Listen without prejudice

Naarmate je meer audiosytemen beluistert, lijkt het steeds moeilijker te worden om te luisteren zonder vooroordelen. In eerdere reviews heb ik al betoogd dat je dockingssystemen, zeker in deze prijsklasse, niet moet vergelijken met hifi-systemen. Dus die hifi-knop zet ik om, ik schakel over op stand 'easy listening', hoewel ik besef dat dat ook geen waardevrije benaming in de muziekindustrie is. Op de site van The House of Marley heb ik nog gelezen dat de GUSU audio technisch gezien speciaal ontworpen is voor reggea muziek.

Is dit een vermelding louter uit respect naar meester Marley? De GUSU zou extra krachtige, diepe bas produceren om reggea-muziek beter tot zijn recht te laten komen. Ik hou mijn hart vast, ik heb iets te veel sounddocks gehoord die meenden extra bas te moeten produceren om indruk te kunnen maken op de luisteraar. Veelal met averechts effect: te veel boom-boom, te weinig nuance en souplesse. Het geluid bij de GUSU komt uit twee 1" (25mm) tweeters en twee 4.5" (114mm) high-definition woofers in een gepoorte behuizing, aangestuurd door een versterker waarvan het vermogen niet staat vermeld bij de specificaties. Luisteren dan maar.

Jamming
Wanneer de eerste klanken uit de Get Up Stand Up komen, blijk ik mij ‘zorgen' gemaakt te hebben. De GUSU verrast met een mooi fris geluid. Het compacte geheel weet ook een stevig geluid neer te zetten, dat bij mij thuis ruimschoots kamervullend te noemen is (zeven bij vijf meter). In het begin zat ik vrij dicht bij de GUSU en beviel het geluid mij minder. Er leek te weinig nuance uit de speakers te komen. Eenmaal gezeten achter mijn bureau (afstand tot GUSU zo’n vier meter) klonk het geheel een stuk prettiger. Kennelijk heeft het apparaat de ruimte nodig om zijn kwaliteiten te kunnen etaleren. En de bas? Nou, die blijkt geen roet in het eten te gooien, dit keer. Dat wil zeggen: de GUSU produceert voldoende bas, die lekker strak klinkt, zonder alle andere klanken te overstemmen. Bij een nummer als Happiness van Alexis Jordan blijft de GUSU prima overeind. Meer nog: hij verrast met een zeker lichtvoetig geluid. Het redelijk met allerlei instrumenten dichtgetimmerde nummer wordt transparant weergegeven. En de bas blijft strak en kleurt keurig binnen de lijntjes, zoals dat tegenwoordig heet.

Mijn voorkeur gaat uit naar akoestische nummers uit het zogeheten Americana-genre. Ryan Adams met Desire klinkt overtuigend en ik ontwaar (zowaar) een genuanceerd bas-geluid. Mooi! Ook de mondharmonica klinkt zoals die klinken moet, zonder te schel te worden. Tot zover kan de GUSU mij best bekoren. Maar nu zal toch ook enige reggea muziek getest moeten worden. En daar hebben ze enigszins pech bij The House of Marley: HiFi.nl heeft een recensent gekozen die eigenlijk niet van reggea houdt. Sorry, kan er niks aan doen. Mijn ontluikende liefde voor reggea ten tijde van UB40 (Signing Off, eerste album!) is vervolgens hardhandig in de kiem gesmoord door Doe Maar. Daarna is het niet echt goed meer goed gekomen, tussen reggea en mij...

Maar voor Bob Marley heb ook ik alle respect. Zijn live-album met The Wailers behoort tot de beste live-albums allertijden. En voor een ander reggea-artiest heb ik ook nog altijd een zwak: toevallig (?) de zoon van, Ziggy Marley. Zijn Lee and Molly (van het onvolprezen Conscious People) mag bewijzen of de GUSU nog beter uit de verf komt met reggae-sound. Het oordeel als 'reggae-ondeskundige': de GUSU maakt er een waar feestje van. De dock lijkt warempel echt ontworpen voor dit soort muziek. Mij stemt het in ieder geval vrolijk, zonder dat ik daar extra bijzondere spullen voor bij heb hoeven roken…

People get ready - conclusie
De Get Up Stand Up Audiodock is met €349,90 euro wat mij betreft een aanrader in het drukke dockingssegement tussen de drie- en vierhonderd euro. Het ontwerp met zijn houten front is opvallend en zal denk ik veel mensen bevallen. Ook de principes omtrent het milieu en social care die de fabrikant aanhangt, verdienen alle lof. Last but not least: het geluid van dit audiodock is, mede gelet op prijs en afmetingen, prima voor elkaar. Dus kan ik nu de vraag in de kop van dit artikel beantwoorden met: Yes!


EDITORS' CHOICE