Wanneer we de AudioCell I voor de AudioCell IV verruilen, blijken de wijzigingen in de keten, die telkens wat meer strakheid en detail in het spel brachten, voor deze luidspreker net iets te veel van het goede. De IV, een vierwegluidspreker die ongeveer even breed als diep is en waarbij de luidsprekers zijn gemonteerd op een baffle in chroomlook terwijl de rest van de kast in matzwarte lak is gehouden, heeft een ringradiator-dome tweeter, een 18 centimeter polykevlar middentoner, een 22 centimeter woofer van hetzelfde materiaal en daarbij nog twee van deze laatste voor het sublaag.
Het 'Marcel Donk' geluid – groots, direct, rust, dynamiek – is ook hier duidelijk aanwezig maar deze luidspreker is net wat 'strakker' en slanker afgestemd met een wat verder doorlopend hoog. Na een paar nummers besluit ik dat in mijn vrij 'kale' luisterruimte – betonnen wanden, glas, eikenhouten vloer zonder tapijten – deze luidspreker net iets meer 'vlezigheid' in de weergave zou kunnen verdragen, en ik grijp hiervoor naar mijn vertrouwde digitale front end: de achtereenvolgens door Cees Pel en Mattijs de Vries gemodificeerde CEC TL-5100 als loopwerk met een door De Jong Systems geüpgrade Audio Note DAC 3.1x. We hebben een en ander al aangesloten wanneer Marcel volkomen terecht concludeert dat we nu een volumeregeling in de keten missen (doh!) en de Pink Faun Fet Pre wordt er inderhaast tussen geplaatst. Interconnects zijn mijn eigen 47 Labs 4708 (OTA) met Furutech RCA-connectors.
Wederom blijkt deze aanpassing een goede greep want de muziek komt wat meer 'los' en krijgt zijn warmte en 'mojo' terug terwijl het niveau van detaillering overeind blijft. In eerste instantie werd ik in positieve zin verrast door de muzikale kwaliteiten van de AudioCell 1, een speaker waar ik gerust de hele dag naar had willen luisteren. Op zo'n moment denk je al gauw dat de andere speaker die totaal anders van opzet is, je wel minder zal bevallen. Maar nee – lightning strikes twice... Nadat we met voornoemde ingrepen de muzikale balans weer helemaal hebben teruggevonden verdwijnt cd na cd in de lade en genieten we gewoon, net zo lang tot laat op de middag de bovenbuurman eens poolshoogte komt nemen omdat het volume ondertussen toch wel zo'n beetje 'live' waarden had bereikt... Tijd om de luidsprekers weer in te pakken en net als eerder op de ochtend voor 'verhuizer' te spelen. Met de uitnodiging om me in Amsterdam eens een keer geheel onder te dompelen in de 'Marcel Donk-sound' nog in de oren zwaai ik de luidsprekerbouwer uit.
Conclusie van deze genoeglijke en leerzame dag? Marcel Donk is niet alleen een geschoold ontwerper, maar heeft een tenminste net zo geschoold gehoor en komt daarmee tot klinkende resultaten. Wilt u zo'n AudioCell I, dan bent u daar in de door mij bekeken en beluisterde versie 9.250 euro per paar?? voor kwijt; de IV zou in de basisuitvoering in gelakt MDF met het chromen voorpaneel op 8.500 euro per paar uitkomen.
Dat zijn forse bedragen, maar we hebben het dan ook over luidsprekers van een evenzo fors kaliber die zich voor mijn gevoel in deze prijsklasse gehoormatig prima staande weten te houden. Interessanter is nog de conclusie dat Marcel Donk in staat lijkt te zijn luidsprekers die heel verschillend van vorm en opzet zijn, klankmatig volledig naar zijn hand te zetten. En dat opent weer perspectieven voor 'tailor made' oplossingen. Stel dat het Marcel Donk-geluid u wel bevalt; dan vertelt u hem gewoon hoe uw ideale luidspreker eruit zou moeten zien. Mijn gevoel zegt me dat Marcel vervolgens er hoe dan ook voor gaat zorgen dat 'zijn' geluid er in (en uit) komt...