Ayra C-1.0

Dat de Ayra lijn niet alleen qua prijs een serieus te nemen ontwerp is blijkt wanneer ik de monitor luidsprekers in mijn grote luisterruimte opstel en ze eens echt goed ga bekijken. De baffle bestaat uit twee dikke, boven elkaar geplaatste aluminium platen. Direct tegen de achterkant van de bovenste plaat zit de sealed ribbon tweeter. Naar later tijdens de luistersessies zal blijken is deze bandtweeter de absolute, onbetwiste uitblinker van deze monitor. Tegen de achterkant van de onderste aluminium plaat zit een 115 mm keramische mid/laag unit. Een prachtig stukje design met een keramisch/aluminium sandwich conus welke aan de achterkant een ring van neodynium staaf magneetjes bezit. Een gepatenteerd open ontwerp dat uitsluitend de meest essentiële onderdelen bevat. De achterliggende theorie is dat door de open constructie reflectie naar de conus ontbreekt en er minder sprake zal zijn van mechanische of thermische compressie. Het crossover punt tussen beide units ligt op 3 KHz en het frequentiebereik van dit 88 dB ontwerp waarvan de impedantie nooit lager zakt dan 6 Ohm loopt van 50 Hz tot 50 KHz. Aan de achterzijde bevindt zich de baspoort en zijn ook de enkelvoudige WBT luidsprekeraansluitingen te vinden. De MDF kast van het 12,5 kilo wegende testmodel met de maten 200 x 370 x 360 mm is afgewerkt in op superbe wijze gepolitoerde walnoot fineer. In één woord: Klasse!

Dezelfde hightech benadering die kenmerkend is voor de opbouw van de C-1.0 is ook te vinden bij de speciaal voor hen ontworpen stands. Mijn eerste reactie op deze super lichtgewicht constructies is er één van verbazing. Alle standaards die ik ken, ook de in mijn huis aanwezige exemplaren van Sonus Faber en Partington, zijn zware, rigide massa ontwerpen. Zwaargewichten die trachten om de bewegingen van de conussen, en dus van de speaker, onder controle te houden. Deze Deense stands zijn in alles tegenovergesteld aan de genoemde standaard benaderingen. Til ze op en je schrikt bijna van hun vederlichte gewicht. Boven op deze stands krijgen de mini monitoren juist wel de gelegenheid om te bewegen. Ook wanneer je ze aanraakt blijkt dat ze heel losjes gekoppeld zijn aan de ondergrond. Volledig in lijn met de gedachtegang van deze fabrikant die er van uit gaat dat je nooit helemaal kunt voorkomen dat speakers bewegen en dat het dus veel zinvoller is om je te concentreren op het controleren van kritische resonanties. Zowel het bodemplatform als de topplaat zijn vervaardigd uit MDF.

De doppen waar de stand op rust zijn gemaakt van licht aluminium en ditzelfde materiaal komt terug in de topplaat bij het ontkoppelen van de luidsprekers. In vier aluminium kommetjes liggen even zoveel kogeltjes waarop met vilt bedekte aluminium schijfjes op pootjes de losstaande speaker ondersteunen. Bodem platform en topplaat worden verbonden door een smalle, in een fraaie vloeiende vorm gebogen, subliem gespoten staander van multiplex en een rechte, holle aluminium buis die elkaar halverwege kruisen waarbij de aluminium stang door de multiplex staander heen steekt. Los van de klankmatige aspecten lijken mij dit geen speaker/stand combinaties om op te stellen in een omgeving die gedomineerd wordt door onderzoekende peuters of enthousiaste grote huisdieren. Gelukkig heb ik in mijn grote luisterruimte last van geen van beiden.

MERK

EDITORS' CHOICE