Het is een keurig net en strak afgewerkt vertrek met in de ene poot een bureau met aanverwante zaken, terwijl in het andere deel in vol ornaat het einddoel van mijn bezoek in volle glorie zichtbaar is. Het zijn natuurlijk de met 46 cm breed, 48 cm hoog en 40 cm diep, bijna kubusvormige ME 901K1 luidsprekers. Mede door de flinke breedte en het overigens bijzonder fraaie bijbehorende Geithain statief en vooral de relatief kleine oppervlakte van zo’n 3 x 4,5 meter, ogen de luidsprekers zeker fors. Gelukkig zijn ze echter ook op de typisch gründliche Duitse wijze afgewerkt en oogt het geheel zeer verzorgd en uiterst serieus. Qua WAF (Wife Acceptance Factor) zou nu iedereen denk ik inschatten dat je met deze grote en massief aandoende weergevers helemaal ‘nat’ zal gaan. Toch blijkt dat al snel een stuk genuanceerder te liggen. Want zeker na er een poosje langer naar gekeken te hebben, zetten deze ME 901K1’ eigenlijk vooral een ‘bold statement’ neer. Het is namelijk dermate mooi industrieel vormgegeven en op een vreemd prettige wijze zo dominant en vooral ‘stoer’ uitgevoerd, dat ze in de praktijk juist erg mooi blijken te zijn!
Daarbij zijn de luidsprekers ook nog eens in vele lakkleuren en fineertinten leverbaar en hebben ze nog een enorm belangrijke troef achter de hand. Want alle actieve luidsprekers van Geithain kunnen namelijk in verschillende akoestische uitvoeringen worden besteld. Ik bedoel daarmee dat vooraf de luisterafstand van uw ruimte kan worden opgegeven en u dus werkelijk op maat afgestemde luidsprekers in huis krijgt! Daarbij bestaan er dus ook echt uitvoeringen zoals de ME 901K1 van Stephan, die bewust zijn gemaakt om bijna tegen de muur te worden geplaatst! 20 cm is hier zelfs al genoeg en dat scheelt me toch een berg ruimte in een (woon)kamer! Ondanks de royale afmetingen van deze weergevers is deze uitvoering toch echt bedoeld voor luisterafstand van zo tussen de 2 en 4 meter. Op afspraak is het zelfs mogelijk om de luidsprekers echt specifiek op uw ruimte in te regelen. Maar de situatie bij Stephan blijkt al snel dermate goed te zijn dat dit in zijn geval zeker niet noodzakelijk blijkt te zijn.Â
Full-range geluidsweergave in de slaapkamer?
Eenmaal in de comfortabele rode luisterfauteuil gezeten, zie ik tussen de luidsprekers een laag rack met op de drie niveaus, verschillende La Rosita streamers opgesteld staan. Pal daarnaast dient een kleine passieve voorversterker van een mij onbekend merk voor de aansturing van de actieve luidsprekers en dat is eigenlijk alles! Wat ik er nu nog niet eens bij heb verteld, is dat deze ME 901K1 luidsprekers ook nog eens nagenoeg full-range (25 Hz - 20 kHz) zijn! Dus grote full range luidsprekers die bijna pal tegen de muur in een eigenlijk te kleine ruimte met theoretisch te korte luidsprekerafstand staat opgesteld? Normaliter zouden dit de ingrediënten zijn voor een volstrekt onbevredigende of zelfs slechte weergave. Een presentatie vol met vervelende artefacten en storende resonanties. Gelukkig heeft Stephan wel de basis goed voor elkaar want om al te directe reflecties zoveel mogelijk uit te bannen, hangen er om de luidsprekerplaats dikke gordijnen en zijn er zowel achter de luisterstoel als het plafond diffusors aangebracht. Toch blijft het er voor mij nogal onlogisch uitzien, vooral omdat ik weet en heb geleerd dat zo’n opstelling met zulke grote weergevers normaal niet goed kan werken.
Verbazingwekkend
Een volgende aspect wat ik eigenlijk wel leuk vind, is dat Stephan helemaal geen typische audiofiel is. Op zijn muziekserver staan wel enkele albums die aan deze typering zouden kunnen voldoen, maar het meeste is toch vooral zoals sommige mensen het noemen ‘echte muziek’. Dus naast De Dijk, staan ook Madonna, Sting en Phil Collins en nog veel meer, allemaal broederlijk naast en onder elkaar. We gaan dus van start met enkele oude tracks van Madonna en het volgende moment word ik bijna letterlijk overvallen door de enorm geconcentreerde weergave en vooral impact die in deze muziek zit. Niet alleen klinkt alles werkelijk super strak, heel direct en opvallend ongekleurd. Maar ook vallen mij het grote aantal verschillende laagjes in deze productie op. Informatie waarvan ik niet wist dat het er überhaupt op stond! Misschien nog wel opvallender is het kwalitatief uitmuntend goede laag. Lage tonen met een enorme controle, maar ook zeer goede timing, diepgang en inderdaad helemaal vrij van excessen! En dat ondanks de feitelijk veel te kleine ruimte. Minpunten? Eigenlijk zijn ze er niet echt, maar deze Geithain luidsprekers met hun professionele oorsprong, zijn wel op een bepaalde manier aanwezig. Direct en zonder opsmuk is misschien een betere omschrijving. Toch heb ik geen moment het gevoel gehad dat de muziek onprettig op mij af werd gevuurd. Daarbij zorgen de puntbron benadering en het uitgekiende afstraalgedrag wel dat de timing gewoon erg goed is en je zelf opvallend weinig bewust bent van de ruimte waar je je in bevind. De prijs vanaf € 12.740,- per paar voor dit model, vind ik zeer correct. Ook omdat je er meteen de eindversterkers bij krijgt en vooral omdat deze weergevers unieke plaatsingsmogelijkheden hebben en een werkelijke gulle full-range weergave bezitten.
Eindbestemming Leipzig
Na deze bijzonder overtuigende eerste kennismaking met één van de topmodellen van deze Duitse onderneming, wordt het tijd voor een volgende belangrijke stap. Stephan en ik besluiten namelijk om voor een vervolgbezoek af te reizen naar Geithain zelf. Want wie zijn deze mensen eigenlijk, wat drijft ze en wat zijn hun ideeën en denkbeelden? Toch blijkt de werkelijke invulling in de praktijk lastiger te zijn dan het geopperde idee. Want niet alleen ligt het bedrijf met 650 km afstand vanaf mijn woonplaats, diep in voormalig DDR. Maar ook is op dat moment nog onbekend of het vooral op de professionele markt georiënteerde bedrijf, wel zin heeft om twee ‘high-enders’ te ontvangen. Gelukkig blijken ze het vooral erg leuk te vinden en dus gaan we op één van de warmste dagen van 2015 op weg richting het oosten en het avontuur tegemoet. Hoewel tijdens het rijden de airco op volle toeren moet draaien om maar de gestaag oplopende hitte (>35 graden) buiten de auto te houden, gaat de reis verder heel voorspoedig. Niet zo vreemd als je op veel Duitse wegen nog steeds bijna letterlijk mag laagvliegen en het wegennet doorgaans in een uitstekende staat verkeerd. Op het moment dat we de voormalige Oost-Duitse grens oversteken, valt dit vooral te zien aan het aanzienlijk betere en vooral nieuwere wegennet. Hier is duidelijk jarenlang keihard gewerkt om oost en west weer gelijk te krijgen en dat is een enorme inspanning die duidelijk respect verdient. Eenmaal in onze overnachtingsstad Leipzig aangekomen, worden de verschillen ineens weer heel duidelijk en tastbaar. Oude gebouwen en vooral woonblokken nog stammend uit het DDR tijdperk, worden rücksichtslos afgewisseld met de meest moderne bouwwerken. Iets wat op veel plaatsen fascinerende contrasten oproept. Uiteraard zijn de auto’s en het openbaar vervoer in de afgelopen 27 jaar geheel westers geworden, maar toch zijn er enkele grote verschillen waarover later meer.