Hoogste tijd voor muziek. En hoewel ik eigenlijk vind dat de volgende CD te vaak gebruikt wordt in recensies wil ik hem hier toch nog maar een keer naar voren halen. Touch Yello. De reden daarvoor is dat ik hem nog nooit zo goed gehoord heb als op deze set. Het is een uitgebalanceerde opname die ik altijd heb gezien als een ode aan het digitale tijdperk. Die indruk is alleen maar versterkt door de wijze waarop de XA Amplifier Series er mee om gaan. Strakker dan strak, droger dan droog en tegelijkertijd met het meest natuurlijke timbre van de menselijke stemmen en de trompet van Till Brönner. Beelden en geluiden worden in de ruimte geprojecteerd met een zeldzame precisie.
Building Quality
Naast de klankmatige en visuele indrukken die ik al geschetst heb, zijn er nog een aantal andere kenmerken die al even indrukwekkend zijn. Terwijl een gemiddelde voorversterker vaak een stuk kleiner is dan zijn bijbehorende eindversterker, is hier het formaat exact gelijk. Beiden zijn 484,5 mm breed, 190 mm hoog en 486 mm diep. Fysieke maten die niet in ieder audio rack een plek zullen kunnen vinden. Ook de gewichten liggen dicht bij elkaar. Een gewicht van 42.5 kilo is fors, maar voor een eindversterker niet echt uitzonderlijk. Daarentegen springt de 41 kilo van de voorversterker wel degelijk in het oog. Die substantiële gewichten zijn voor een groot deel afkomstig van de kasten. Beiden hebben een uniblock aluminium buitenkast met koelribben die verantwoordelijk is voor 18,5 kilo van het totaalgewicht.
Tijdens de testperiode voelde de klasse A/B eindversterker continu aangenaam warm aan terwijl de voorversterker met single ended klasse A uitgangstrap koel bleef. Alle onderdelen zijn in beide apparaten bevestigd op een binnenkast. Eveneens een blok aluminium uit één stuk. In de voorversterker weegt die 10,5 kilo en in de eindversterker 9,8 kilo. Zoals gezegd heeft de voorversterker vijf accu’s die het nodige gewicht in de schaal leggen terwijl datzelfde bij de eindversterker gebeurt in de vorm van een ringkern transformator van 500 VA. Om nog even door te gaan met imponeren; de power supply van de laatstgenoemde heeft een buffer capaciteit van 240000 uF. Het uitgangsvermogen is twee maal 150 Watt. Het creëren van een buiten- en een binnenkast is slechts één van de innovatieve oplossingen die het ontwerpteam ontwikkeld heeft bij het creëren van de volgens hen meest pure en meest perfecte versterker aller tijden. Zo meteen meer over de problemen die het team met dit ontwerp op heeft willen lossen. Maar eerst een muzikaal intermezzo. Want sinds deze combinatie in mijn luisterruimte staat voel ik tijdens het schrijven aan deze recensie constant de grote aantrekkingskracht die daar van uit gaat. Een gevoel dat ik ken uit de tijd dat de Avantgarde Acoustic Duo hoorns in de luisterruimte stonden.
Again; Music
Na het zwarte goud en de zilveren polycarbonaat schijfjes is het dan nu de beurt aan de music files die zich op een harde schijf in mijn netwerk bevinden. Via de Logitech Squeezebox Touch en een Sonore Reference digitale interlink wordt afwisselend gebruik gemaakt van een Blacknote DAC30 en een NAD M51 om het digitale signaal om te zetten naar analoog. Hoewel zij elk een eigen klanksignatuur hebben vormen zij beiden een muzikale combinatie met de Avantgarde Acoustic set. De Italiaan met een klank die mij doet denken aan mijn oude Goldenote Stibbert CD speler; rijk en organisch. De Canadees wat helderder en transparanter zonder daarbij klinisch of steriel te worden.
De karaktereigenschappen van de DAC's worden door het Duitse duo feilloos uitgelicht. Voor de beleving maakt het niet zo veel uit welke van de twee ik gebruik. In combinatie met de versterkers transporteert 'All Or Nothing At All', afkomstig van Diana Krall's uit 1997 daterende album ‘Loves Scenes’, mij rechtstreeks naar mijn huwelijksdag waar een vriend dit nummer destijds op zijn saxofoon speelde. Dat het hier om een 24/96 hoge resolutie versie gaat zal zeker meewerken. Ook het feit dat dit album stamt uit de in mijn beleving sterkste periode van Krall's carrière draagt een steentje bij. Maar niet eerder had het afspelen van dit nummer het genoemde effect op mij.
Flawless Technique
Nog nagenietend keer ik terug naar het toetsenbord om wat verder in gaan op het technische ontwerp van de versterkercombinatie. Zoals gezegd was het doel het creëren van de puurste en meest onberispelijke versterker aller tijden. Daarbij signaleren de ontwerpers de volgende knelpunten;
- Iedere conventionele versterker vecht met crossover vervorming.
- Er zijn nog steeds geen bevredigende manieren om de vervorming tegen te gaan die veroorzaakt wordt door de vervuiling van het stroomnet.
- Elektronische componenten resoneren en krijgen op die manier de kans de klank te vervormen.
- Alle versterkers lijken uiterlijk op elkaar , geen van allen zijn zij aangepast aan de smaak van de eigenaar.
Wie tot hier gelezen heeft weet inmiddels dat Avantgarde Acoustic met haar versterkers de toekomstige eigenaren van hun producten wel degelijk de kans biedt om de versterker(s) aan te passen aan de persoonlijke smaak. Het probleem van de crossover vervorming, dat optreedt wanneer de signaalstroom bij het alterneren van de halve positieve en negatieve golfvormen door het nulpunt gaat, is opgelost door het DC flow circuit. Er zijn twee patenten aangevraagd voor dit nieuwe circuit waarbij het volledige signaalpad met gelijkstroom wordt gevoed. Het tweede probleem wordt zowel in de voorversterker als in de eindversterker aangepakt. Door de galvanische separatie via een battery power supply wordt de nadelige invloed van de luidruchtige onderdelen in de voorversterker volledig geblokkeerd. Het supply voltage van de eindversterker passeert primaire en secundaire filters waarna het actief gereguleerd en beschikbaar gemaakt wordt in grote energie opslag eenheden in het circuit. Tot slot wordt de resonantie onderdrukt door het chassis op te delen in een binnen- en een buitenkast, beiden gegoten en massief. Een revolutionair kastontwerp dat als bijkomend voordeel heeft dat de vrijgekomen hitte gelijkmatig wordt verdeeld.
For the last time; Music
Voordat ik aan de conclusie toekom, ga ik nog eenmaal naar de bovenste etage in mijn woning, naar de grote luisterruimte waar de witte ring van licht die de volumeknop omringt een zacht schijnsel door de ruimte verspreidt. Van een ring van licht is het maar een kleine stap naar de Ring des Nibelungen. Een prachtige vorm van totaal theater. Ik werd verliefd op Richard Wagner’s muziek toen ik in mijn jeugd voor het eerst de ouverture van Tannhäuser hoorde. Zo magistraal, zo overweldigend mooi en voor mijn gevoel één van de meest toegankelijke werken van deze meester. Maar nu kies ik dus voor De Ring en wel die onder leiding van Solti op Decca, onlangs uitgebracht in een nieuwe, gelimiteerde editie. Uitgespreid over 14 CD’s.
De LP versie lag duidelijk boven mijn budget. De voor velen bekende ouverture van Lohengrin klinkt door de ruimte en het kippenvel staat strak op mijn onderarmen. De weergave is zo puur, zo schoon, zo ontdaan van allerlei artefacten die een groot deel van de concurrentie parten speelt dat ik als vanzelf emotioneel enorm geraakt wordt door de grote zeggingskracht van deze muziek en de vanzelfsprekendheid waarmee het in de ruimte wordt gezet. Goed is te horen dat Wagner voor zijn werken gebruik maakte van orkesten met een uitzonderlijk grote bezetting. Muzikaliteit, kracht, emotie, prachtige nuances, magistrale dynamiek, rust, het verfijnde, open hoog, het gesatureerde middengebied, het prachtig gedefinieerde laag. De meeslepende muziek mag dan opgenomen zijn in de studio, maar - en dat zal wel nooit werkelijkheid worden - ik waan me in Bayreuth, bij de opvoering van de Ring des Nibelungen tijdens de jaarlijks terugkerende Bayreuther Festspiele.
Flabbergasted
Voor nog geen 20.000 euro zet Avantgarde Acoustic een voor/eindversterker combinatie in de markt die op mij een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Hij klinkt geweldig, is op massieve, solide wijze gebouwd, kent enkele unieke technische oplossingen die duidelijk doorklinken in zijn geluidskwaliteit en heeft een uiterlijk, dat op veel punten kan worden aangepast aan de smaak van de klant. Wanneer ik de prijs vooraf niet zou hebben geweten zou ik die aan het eind van de recensieperiode aanmerkelijk hoger hebben ingeschat. Maar zelfs in die hogere prijsregionen ken ik geen enkel voorbeeld waarbij alle genoemde kwaliteiten op datzelfde hoge niveau en voor deze prijs in één en dezelfde combinatie vertegenwoordigd zijn. I am flabbergasted.
Aanvullende informatie:
Importeur: Number 4 Audio
Prijzen:
XA-PRE LINE STAGE 9.600 euro
XA-POWER AMPLIFIER 8.950 euro
Â
Gebruikte hardware: Analoge bron Â
Digitale bron
Luidsprekers
Versterking
Stroomvoorziening
Kabels en accessoires
 |