REVIEWGold Note

Muziek

De set die ik in huis kreeg had op een andere plaats al aardig wat uurtjes gespeeld, maar ondanks dat besloot ik hem eerst 24 uur te laten ‘opwarmen’ voor ik er serieus naar zou gaan luisteren. Ik ben een ‘inspeelscepticus’ die hard lacht om verhalen van versterkers die pas na een jaar op klank beginnen te komen, maar ik weet bijvoorbeeld wél dat een digitaal circuit gemiddeld 24 uur nodig heeft om helemaal te stabiliseren en een constante kwaliteit te leveren. Dat is geen forumfabel, maar een door metingen ondersteund feit. En hoewel de verschillen in geluidskwaliteit dan alsnog vrij subtiel zullen zijn is het bij een high-end set als deze Gold Note het minste dat je kunt doen om één en ander zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.

Beide apparaten kregen hun stroom via een AudioQuest NRG4 netsnoer, aangesloten op een ongefilterd BlackNoise stekkerblok, dat op zijn beurt via een AudioQuest NRG10 op de wandcontactdoos was aangesloten. De PA-1175 werd via AudioQuest Castle Rock luidsprekerkabels verbonden met mijn Kharma Ceramique prototypes, en als interlinks gebruikte ik twee gebalanceerde sets Earth, uit de Elements Series, die door AudioQuest welwillend ter beschikking werden gesteld omdat ik bij gebrek aan noodzaak geen gebalanceerde kabels in huis heb. Mijn Mac mini, die als dedicated streamer is voorzien van Roon Server software, werd via een AudioQuest Coffee USB met de CD-1000 verbonden, en de Bluesound Node2 werd gekoppeld via een AudioQuest Vodka Optical. Mijn NAD M51, tenslotte, werd op de analoge input van de CD-1000 aangesloten voor het geluid van televisie en films. Ziedaar het speelveld.

Luisteren naar de Gold Note-combinatie

Het kiezen van de eerste muziek die je op zo’n recensie-set speelt is een interessant tijdverdrijf. Wordt het iets subtiels, om op je gemak een beetje aan de nieuwe klank te wennen, of vlieg je er meteen vol gas in met een spectaculair stuk dat de set meteen alle hoeken van de kamer laat zien? Voor beide is wat te zeggen, maar ik besloot tot het eerste. Het spits werd derhalve afgebeten door de Duitse bassist Eberhard Weber, met zijn album Encore uit 2015 (ECM 2439). Hierop verzamelde hij een aantal live geïmproviseerde bassolo’s die hij tussen 1990 en 2007 in diverse steden speelde. Hij voegde er zelf subtiele en sfeervolle synthesizerpartijen aan toe, en riep daarnaast de hulp in van de geroutineerde Nederlandse bugelspeler Ack van Rooijen, die de weidse klanklandschappen nog een stukje verder opentrok met zijn preluderende spel.

Wat me meteen opviel was de enorme soundstage die de Gold Note set wist neer te zetten. Het beeld was gul in alle dimensies. Links en rechts vér buiten de luidsprekers, zowel vlak voor mijn neus als ver naar achteren, en tot mijn vreugde ook de nodige hoogte, waardoor de Gold Note set al direct na de aftrap op overtuigende wijze de illusie van ‘erbij zijn’ wist te creëren. Geen slecht begin. Wat me daarnaast opviel was de enorme ingehouden kracht waarmee de bas werd weergegeven. Veel kleur en toon, maar ook druk.

Die kracht en druk zat ook in de tranceverwekkende woestijnblues van Touareg-collectief Tinariwen, die zich wegens vervolging van hun stam in West-Afrika gedwongen hebben gezien om naar Frankrijk en de VS uit te wijken. Die diaspora maakt het verhaal dat de Blues haar roots sowieso in West-Afrika heeft liggen niet alleen een stuk geloofwaardiger, maar met enig historisch besef ook des te indringender. Hun jongste album Elwan (Anti-87467-2) heeft een prachtige, maar niet per se erg audiofiele productie. De muziek klonk warm, betrokken, dynamisch en dwingend, nee… eerder stuwend, vol en tegelijkertijd breed uitwaaierend, maar minder funky dan voorganger Emmaar uit 2014. De Gold Note set liet me snel vergeten dat ik naar apparatuur luisterde.

Toen ik mezelf weer wist te dwingen tot een meer analytische houding hoorde ik ook een voorname rijkdom in de klankkleuren, die ik doorgaans associeer met een goede buizenversterker. Dat karakter bleek inderdaad afkomstig te zijn van de apparatuur en niet van de muziek, want toen ik me met de prachtige soundtrack Three Worlds - Music From Woolf Works van Max Richter op het neoklassieke pad begaf (Deutsche Grammofon 00289 479 6952 GH) bleef het fier overeind. Met dien verstande dat ik het putdiepe en strakke laag in de track War Requiem inderdaad eerder met een zware transistorversterker zou associëren. Wat mij betreft is Maurizio Aterini dus geslaagd in zijn opzet om een ‘best of both worlds’ versterker te maken.

De cd-speler in de CD-1000 heeft in de loop van de recensieperiode ook de nodige speeltijd gekregen. Omdat hij via dezelfde converter speelt als de streamers waren er zó weinig verschillen in weergavekwaliteit te horen dat ik ze niet toe durfde te schrijven aan het bronformaat. Streaming en cd stonden beide op een ongelooflijk hoog niveau met deze set. Omdat mijn luidsprekers een niet al te lage gevoeligheid van ongeveer 89 dB hebben, en over het gehele frequentiegebied een nette impedantie-karakteristiek hebben durfde ik het experiment met de lage dempingsfactor wel aan. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat geen onverdeeld succes was. Bij klein gespeelde akoestische muziek werd het buis-achtige karakter van de set er weliswaar een beetje door benadrukt, wat zonder meer heel erg lekker was, maar bij moderne elektronische muziek als de snoeiharde psytrance van het album Journeys Into Outer Space (Dacru Records DCRCD026) van Electric Universe miste ik de strakheid die de knallende beat toch echt nodig had.

Dat was ook wel te verwachten. Je gaat het met een op zich verrukkelijk sturend stadskarretje als een Fiat Cinquecento ook niet opnemen tegen een Formule-1 bolide. Dat is bergop met wind tegen. Maar eigenaars van bijvoorbeeld de nieuwe Falcon Acoustics LS3/5A monitor zouden met de PA-1175 in de lage DF-stand nog weleens voor een formidabele verrassing kunnen komen te staan.

Goud voor Gold Note

Terugkijkend op de recensieperiode schiet me als eerste te binnen hoe snel ik vriendjes was met de prachtige sound van de Gold Note CD-1000 en de PA-1175. Subtiel maar krachtig, gedetailleerd maar ook op hoge volumes zijdezacht, zeer ruimtelijk en stabiel. En karaktervol. Ik zou best willen zeggen dat de Gold Note set uiterst neutraal speelde, maar daarmee zou ik het werk van Maurizio Aterini tekort doen. Er is een subtiele maar voor de goede verstaander duidelijke ‘klank’ ontwikkeld. We hebben het niet voor niets over het ‘voicen’ van apparatuur.

Sommige fabrikanten streven naar een ‘draad met versterking’, andere fabrikanten laten horen hoe zij muziek lekker vinden klinken. Voor beide is wat te zeggen, tot je bedenkt dat alle muziekweergave buiten de concertzaal sowieso een samenvatting is van alle kleurende elementen gedurende het opname-, mixing- en masteringproces. Als je dat idee omarmt ga je geluidskunstenaars als Aterini beter begrijpen. Tel daar de bijzonder degelijke bouwkwaliteit en het fijne Italiaanse design bij op en je hebt een set waar je op zeer hoog niveau lang mee van muziek zult kunnen genieten.

Gold Note
Gold Note CD-1000 - CD-Player + Preamp + Analog Input € 6.899,-
Gold Note PA-1175 - Power Amplifier € 5.799,-