We beginnen met het opstellen van de AudioCell I, een relatief smalle maar heel diepe hoogglans zwart gespoten kast met daarin drie luidsprekerunits. Voorop bevinden zich een 176 mm polykevlar unit voor het mid-laag helemaal bovenin en een zijden dometweeter vlak daaronder. Aan de telkens binnenste zijkant zit een gigantische polykevlar woofer met een doorsnede van maar liefst 40 centimeter. We sluiten de luidsprekers aan op de set die op dat moment dienst doet; een cd-speler annex voorversterker en de daarbij behorende klasse D eindversterker van Chapter.
Een fraaie, minimalistische en zeer degelijk gebouwde set die met een uitgangsvermogen van twee maal 250 Watt en de klasse-D eigen, vrijwel oneindig hoge dempingsfactor in ieder geval geen moeite zou moeten hebben om de enorme basspeakers onder controle te houden. De AudioCells werden 'op het gevoel' in de ruimte gepositioneerd en al bij de eerste tonen van Enter Sandman op het 'Black Album' van Metallica keken Marcel en ik elkaar met een veelbetekenende blik aan – alles viel namelijk direct 'op zijn plaats'! Niet eindeloos schuiven dus, maar gewoon zo veel mogelijk verschillende muziek 'op het vuur gooien' om de Marcel Donk-sound te doorgronden.
Die valt als volgt te omschrijven: een groots, direct geluidsbeeld waar heel veel rust en kracht in zit en waarbinnen op een heel vanzelfsprekende manier veel detail te horen is. Kennelijk is het Marcel gelukt om de 'noise floor' van zijn speaker heel laag te houden en hij beaamt desgevraagd – zonder daarbij het achterste van zijn tong te laten zien – dat er weinig, maar wel hoogwaardige filtercomponenten zijn gebruikt. Het rendement van de AudioCell 1 heeft de bouwer niet zo snel paraat, maar op het gehoor heeft de weergever alle kenmerken van een goede hoogrendement luidspreker, die ook heel kleine signaaltjes adequaat weergeeft waar bij andere speakers de cruciale 'eerste Watt' van de versterker vooral door de filtercomponenten in warmte wordt omgezet. Het zou mij niet verbazen wanneer de gevoeligheid van de 'I' echt een flink eind boven de 90 dB/W/m zou uitsteken.
Tijd om de 250W per kanaal van de Chapter eindversterker te verruilen voor iets bescheideners en de Pink Faun 2x90 klasse D eindtrap aan te sluiten. Een klein kastje om te zien, maar 'zijn daden benne groot' en dat blijkt ook hier, want hij speelt met hetzelfde grote gemak aan de AudioCells. Bij Faithless' We Come 1 komen de details in het hoog nóg meer tot leven, er 'gebeurt' gevoelsmatig nog wat meer in de mix. Nog meer strakheid en detail en een nog 'scherper' plaatje krijgen we door de standaard Oehlbach luidsprekerkabel die Marcel meegenomen heeft te vervangen door de Pink Faun SC-3. We zijn geen van beide 'kabelfreaks' maar Marcel beaamt dat er toch wel een duidelijk verschil merkbaar is.