
In de aanloop naar Dutch Audio Event 2025 hebben we in samenwerking met de organisatie en diverse exposanten een flinke prijzenpot voor elkaar gekregen. De hoofdprijs van deze tombola was de Lyngdorf 1120, die bij winnaar Bob Daamen terecht is gekomen. En wat nu heel leuk is, is dat hij daar op eigen initiatief een review van gemaakt heeft. Die delen we bij dezen graag.
Gastauteur: Bob Daamen
Groot was mijn ongeloof toen ik zondagochtend 5 oktober mijn e-mail opende. De e-mail van Ivo (Meijer) stond pontificaal op mij te wachten. “Heb je de e-mail gezien, je hebt de hoofdprijs gewonnen op de Dutch Audio Event!”
De mail waaraan Ivo refereerde had ik zeker niet gezien. Aangezien ik nooit iets win knipperde ik nog maar eens met mijn ogen en begon te zoeken naar signalen van oplichting. Die waren niet te vinden. De mail echter ook niet. Later vond ik de genoemde mail wel in de spam map. Toen maar contact opgenomen met Ivo en gelukkig reageerde hij snel. Ik moest de hoofdprijs, een Lyngdorf TDA-1120 persoonlijk komen halen in Veldhoven op DAE. Uiteraard heb ik dat gedaan, waar deze uitgereikt werd door Hifi Corner Trading en Lyngdorf.
Ik, Bob Daamen, 59 jaar en tot voor kort werkzaam als infrastructuur architect in de ICT, heb altijd een fascinatie gehad voor goed geluid. Denk aan goede opnames maar zeker ook aan apparatuur waarmee je dat vervolgens thuis kunt beluisteren. Ik wist na mijn middelbare school niet goed wat ik met mijn leven moest doen. Ik ging studeren, economie aan de Erasmus maar dat was voor mij niet het juiste pad. Na ruim een jaar ben ik ermee gestopt. Militaire dienst was de volgende halte maar de oproep ging een jaar duren.

In die tijd las ik veel in de HVT (HiFi Video Test), een tijdschrift over hifi. Dick Bakker kwam met enige regelmaat in dit blad aan bod. Zijn verhalen, maar zeker ook zijn enigszins eigenwijze houding, spraken mij enorm aan. Op een dag heb ik de stoute schoenen aan getrokken en ben naar de winkel van Dick Bakker in Rotterdam gegaan. Die markante winkel aan de Pleinweg in Rotterdam-Zuid (hierover later nog iets meer). Ik vertelde hem dat ik graag in zijn winkel zou komen werken want ik wilde meer van high-end hifi weten. Zijn eerste reactie was ‘maar ik heb helemaal niemand nodig in de winkel’. Ik vertelde Dick, en ook zijn vrouw Ria, dat ik geen geld wilde. Ik wilde alleen van hem leren totdat ik in militaire dienst moest. Op de terugweg naar huis bleek hij al met mijn ouders gesproken te hebben. Hij nam mij onder zijn hoede, maar wilde wel toestemming van mijn ouders dat hij mij als een personeelslid kon behandelen. Die toestemming kwam er.
Bij Dick en Ria heb ik ontzettend veel geleerd. Niet alleen over techniek maar vooral ook over de omgang met klanten. Zijn benadering van zoeken naar de wens van de klant, zoeken naar de inrichting van de luisterruimte (meestal de woonkamer uiteraard) en de aankleding daarvan (Dick was op zoek naar invloed van de inrichting op het geluid, denk aan vorm maar ook aan demping) en uiteraard het budget maakte dat klanten meestal op een advies konden rekenen waarmee ze binnen hun budget een goed klinkende set konden samenstellen. Deze kon vervolgens in de winkel worden beluisterd. Dick kon je echter ook rustig zeggen ‘Wat u zoekt bestaat niet’, of iets van deze strekking. Hij was eerlijk en rechtdoorzee en noemde de zaken bij de naam. Jaren later ben ik tot de conclusie gekomen dat ik juist deze aanpak veel in mijn werk in de ICT kon toepassen.

Dat mijn oren behoorlijk functioneerden bleek toen een set Dynaudio's werd opgesteld in de luisterruimte. Hoe we ze ook aansloten, het bleef voor mij op de een of andere manier altijd uit fase klinken. Later werd duidelijk dat in een van de speakers de middentoner uit fase was aangesloten. Een zeldzame fout van deze fabrikant.

Een andere aardige anekdote is deze. Dick, altijd op zoek naar hoe verschillende fabrikanten de perfecte eindversterker bouwden, had een versterker binnen van Perreaux. Even uit het hoofd, een Nieuw-Zeelandse fabrikant. Het apparaat in kwestie was een 19-inch rack mounted model met 2 x 500 watt (of gebrugd 1000 watt) gebaseerd op mosfets. Later bleek dat deze boven specs werden gebruikt, ofwel met geselecteerde onderdelen werd gebouwd. Op een dag kwam er een klant die op zoek was naar kleine luidsprekertjes, die bovendien weinig moesten kosten. Dick besloot om de klant te laten luisteren naar twee melkpakjes waar eigenlijk een subwoofer bij hoorde. Ze waren ook los te koop. Het merk is me even ontgaan (het was geen BOSE). Met een knipoog naar mij sloot hij de melkpakjes aan op de Perreaux…. Ik kan kort zijn: ik heb in mijn leven nog noot zulke goede melkpakjes gehoord. Dit was de dag dat tot mij doordrong hoeveel een versterker betekent in de hele keten.
Lyngdorf TDAI-1120
Op Dutch Audio Event werd mij de streaming versterker van Lyngdorf uitgereikt door Hifi Corner Trading en Lyngdorf. Ik was uiteraard ontzettend in mijn nopjes want ik had de review ervan eerder al eens gelezen op HIFI.NL. Thuisgekomen heb ik de volgende dag het toestel maar eens uitgepakt, mijn oude (hmm, 20 jaar alweer) Marantz PM7200 KI los gemaakt en vervangen door de Lyngdorf.

Ik was aangenaam verrast door de grootte, of eigenlijk juist hoe compact het toestel is. Waar ik de Marantz in de kast had staan heb ik besloten om de TDAI-1120 maar óp de kast te plaatsen. Een ethernet kabel achterin (wifi kan ook), de cd-speler met een glaskabeltje aangesloten, mijn speakers netjes op de prachtige vergulde aansluitingen aangesloten. Mijn losse DAC was niet meer nodig omdat de Lyngdorf een DAC heeft ingebouwd. Wel kwam ik erachter dat ik een streamer nodig had, of Roon bijvoorbeeld, om de audio van mijn NAS (een Windows server) te halen. Ik heb mijn Raspberry Pi met Moode en een SPDIF converter van stal gehaald en het speelde onmiddellijk. In de oude opzet was de Pi via USB op mijn DAC aangesloten.
In de tussentijd kwam ook de meetmicrofoon tevoorschijn en heb ik met RoomPerfect de correctie voor mijn woonkamer laten inmeten. Ik had dit nog nooit eerder gedaan maar het ging uitstekend. Wel moet je even de webinterface van de versterker gebruiken en daar moet je je uiteraard comfortabel bij voelen. Met mijn ICT-achtergrond kostte mij dit weinig moeite. De app van Lyngdorf brengt je bij de webinterface als je die nodig hebt.
Na het aansluiten en inregelen merkte ik vrijwel direct op dat de TDAI-1120 geen enkele moeite had om mijn Magnepan 1.5’s aan te sturen. De Magnepans zijn, even uit het hoofd, 6 ohm maar hebben ook een vrij laag rendement. De TDAI-1120 levert 60 watt per kanaal aan 8 ohm en 120 watt aan 4 ohm. Op 6 ohm zit het er dus ergens tussenin. Ik heb nog niet gemerkt dat de versterker snel lucht tekort komt. In vergelijking met de Marantz was het geluid veel helderder en het laag veel strakker.

Nu ik een aantal dagen verder ben en het nodige geluisterd heb kan ik veel meer nuance aanbrengen in mijn oordeel over de geluidskwaliteit. De TDAI-1120 klinkt heel neutraal, precies zoals ik het wil. Het gemak waarmee de versterker speelt is fantastisch. Echter, het gemak ook waarmee duidelijk wordt of een opname goed is of juist beroerd. De plaatsing van instrumenten, stemmen die volledig los staan, de controle over het laag. Ik heb details tevoorschijn horen komen die eerder niet of nauwelijks opvielen. Ik vind het adembenemend en ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe zijn grote broer dan klinkt. Deze heb ik wel gehoord tijdens DAE en daar was het fenomenaal.
Het gebruik van de streaming ingang, met bijvoorbeeld Apple Music, gaat geweldig. Door de ingebouwde compatibiliteit met Bluetooth, Chromecast en Apple AirPlay is het gebruik met streaming media fijn en simpel. Mijn 18-jarige zoon heeft het ook ontdekt en komt dikwijls beneden luisteren naar zijn favorieten via Apple Music (AirPlay). Spotify, Qobuz en Tidal worden ook ondersteund. Zelf heb ik geen van deze drie dus ik kan niet vertellen hoe dat in de praktijk gaat maar ik verwacht net zo goed als Apple Music.
Ook ben ik al heel veel wijzer geworden over het gebruik met een NAS. Als je NAS UPnP (of DLNA, in Microsoft terminologie) doet dan kan de TDAI-1120 daar direct mee overweg. Voor mij zou dat kunnen betekenen dat ik iets als Plex moet gaan installeren. Plex is gratis maar ondersteunt geen gapless playback. Dat is voor mij wel een dingetje. Een heel andere optie is Roon, wat perfect ondersteund wordt, maar ik moet daar nog even over nadenken want het kost geld.

Samenvattend denk ik dat de review zoals deze eerder door HIFI.NL werd gedaan de spijker helemaal op zijn kop slaat. De versterker speelt met groot gemak alles af. Streaming, digitale ingangen, analoge ingangen, er ontbreekt eigenlijk niks aan het toestel. Er zit zelfs een phono voorversterker in (MM-elementen). Het is een toestel dat perfect past in de moderne tijd maar met toch hele goede geluidseigenschappen. De klank is heel neutraal en de versterker is behoorlijk potent voor zijn geringe afmetingen. Doordat het klasse-D versterking is geeft ie ook weinig warmte af. De afstandsbediening blijkt optioneel te zijn, een klein beetje jammer. Als je vooral streaming gebruikt mis je deze echter helemaal niet. Ik gebruik meestal de app van Lyngdorf via mijn iPad om van ingang te wisselen maar met de knoppen voorop is het ook een fluitje van een cent. De iPad heb ik ook nodig om Moode te vertellen wat ik wil spelen. RoomPerfect is lastig voor mij om in te schatten hoe goed het werkt want ik heb de versterker niet zonder gehoord. Maar het inregelen ervan gaat heel erg makkelijk en de bijgesloten kabel is van uitstekende kwaliteit (mijn zoon heeft deze nu in gebruik voor zijn eigen zangmicrofoon op zolder). De standaard is niet bijzonder maar doet zijn werk goed en deze zul je niet vaak nodig hebben. Ik ben onder de indruk dat Lyngdorf deze technologie heeft ingebouwd en dat de benodigdheden erbij zitten. Chapeau, Lyngdorf!
Volgens Lyngdorf heb je ook geen apparatuur nodig om je stroom te schonen. Dat zit er af fabriek al in. Hier ben ik ook zeer blij mee.
Oordeel
Mijn oordeel over de versterker is dat-ie nagenoeg perfect is. Een toestel waarmee veel gezinnen voor een acceptabel bedrag goed geluid in huis kunnen hebben terwijl het apparaat praktisch heel goed past in de moderne tijd. Ik heb em gewonnen maar zou zeker overwogen hebben om deze te kopen omdat ie precies doet wat ik wil met hele fijne geluidseigenschappen, een fraai uiterlijk en compacte afmetingen. Echt een winnaar!
Nog kort even over de winkel van Dick en Ria Bakker aan de Pleinweg. Na het pensioen van Dick en Ria heeft Hobo Hifi de zaak een tijd overgenomen. Hier heb ik mijn Marantz versterker gekocht. Later is het 010HiFi geworden. Recent zag ik het bericht dat de winkel nu echter definitief de deuren gaat sluiten. Ik meen dat de winkel een slordige 55 jaar heeft bestaan. Voor mij is deze winkel van grote betekenis geweest. Het is de basis geweest van mijn liefde voor high-end hifi. Maar ja, alles heeft een begin en meestal ook een eind en het einde van deze winkel komt er binnenkort aan. Ik denk nog vaak met grote blijdschap terug aan wat de oprichter van de winkel voor mij heeft betekend. Helaas zijn zowel Dick als Ria inmiddels overleden. Ze waren iconen voor mij.
Muzikale omlijsting
Tot slot nog de lijst met tracks die ik geluisterd heb de afgelopen periode na het aansluiten.
Eliane Elias – Time And Again (2024) FLAC 24-96
Nr. 2 – Falo Do Amor
Ik vind deze Braziliaanse jazz pianist en zangeres echt geweldig. Op dit album staan weer mooie opnames. De bas was mooi onder controle zonder opdringerig te worden. Het stereobeeld en de diepte prachtig, de piano nooit scherp.
Carmen Gomes Inc. – Stones In My Passway (2023) FLAC 24-88,2 (was 352,8)
Nr. 8 – Sweet Home Chicago
Nr. 10 – Malted Milk
Ik blijf deze met een enkele microfoon opgenomen albums toch altijd iets bijzonders hebben. Fabelachtig goed opgenomen. De stem van Carmen komt mooi los. De bas goed gedefinieerd, de punch van de drums, de plaatsing in het stereobeeld van de instrumenten.
Cassandra Wilson – New Moon Daughter (1995/2013) FLAC 24-192
Nr. 1 – Strange Fruit
De contrabas klinkt precies zoals het instrument hoort. Mooi laag maar met veel details zoals klepperende snaren en harmonischen. De stem van Cassandra Wilson zweeft voor de luidsprekers.
Cécile McLorin Salvant – Mélusine (2023) FLAC 24-96
Nr. 2 – La Route Enchantée
Ook bij deze opname een prachtige contrabas. Mooi onder controle, krachtig, gedetailleerd. De stem van deze donkere zangeres zweeft hoog in de lucht. Kippenvel dus.
Paolo Conte – Elegia (2004) FLAC 16-44,1
Nr. 1 – Elegia
De stem van Conte blijft altijd bijzonder. Ik las eens dat hij niemand kon vinden die zijn liedjes zo kon zingen als hij het wilde, dus deed ie het maar zelf. In deze opname blijf ik de plaatsing van zijn stem wat vreemd vinden maar de stem is wel precies zoals we die van hem kennen. Ik twijfel zelf op ik de opname mooi vind of niet. Ik heb zeker beter gehoord.
Pat Metheny – Dream Box (2023) FLAC 24-96
Nr. 1 – The Waves Are Not The Ocean
De rust van de versterker en het speels gemak waarmee de enorme diepte neergezet wordt vallen op.
Keith Jarrett - The Köln Concert (1975/2017) FLAC 24-96
Nr. 1 – Part I
Jarrett is, zo leerde ik van Dick Bakker, een bijzondere artiest. Speelt vaak (altijd?) met een ongedempte piano waardoor zijn spel soms spijkerhard klinkt. Ook kan hij op het podium mee stampen, zingen of kreunen. Met andere woorden, er gebeurt nogal wat. Deze opname laat dit in alle details horen. De dynamiek van Jarrett’s spel staat als een huis en de diepte is enorm. Het is echt alsof je erbij bent.
Monty Alexander Trio – Montreux Alexander (1977/2011) FLAC 24-96
Nr. 1 – Nite Mist Blues
Dit is een live opname op het Montreux Jazz Festival. De opname laat de zaal goed horen. Monty speelt ook af en toe spijkerhard op de piano en dat staat als een huis. Het wordt nooit onaangenaam. De bas komt helemaal tot zijn recht, de bekkens van het drumstel komen helemaal los en ook als het trio helemaal voluit speelt blijft het mooi fier overeind.
Ray Charles – Genius Loves Company (10th Anniversay Edition) (2004/2014) FLAC 24-96
Nr. 1 – Here We Go Again (met Norah Jones)
De stemmen blijven zo goed klinken, ook toen ik behoorlijk hard speelde. De kleine details vielen me meer op dan ooit. De bas opnieuw mooi strak.
Nr. 4 – Sorry Seems To Be The Hardest Word (met Elton John)
Ook hier bleven de stemmen prachtig.
Rob Wasserman – Duets (1988) FLAC 16-44,1
Nr. 2 – The Moon Is Made Of Gold (met Rickie Lee Jones)
De aparte stem van Rickie Lee is prachtig vastgelegd en het contrast met de contrabas maakt het een heel mooie opname. Ik was onder de indruk van de weergave.
Nr. 6 – Ballad Of The Runaway Horse (met Jennifer Warnes)
Ook deze opname is prachtig. De stem van zangeres Warnes klinkt als een klok en de (contra)bas van Wasserman wordt perfect weergegeven.
Thom Rotella Band – Thom Rotella Band (1987/1994) FLAC 16-44,1 kHz
Nr. 1 – Patti Cake
DMP was een van de jazzlabels die al vroeg aan de gang ging met digitale opnametechniek. Dit album is, net als de meeste andere albums van dit label, bijzonder dynamisch. De versterker brengt dit uitstekend voor het voetlicht.
Flim & the BB’s – Big Notes (1985) FLAC 16-44,1 kHz
Nr. 2 – Heart Throb
Ook Flim & the BB’s verschenen op het DMP label. Dit is een prachtige opname die bijzonder goed weergegeven wordt op mijn set.
Red Hot Chili Peppers – The Getaway (2016) FLAC 24-48
Nr. 2 – Dark Necessities
Dit nummer trekt zwaar aan elke versterker vanwege de bas- en drumpartijen. Met name de drums hebben een stevige punch. Het staat als een huis.
Lura – Di Korpu, Ku Alma (2005/2005 Deluxe) FLAC 16-44,1 kHz
Nr. 6 – To Martins
De wat lage stem van deze Kaapverdische zangeres staat mooi los, zweeft bijna. Het stereobeeld is heel fraai en alle instrumenten mooi gedetailleerd. De bas is vol en rond.
Nr. 9 – Oh Naia
Duidelijk wordt dat de saxofoon helemaal droog is opgenomen. De details van allerlei soorten slagwerk waren mooi te horen. De gitaarsolo echt heel fraai.
Lura – M’bem Di Fora (2006) FLAC 16-44,1 kHz
Nr. 8 – Mari Ascenson
De stem van Lura weer zoals het hoort. Maar mij vielen ook de stemmen van de achtergrondzangeressen veel meer op dan voorheen. De bas weer mooi, nooit opdringerig.
Nr. 11 – Festa Di Nha Kumpadri
De accordeon die mooi tussen alles door loopt viel me eerder nooit zo op. Sowieso zijn alle instrumenten heel goed te onderscheiden.
Nanci Vieira – Manhã Florida (2018) FLAC 16-44,1 kHz
Nr. 3 – Les Lendemains de Carnaval
In het begin van het nummer zijn de twee gitaarpartijen goed te onderscheiden, later komt de cavaquinho erbij. De stemmen van de Kaapverdische zangeres en de gast staan beide mooi op de voorgrond. De koortjes met verschillende stemmen zijn prachtig.
Eagles – Desperado (1973/2022 MFSL) FLAC 24-88,2 (was DSD64)
Nr. 4 – Tequila Sunrise
Dit is natuurlijk een gouwe ouwe. Het stereobeeld is ontzettend breed, de gitaarpartij met ontzettend veel detail (de aanslag op de snaren is goed te horen). De Lyngdorf speelt dit met het grootste gemak.
Kari Bremnes – Det Vi Har (2017) FLAC 24-96
Nr. 1 – Det Kunnen Skjedd
Wat een prachtig stuk muziek is dit toch. Zoveel diepte en de stem staat zo mooi voor me.
Paul Simon – There Goes Rhymin’ Simon (1973/2015) FLAC 24-96
Nr. 3 – Take Me To The Mardi Gras
Dit is voor mij een blast from the past. Dit was een van de eerste albums die ik in mijn vroege jeugd veel draaide. Mijn vader had de lp hiervan. CBS had in die tijd ontzettend goede opnames en dat is te horen ook. Een opname uit 1973 maar het klinkt als een klok. De nog jonge stem van Paul Simon staat weer mooi maar de andere stemmen ook. Het stereobeeld is opnieuw ontzettend breed ondersteund door een mooi stevige ronde bas.
Nr. 10 – Loves Me Like A Rock
Het nummer opent met gitaar, wauw. De detaillering in het nummer is enorm.
Cuca Roseta – Cabo Verde Nha Cretcheu (2024) FLAC 16-44,1 kHz
Dit is een album met live opnames van deze Portugese fado zangeres die Kaapverdische liedjes in Kaapverdië zingt. Dat ze kan zingen is overduidelijk, dat ze een fado zangeres is ook. Wat mij betreft is dit album wel een aanrader als je van Kaapverdische muziek houdt.
Nr. 22 Mãe Velha
Velen kennen dit liedje in de uitvoering van Cesaria Evora. Cuca Roseta brengt het heel klein en heel overtuigend.
Elvis Costello – King Of America (1986/2015) FLAC 24-96
Dit album overtuigde mij in 1986 van de kwaliteiten van Elvis Costello. Eerder kende ik alleen ‘Oliver’s Army’.
Nr. 4 – Don’t Let Me Be Misunderstood
Dit nummer is bij mijn beste weten oorspronkelijk van Eric Burden (and the Animals?). Costello zet een mooie versie van het nummer neer waarbij de van hem bekende stem perfect weergegeven wordt. Het stereobeeld is mooi, de bas overtuigt me ook hier weer.
Eric Bibb – Dear America (2021) FLAC 24-96
Nr. 1 – Whole Lotta Lovin’
Dit is een mooi indringende opname. De stem van Bibb komt zo dichtbij. Er zijn weinig instrumenten die mooi in het stereobeeld zijn geplaatst.
Eric Clapton – I Still Do (2016) FLAC 24-96
Dit is een album waarop weer goed te horen is wat Clapton’s grote liefde is: de blues.
Nr. 1 – Alabama Woman Blues
De instrumenten zijn goed te onderscheiden, af en toe is er oversturing te horen op zijn stem. Dat komt niet van de versterker, dat zit in de opname. Het stereobeeld is weer breed en de bas krachtig en goed onder controle.
Nr. 11 – Somebody’s Knockin’
Clapton’s gitaar staat hier op de voorgrond, strak in het midden. De bas ook goed gecontroleerd.
Eric Clapton – The Lady In The Balcony: The Lockdown Sessions (2021) FLAC 24-96
Nr. 1 – Nobody Knows You When You’re Down And Out
Een mooi opname met Clapton’s stem mooi in het midden, de bas vol en rond.
Rickie Lee Jones – Rickie Lee Jones (1979) FLAC 16-44,1
Dit is de cd waarmee we vroeger in de winkel veel demonstreerden. De stem van Rickie hoog en licht.
Nr. 1 – Chuck E’s In Love
Ik heb lang niet naar het album geluisterd. De breedte van het stereobeeld valt me nu op. De stem van Rickie precies zoals ik haar herinner.
Steep Canyon Rangers – Nobody Knows You (2012) FLAC 16-44,1
Dit is een bluegrass album. Ik kan dat enorm waarderen. Het is heel pure muziek.
Nr. 4 – between Midnight And The Dawn
De stemmen spelen zo makkelijk, zo overtuigend. De typische bluegrass instrumenten banjo en viool komen mooi los. De bas vol en strak.
Pink Floyd – Delicate Sound Of Thunder (1988/2020) FLAC 24-96
Dit heb ik altijd een geweldig album gevonden. De heruitgave van 2020 (in 2019 gemixt) maakt de opnames nog een stuk beter dan ze al waren.
Nr. 204 – The Great Gig In The Sky
Dit nummer geeft me altijd kippenvel, dikwijls word ik ook emotioneel. Het wordt zo indringend gezongen door de 3 zangeressen. Ook deze keer raakt het me diep.
Deep Purple – Made In Japan (1972/2014 Deluxe Edition) FLAC 24-96
Deep Purple was een live band. Hun live opnames maakten veel meer indruk op me dan de studio albums. Destijds, ik was 14 denk ik, maakte dit album grote indruk op me vanwege de enorme energie die de rockers in Japan op het podium brachten. De heruitgave van 2014 maakt de beleving nog wat intenser. Bij de Steven Wilson remix uit 2025 vind ik dat een deel van de energie mist. Zijn mix maakt het volkomen anders. Er schijnt nog een nieuwe uitgave te komen. Deze versie uit 2014 staat als een huis. De bas beter dan ooit en de power van de mannen is ongeëvenaard. Nr. 5 Strange Kind Of Woman en Nr. 1 Highway Star brengen me direct terug naar de tijd dat ik het album voor het eerst hoorde.
Alison Krauss & Union Station – Live (2002/2003) FLAC 24-88,2 (was SACD)
Dit is opnieuw een bluegrass album. In een review las ik dat de artiesten in staat zijn om hun instrumenten fenomenaal te laten zingen op het podium. Ik sluit me er volledig bij aan. Ze spelen de sterren van de hemel. De hoge etherische stem van Krauss, de dobro (resonator gitaar), de viool van Krauss, de bas. Het staat als een huis.
Nr. 1 – Let Me Touch You For A While
Dit nummer begint met het gejuich van het publiek. Het is alsof je erbij bent. De hele performance is gewoon ronduit geweldig.
Teofile Chantre – Azulando (2004) FLAC 16-44,1
Deze Kaapverdische artiest schreef vele liedjes voor Cesaria maar heeft ook zelf een flink aantal cd’s gemaakt, waaronder deze Azulando uit 2004. Veel van zijn liedjes ademen een Franse sfeer, dikwijls met accordeon. Zijn stem komt prachtig los, het stereobeeld prachtig en de details zijn fijn om te horen.
Nr. 2 – Nada Mas Nada Menos
Een liedje dat goed laat horen wat hij in zijn mars heeft.
Tito Paris – Graça de Techega (1996) FLAC 16-44,1
Deze Kaapverdische zanger/gitarist/liedjesschrijver komt op dit album sterk tevoorschijn.
Nr. 10 – Cartinha d’Holanda
Het album klinkt prima en in dit nummer vallen de blazers me nu meer op dan ooit.
Tito Paris – Guilhermina (2002) FLAC 16-44,1
Persoonlijk vind ik de opnames bij dit album wat minder dan bij zijn vorige album. Maar op nr. 8 Padoce Di Ceu Azul hoor ik wel meer details dan ooit tevoren. De bas ook opnieuw prima onder controle.


