Zowel de upper als de lower brackets, de handles, de command bar, de volumeknop en het frontpanel van de voorversterker kunnen in een zwart- en in een zilver geanodiseerde uitvoering worden geleverd. Het frontpanel kan daarnaast ook nog uitgevoerd worden in alle kleuren waarin ook de Avantgarde Acoustic hoorns worden geleverd. Eventueel kan het aluminium frontpanel zelfs worden vervangen door een houten exemplaar waarbij u zelf de houtsoort uit kunt zoeken. De klant kan hier met recht koning worden genoemd. Wanneer het uiterlijk dan naar wens geconfectioneerd en geperfectioneerd is komt op de achterzijde van de voorversterker op een plaquette uw naam te staan, vlakbij het serienummer en de handtekening van Holger Fromme, de eigenaar van Avantgarde Acoustic. Nu ik toch aan de achterkant beland ben, kan ik u meteen iets meer vertellen over de aansluitingen. Uiteraard is er een net entree. Vlak daarboven bevindt zich de aan/uit knop. De testapparaten hebben gedurende de gehele testperiode constant onder spanning gestaan.
De tweede dag was er een duidelijke verbetering hoorbaar dus zelf zou ik dit tweetal alleen nog maar loskoppelen in geval van een lange vakantie. Even vooruit lopend op de specificaties die later aan bod komen; welk netsnoer u gebruikt maakt hier niet zo veel uit. Tenzij u geen gebruik wilt maken van de vijf accu’s in het inwendige van de voorversterker en de schakelaar op het frontpaneel omzet teneinde rechtstreeks op de stroom van het net te gaan spelen. Maar waarom zou u? Dat doet u waarschijnlijk slechts eenmaal. Namelijk de allereerste keer dat u hem aansluit en uit nieuwsgierigheid niet kunt wachten met luisteren tot de batterijen opgeladen zijn. Er kunnen vijf bronnen worden aangesloten. Uitsluitend gebalanceerd. Verder zijn er nog twee sets gelabeld pre out. Uiteraard ook gebalanceerd. Het zou me dus niet verbazen wanneer er tzt ook mono eindversterkers aan de XA Amplifier Series zullen worden toegevoegd. Eén set gebruik ik om, met een Sonore interlink, de verbinding met de eindtrap tot stand te brengen. Door een schroevendraaier in de kleine openingetjes aan de linkerkant te steken kunnen zaken als het volume en de lichtsterkte van het frontpanel worden bijgesteld.
Op het frontpanel van de voorversterker is het vooral de grote robuuste volumeknop die opvalt. Hij heeft hetzelfde oppervlaktereliëf dat ook de handles en de evenzo robuuste afstandsbediening kenmerkt. Het reliëf op de handles vergroot de grip en dat is bij het verplaatsen van deze zware mastodonten zeker geen overbodige luxe. Draaien aan de volumeknop is een genot op zich. De oplichtende ring rondom de knop kleurt oranje wanneer rechtstreeks vanaf het lichtnet gespeeld wordt, wit wanneer hij op batterij power staat en blauw in de mute stand. In de ring van licht zijn 48 leds opgenomen. Zij corresponderen met het aantal stapjes van 1,5 dB waarmee het volume kan worden opengedraaid. Wanneer de knop in beweging komt lichten vanaf het nulpunt de leds op, tezamen een oranje streep vormend. Zodra er niet meer aan de knop wordt gedraaid doven de leds waarbij alleen de laatste blijft branden, daarmee de volumestand aangevend. Vooral in het donker is dat een mooi schouwspel. Midden op het front prijkt het trotse embleem van Avantgarde Acoustic. Langs de onderzijde loopt de command bar met uiterst links de schakelaar waarmee u over kunt schakelen van netvoeding naar batterijvoeding. Op netvoeding brandt er achter de aan/uit schakelaar een oranje licht. De vijf knoppen van hetzelfde type in het midden van de command bar vertegenwoordigen de vijf bronnen. Wanneer een bron geselecteerd is brandt achter de schakelaar eveneens een oranje licht. Ik weet niet hoe het met u is gesteld maar zelf ben ik wel weer toe aan een stukje muziek.
More Music
Te midden van het huidige streaming geweld, waar ook ik mij regelmatig aan over geef, blijf ik ontzettend genieten van opnamen op zowel LP als (SA)CD. En tegen de druk van het internet in blijf ik blij met winkels waar ik zowel zilveren als zwarte schijven kan kopen. Winkels waarin mensen staan die verstand hebben van, en houden van muziek. Die je op een album kunnen wijzen dat je zelf waarschijnlijk nooit zou hebben gevonden of opgemerkt. Voor mij is de Muziekdragerij in Dordrecht zo’n winkel. Eigenaar Sander Mijnster wees mij onlangs op een prachtige CD box van het Freiburger Barockorchester onder leiding van René Jacobs. Een meeslepende uitvoering van Wolfgang Amadeus Mozart’s ‘La Finta Giardiniera’, compleet met een dik boekwerk, uitgebracht op het Harmonia Mundi kwaliteitslabel. Een opera die ik nog niet kende.
Zodra ik de eerste van de drie CD’s in de lade van mijn door Marcel Croese met zijn Creato Gold Clock gemodificeerde Esoteric SA-10 SACD speler leg, word ik direct meegenomen in de frisse, dynamische, gepassioneerde weergave van deze opera. Stemmen komen op een bruisende manier tot leven en de akoestische instrumenten, waarvan de klanken gekenmerkt worden door een prachtige saturatie, staan op indrukwekkende wijze in de ruimte. Opnieuw de woorden schoon, puur en kracht die door mijn hoofd gaan. Stemmen worden op palpabele, plastische wijze geplaatst. Niet alleen in de breedte, maar ook in de diepte. Het beeld bevindt zich niet op, maar net iets achter de lijn tussen de luidsprekers. Deze luisterimpressie is afkomstig uit de tweede helft van de eerste week en in deze periode is de rust die samengaat met de tentoon gespreide autoriteit nog verder toegenomen. Rust die door sommigen wordt geïnterpreteerd als ingetogenheid maar dit niet is. De indruk ontstaat doordat bij het opendraaien van het volume er geen enkele vervorming aanwezig is. Hoe hard of hoe zacht het geluid ook staat, de klank blijft exact gelijk.
More Looks
Tijd om weer even terug te gaan naar het uiterlijk. Van de eindversterker ditmaal. Het front ziet er net zo uit als dat van de voorversterker. Met dien verstande dat de volumeknop ontbreekt en er maar één schakelaar op de command bar is geplaatst. De stand-by knop. Geen van beide apparaten heeft overigens gedurende de testperiode ooit op stand-by gestaan. Ook bij de eindversterker heeft de klant weer die uitgebreide opties om het front aan te passen aan zijn persoonlijke smaak. Net entree met aan/uit schakelaar en de mogelijkheid om de verlichtingssterkte van het front te regelen doen aan de voorversterker denken. Natuurlijk zijn er de gebalanceerde ingangen die verbonden worden met de gebalanceerde uitgangen van de voorversterker. Daarnaast zijn er echter ook nog gebalanceerde uitgangen.