audiofiel. Die luistert naar geluid, niet naar muziek. Die is vergeten dat je ook bij een liedje op de autoradio keihard mee kunt zingen, ook al klinkt het minder. De liefhebber van de echte high end-apparatuur wordt uitstekend bediend door de traditionele hifi-dealer. Wij stellen een grens bij 3000 euro. Meer geld is helemaal niet nodig voor een goed geluid.”
Veel hifi-liefhebbers klampen zich bovendien vast aan het verleden, vindt Bob Zwanikken. “Misschien klinkt de elpee wel beter, maar die heeft zeker niet de toekomst. ‘Maak kennis met de toekomst’, is ons motto.