Venere stereo

Werner Ero | 15 oktober 2014 | Fotografie Werner Ero

De volgende ruimte die ik bezoek is het akoestisch immer lastige vertrek aan de straatkant. Buiten het feit dat hier dit keer een paar betaalbare SF Venere 2.5 vloerstaanders met Duitse Lindemann en Acoustic Arts elektronica staan opgesteld, is het natuurlijk vooral ook meteen een uitgelezen gelegenheid om in de praktijk de producten van het Nederlandse akoestiek-optimalisatiebedrijf RivaSono te demonstreren. In verschillende sessies wordt daarbij door RivaSono eigenaar Frank Imholz uitleg over deze producten gegeven en worden in een verhelderende demo zowel de voorzieningen weggehaald als daarna weer teruggeplaatst. De gehoormatige verschillen zijn zeker in deze ruimte werkelijk enorm en voor velen denk ik een echte eye opener. Naast de informatieve en verhelderende akoestiekdemo's blijkt ook HVT collega Theo Wubbolts aanwezig te zijn om u middels door hem zorgvuldig uitgekozen software, mee te nemen op een leuke en interessante muzikale tijdreis.


Venere homecinema
In de ruime en akoestisch gezien veel betere homecinema ruimte kom ik nogmaals de Venere modellen tegen. Al snel kom ik er daarbij achter dat zelfs nagenoeg alle modellen uit deze serie daadwerkelijk rond mij heen staan opgesteld. De voorkanalen bestaan daarbij uit de ‘top of the line’ Venere 3.0 vloerstaanders, centerkanaal is de - hoe kan het ook anders - Venere center, terwijl voor de achterkanalen het kleinste monitormodel 1.5 wordt ingezet. De subwoofer is een model uit de JL Fathom serie en de aansturende elektronica komt dit keer van Primare. Al bij de eerste film- en muziekfragmenten is meteen te horen hoe mooi alles met elkaar integreert en op elkaar is afgestemd. Typisch Venere is het hoorbare vertrekpunt van de nieuwe enigszins andere klankmatige koers. Een aangepaste klankmatige signatuur die Sonus Faber met deze reeks ten opzichte van de vroegere modellen bewust is ingeslagen. Ook de duurdere Olympica serie en zelfs in extreme mate, de nieuwe topmonitor Ex3ma, laten deze koerswijziging goed horen. Omgezet in woorden is de nieuwe weergave meer open, sneller en meer transparant geworden. Gelukkig is daarbij de oorsprong van het relaxt gepresenteerde net wat rijkere klankkleurspectrum ten opzichte van veel concurrenten niet verloochend en ervaar ik het Venere geluid vooral als een meer moderne variant van het vroegere Sonus Faber geluid.


Olympica 1
Tussen de home cinema ruimte en de luisterruimte aan de straatkant, bevind zich een kleine, maar meteen ook wel heel erg fijne ruimte die qua weergave mijn persoonlijke favoriet van deze show is. Als luidsprekers staan hier de verhoudingsgewijs perfect bij de ruimteafmetingen passende Sonus Faber Olympica 1 weergevers in een mooie vrije opstelling. Aansturende versterker is hier de door mij buitengewoon goed beoordeelde Audio Research VSi 75 geïntegreerde versterker gekozen en dat blijkt een hele mooie match op te leveren. Samen met een Naim ND5 XS streamer, Transparant bekabeling en Audio Research DAC D/A converter, is dit voor mij verhoudingsgewijs niet alleen het beste geluid van de show, maar ook de grote verrassing! Wauw, wat staat deze set goed muziek te maken zeg! Het is voor mij de eerste keer dat ik een willekeurig Olympica model eens een keer in alle rust kan beluisteren en deze kleinste variant is een absolute aanrader. Samen met de drive, klankkleuren en ruimtelijke expressie van de VSi75 versterker ontstaat een totaalweergave die meer is dan de som der delen. Het geluidsbeeld is zonder meer groots, muzikaal als heel verfijnd en bezielend. Het laag loopt daarbij opvallend diep door en is zowel kleurrijk als kernachtig. Midden en hoog hebben de muzikale gloed waar Sonus Faber altijd al om bekend staat, maar wordt nu gecompleteerd met een grotere openheid en muzikale uitbundigheid. Qua ruimtebeeld is het misschien niet oneindig diep, maar bezit het wel een hele mooie breedte en natuurlijk hoogteafbeelding. Tijdens het opdraaien van het volume ontstaat de volgende verrassing, want deze set blijkt naast een 'normaal' volume, ook heel doortekend zacht en bovengemiddeld luid te kunnen spelen en dat zonder enig teken van stress of nare compressie. Prachtig!


EDITORS' CHOICE