ARTIKEL

Naim

Jan de Jeu | 15 januari 2009 | Fotografie Jan de Jeu

Voor mij is de naam Naim nog steeds verbonden met oprichter Julian Vereker; distinguished Member of the British Empire. De man die in 2000 op slechts 55 jarige leeftijd overleed. Onverminderd is hij degene die de motiverende kracht achter de medewerkers van Naim is. Inmiddels zijn dat trouwens 115 mensen. Vijfendertig jaar geleden gaf Julian zijn bedrijf Naim vorm. Er wordt wel eens gevraagd waar de naam Naim vandaan komt. Mensen beginnen te zoeken en komen bij het Hebreeuws of Arabisch. Prachtige verklaringen natuurlijk maar ze zijn stuk voor stuk achteraf ingevuld. De enige echte verklaring is zo simpel dat je er zelf nooit op zou komen. Samen met zijn geldschieter werd Julian op een gegeven moment gesteld voor de vraag hoe ze het merk zouden noemen. What name? Waarom niet gewoon ‘name’, spelled in a different way; Naim. Oké, zo gezegd zo gedaan en dat is dan ook de naam waaronder iedere audiofiel het merk heeft leren kennen.

NAIM

Bij aankomst word ik opgewacht door Doug Graham, Schot van geboorte, sales manager van het merk en al 19 jaar werkzaam bij het bedrijf. Onderweg komt de vraag naar voren waarom er toch zo veel dure Duitse auto’s rijden terwijl dit toch een land is met een rijke eigen auto traditie. Tot mijn verbazing luidt het antwoord dat Engelse automerken als Jaguar tegenwoordig in eigen land niet langer betaalbaar zijn. Rare jongens, die Engelsen. We rijden naar het relatief dichtbij gelegen Salisbury en eenmaal aangeland op Southampton Road wijst hij naar een pand aan de andere kant van de weg; “Daar is Naim gevestigd”. Nog voordat ik me kan verbazen dat hij desondanks gewoon rechtdoor rijdt zie ik ineens het hekwerk tussen de beide weghelften. Een eind verderop kunnen we pas een u bocht maken waarna we hetzelfde stuk aan de andere kant van de afscheiding weer terugrijden. “Don’t ask”, zegt Doug met een machteloos gebaar. Rare jongens…….


EDITORS' CHOICE