REVIEWMarantz

Kijken, luisteren en genieten

René Smit | 05 november 2012 | Marantz

Om een goed referentiekader te hebben besluit ik in eerste instantie de UD5007 speler te beluisteren via de bestaande vM set. Dit kan uitsluitend in stereo omdat de UD5007 niet beschikt over meerkanaals analoge uitgangen. Surround is uitsluitend beschikbaar over de HDMI uitgang. Diverse cd’s worden beluisterd en laten horen dat de UD5007 een speler is die een vloeiende aangename klank voorbrengt. Een afgewogen geluid met een spoortje warmte wat muziek luisteren tot een aangename bezigheid maakt. Er is verrassend veel detail te horen, zeker wanneer je de prijs van de speler in ogenschouw neemt. Voor relatief weinig geld koop je een speler die met alle Disc formaten overweg kan en ook nog eens goed presteert. Een dergelijke kwaliteit was een aantal jaren geleden niet denkbaar voor deze prijs.


Marantz SR5007

De combinatie SR5007 en UD5007 wordt direct zwaar op de proef gesteld met Pink Floyd’s meesterwerk Dark Side Of The Moon. Het gaat hierbij niet om de gewone versie maar de meerkanaals SACD uitvoering. Direct valt op dat de “buble” waarin je je als luisteraar waant veel meer één geheel is. Vooral de surroundspeakers profiteren en laten effecten zoals de klokken in het nummer Time veel beter geplaatst horen. Eén klok lijkt rotsvast geplaatst tussen beide speakers iets wat bij het beluisteren via mijn eigen set niet het geval was. Toen zwierf het geluid een beetje van links naar rechts tussen beide luidsprekers.

De set is onthullend genoeg om te laten horen dat, hoewel van hetzelfde merk, de center- en frontspeakers niet van eenzelfde niveau zijn. De centerspeaker klinkt minder open en wat nasaler. De laagweergave klinkt bij vlagen wat drukkend en geforceerd, maar dit is duidelijk een gevolg van de aanpassingen die Audyssey uitvoert aan de hand van de metingen. Wanneer ik overschakel naar de Pure Direct modus verdwijnt het ietwat overdreven laag als sneeuw voor de zon. Mooie popalbums op het medium SACD zijn slechts sporadisch te vinden. Vaak zijn het zogenaamde audiofiele heruitgaven van klassiekers en bijna nooit een nieuw album. Boudewijn de Groot’s Eiland In De Verte uit 2004 is een welkome uitzondering. Dit fraaie album is zelfs een meerkanaals mix. De vaak verstilde liedjes, met als thema verlangen en onbereikbaarheid, worden gedragen door de klanken van een groot orkest. De mix is mooi afgewogen waarbij de surroundkanalen niet overdreven naar voren komen.

De Marantz set is goed in staat de subtiliteit van de achterkanalen te laten horen. Details zijn goed te volgen en mijn Polk FX3i surroundspeaker klinken duidelijk opener en transparanter dan met mijn eigen set-up. De stem van Boudewijn klinkt wat minder genuanceerd dan ik gewend ben maar dat mag. Alleen de eindversterker die ik normaliter gebruik kost al meer dan de combinatie SR5007 en UD5007 samen en dan is er ook nog ruim wisselgeld voor bekabeling. Al heel snel stopt het vergelijken en luister ik alleen nog naar de muziek. De Marantz combi is namelijk bijzonder muzikaal en heel prettig om naar te luisteren. De weergave is vloeiend en relaxt zonder saai of sloom te worden. Analytisch is een woord dat niet van toepassing is op deze apparaten.

Nu blijkt dat de set uitstekend overweg kan met muziek wordt het tijd om een aantal film- en muziekfragmenten te bekijken en beluisteren. Het “fantastische” Nederlandse zomerweer zorgt er voor dat er meer dan gemiddeld film wordt gekeken. Geen straf wanneer je de beschikking hebt over een splinternieuwe set als deze. Reeds bij het opstarten van de eerste Blu-Ray disc maakt de voortschrijdende techniek zich kenbaar. Ten opzichte van mijn “vintage” Panasonic Blu-Ray speler is de tijd die nodig is om een disc te laden vele malen korter. Night’s In Rodanthe  is een ietwat zoetsappig liefdesverhaal dat toch wel een aantal verassende momenten kent. De soundtrack lijkt niet bijzonder spectaculair te zijn. Gesproken woord is perfect te volgen, kristalhelder en totaal niet neuzig of nasaal. Wanneer halverwege de film een enorme storm losbarst komt direct het voordeel van HD geluid naar voren. Het met de storm gepaard gaande onweer wordt bijzonder realistisch weergegeven. De donderklappen zijn krachtig en de woofers van mijn Audiovector’s worden zwaar op de proef gesteld. De doortekening in het laag is uitstekend te noemen. Duidelijk is dat de Audyssey meting net iets meer geënt zijn op filmgeluid dan op pure muziekweergave. Net als bij de eerder besproken meerkanaals SACD opnames is de “surround buble” nog meer één geheel dan met mijn eigen set-up. Ik waan me echt te midden van de storm en krijg de neiging om te gaan schuilen.

The King’s Speech is een film die drijft op dialoog en totaal niet op surroundeffecten. De Marantz set heeft hier geen enkele moeite mee. Het onderscheid tussen de diverse stemmen is bijzonder goed wat het volgen van de dialogen gemakkelijk maakt. De kleine nuances in het gesproken woord komen duidelijk naar voren wat het verhaal nog meer diepgang geeft. Opvallend is ook het gemak waarmee de set de ruimtelijkheid weet te vangen. Je kunt exact horen in wat voor vertrek de scene zich afspeelt. Het geluid vormt op deze manier een perfecte aanvulling/ondersteuning van het beeld.

Over beeld gesproken, de prestaties van de UD5007 zijn op dit gebied ook buitengewoon goed te noemen. Shakespeare In Love is een film die alom geroemd wordt om de prachtige beeldkwaliteit. De UD5007 stelt daarin niet teleur. De kleinste details in de middeleeuwse kleding worden feilloos uitgelicht. Bij close up’s van gezichten wordt elke oneffenheid weergegeven. De buiten scènes kennen prachtige kleuren waarbij ook schaduwpartijen goed doortekend blijven.


Marantz SR5007

Miami Vice speelt zich grotendeels in het donker of schemering af. Geen probleem voor de UD5007 speler. Kleine details blijven goed zichtbaar en het beeld loopt totaal niet dicht. De agressieve soundtrack wordt met verve weergegeven door de SR5007 receiver. Ook op een hoger volume komt de versterker niet in de problemen en lijkt het geen moeite te kosten om mijn Audiovector speakers aan te sturen. Knap is dat de dialogen in de heftige actie scènes, waarbij de kogels in het rond vliegen, goed verstaanbaar blijven. Indrukwekkend is het geluid van de twee op volle snelheid varende speedboten, een bijna kippenvel ervaring.

MERK

EDITORS' CHOICE