En dat doen we op de eerste etage waar we eerst de twee ruimtes bezoeken waarin als weergevers luidsprekersystemen van het Britse Harbeth worden ingezet. Net als bij Marten beginnen we ook nu weer met ‘the top of the line’ wat hier betekent dat we gaan luisteren naar de Harbeth 40.1 luidsprekers. Een week voor de show sprak ik met Jan Verlegh, sinds jaar en dag importeur van dit, terecht, trotse Britse merk en hij vertelde me dat hij naast de 40.1 ook de recent uitgebrachte SHL 5 Plus mee zou nemen omdat de grote woofer van het 40.1 systeem in sommige ruimten nog wel eens problemen in het laag kan creëren.
Bij het openen van de deur staan daar inderdaad de 40.1 weergevers en tijdens de demo blijkt al snel dat deze luidsprekers geen enkel probleem hebben met deze ruimte. Ze worden gecombineerd met een set die naast de Transrotor Rondino draaitafel bestaat uit een volledige set up van het door importeur Audiac gedistribueerde merk Ayre. Dan praten we over; de Ayre P 5xe phono voor de weergave van het zwarte goud, de QB-9 DSD USB DAC voor het streaming gebeuren, de CX-7eMP CD speler voor de policarbonaat schijfjes, de AX-5 voorversterker en de VX-5 eindversterker. Een fraaie set die in staat moet worden geacht om een mooi muzikaal klinkend beeld neer te zetten.
Bij binnenkomst zitten er twee mannen geconcentreerd te genieten van klassieke muziek uit de barok periode. Muziek waar ik zelf ook enorm van kan genieten en het is voor mij dan ook niet moeilijk om de aansluiting te vinden. Opvallend is de prachtige weergave van de klankkleuren die zo kenmerkend zijn voor akoestische instrumenten. Mijn vrouw, gewend als ze is aan het meer op de voorgrond tredende beeld van onze huiskamerinstallatie, merkt op dat het beeld vrij ver van ons af staat. Ten dele een kenmerk van de respectievelijke opnamen.
Ook nadat de laatste klanken van de barokmuziek hebben geklonken kiest de demonstrateur van Audiac, op verzoek van de beide heren, voor vergelijkbare klassieke werken. Enerzijds heel fraai, anderzijds heel jammer omdat nu voor mij onvoldoende uit de verf komt hoe de set omgaat met andere muzieksoorten. Even overweeg ik om dit te berde te brengen maar ik besluit uiteindelijk om het hierbij te laten wanneer ik zie hoe beide heren genieten van de weergave.
Tenslotte is er nog een tweede Harbeth luidsprekerset op deze show aanwezig. En die staat opgesteld in de tegenoverliggende luisterruimte. Ditmaal gaat het om de Harbeth 30.1, gecombineerd met de Trinnov Amethyst, de ASR Mini Basis Exclusief phono en de ASR Emitter 1 geïntegreerde versterker. Hier wordt gedemonstreerd door Garmt van der Zelt en zijn muziekkeus is duidelijk een andere dan die van de voorgaande demonstrateur. Hier klinkt alles veel energieker en adrenaline verhogend. Hier wordt bewezen dat Harbeth een veel universeler inzetbaar luidsprekermerk is dan mogelijk op grond van de vorige demo mocht worden geconcludeerd. Na de weergave via de Trinnov Amthyst is het de beurt aan de Transrotor Darkstar waarop een Mobile Fidelity Soundlab persing van het Death Can Dance album Spirit Chaser wordt afgespeeld.
De demoruimte is eigenlijk veel te klein en ik zit te dicht op de set maar ik word wel volledig in de muziek gezogen. ASR en Harbeth blijken een zeer muzikale combinatie te kunnen vormen. Aansluitend verrast Garmt me met zijn vraag of ik nog een specifiek verzoeknummer heb. Voor mij een teken dat de demonstrateur zich uitstekend op zijn gemak voelt en alle vertrouwen heeft in de kwaliteiten van zijn installatie. Het duurt even maar dan kies ik voor de Zwitserse musicus Nik Bärtsch. Garmt begrijpt meteen dat ik de live opname bedoel die destijds gemaakt is in Amsterdam. Prachtige, hypnotiserende, authentieke minimalistische muziek die mij volledig omarmt en meevoert. Ik wil best nog even blijven maar de plicht roept.