Als je de RP3 bij een officiële dealer hebt gekocht, zal hij in de meeste gevallen voorzien zijn van het element van je keuze, en is hij doorgaans ook al helemaal afgeregeld. Bij mijn exemplaar was door importeur Joenit een felgeel Rega Exact MM element ingebouwd, maar voor de rest was hij maagdelijk. Prima, dan is er straks nog wat te vogelen met de instellingen...
Een Rega-element heeft twee significante voordelen. Ten eerste heeft het de perfecte hoogte, waardoor het niet nodig is om de VTA opnieuw in te stellen. Dat is bij een Rega platenspeler geen eenvoudige klus omdat je er tussenringen voor onder de armbasis moet monteren. Het tweede voordeel is dat elk Rega element behalve de twee gebruikelijke montagepunten vooraan in het element nog een derde schroefgat heeft. Door hier met een (niet-magnetische!) schroef het element aan de headshell (die dus ook een derde schroefgat heeft) te verankeren krijg je niet alleen een sterkere koppeling, maar heb je ook de perfecte overhang en offset hoek te pakken. De naald staat dan precies op de door Rega geprefereerde manier in de groef. Daar hoefde ik dus niets aan te doen.
Nu zijn er weinig platenspelers die eenvoudiger af te regelen zijn dan een Rega, maar een paar tips wil ik nog wel geven. Het contragewicht wordt los bij de platenspeler geleverd en schuift door middel van twee inwendige rubberen ringen naadloos over de metalen stomp aan het einde van de arm. Eerst moet je de arm balanceren. Hiervoor zet je de draaischijf aan de zijkant van de arm op nul, en dan schuif je het contragewicht net zo vaak naar voor of naar achter tot de arm rond een denkbeeldige horizontale lijn zweeft. De nieuwe RB303 loopt, net als al zijn voorgangers, enigszins taps toe, en dat maakt het niet eenvoudig om het 'nulpunt' te vinden. Na enig geschuif lijkt het er dan toch vrij aardig op, en draai ik de schijf naar 1,75 gram, de aanbevolen naalddruk van de Rega Exact. Mijn digitale naalddrukweger vertelt me dat ik er nog ruim 0,2 gram onder zit, dus wordt het contragewicht uiterst voorzichtig een klein beetje dichter naar het draaipunt geschoven. Nog een keer wegen: 1,765 gram...ik doe het ervoor... Dwarskracht ook op 1,75 instellen, en klaar is Max...
Kijken, opnieuw instellen en luisteren
En daar staat hij dan. Zelf luister ik al jaren naar een Rega P5 platenspeler, en die heeft voor deze recensie dus tijdelijk plaats gemaakt voor de nieuwe P3. En dan moet me van het hart dat de RP3 er weliswaar keurig, maar ook wel erg 'understated' uitziet. De plint is uitgevoerd in 'Cool Grey' en het matte oppervlak wordt linksvoor alleen door de aan/uit knop doorbroken. De P5 ziet er met zijn gewelfde houten randen toch wat sierlijker en, tsja...organischer uit. Lelijk is hij niet, maar erg mooi kan ik de RP3 ook niet noemen. Zakelijk eerder...zal dat in de klank doorwerken? We gaan het horen...
Omdat ik in mijn P5 met een Lyra Dorian MC element draai en mijn Naim Stageline S een dedicated MC phonotrap is, was Joenit zo vriendelijk om een Rega Fono MM phonotrap mee te leveren. Een uiterst betaalbare en populaire phono-voorversterker die aanzienlijk boven zijn prijsklasse presteert en met zijn klankkarakter én prijs heel goed bij deze platenspeler past.
De eerste plaat die ik opzet doet me de wenkbrauwen fronsen. Het geluid loopt dicht en vervormt... Ze zullen me toch geen MC voorversterker gegeven hebben? Dat blijkt niet het geval, maar het gloednieuwe Rega Exact element heeft blijkbaar moeite met de volgens de gebruiksaanwijzing correct ingestelde magnetische dwarskrachtcompensatie. Als ik de knop die je daarvoor in en uit moet schuiven helemaal naar me toe trek (dwarskrachtcompensatie = 0) en de naalddruk net iets hoger instel (1,95 gram) is het geluid uitstekend.
Ik besluit nog iets ander te proberen. De naalddruk in de Rega arm wordt ingesteld met een draaiknop die een veer losser en strakker draait. Door deze veer bijna helemaal te ontspannen (nooit helemaal, want dan kan hij gaan resoneren) laat je de combinatie van arm en element vooral door zijn eigen gewicht de naalddruk realiseren. Ik draai de instelling van de naalddruk op de arm naar 0,3 gram, en stel door het contragewicht verder naar het lager toe te schuiven opnieuw een naalddruk van 1,75 gram in met behulp van de naalddrukweger. De dwarskrachtcompensatie wordt op de correcte waarde ingesteld, en nu is het geluid net zo goed, zo niet beter, dan in de vorige situatie. Zelf vind ik deze oplossing wat luchtiger klinken, maar je hebt wel een iets verhoogde kans dat platen met een te grote bobbel een tracking-probleem veroorzaken. Het kan allebei, kies zelf maar wat je het prettigst vindt.