NIEUWSDenon

Masimo reageert op wilde geruchten over Sound United:

De afgelopen dagen circuleerde een tamelijk wild gerucht over de continuïteit van Sound United en o.a. diens merken Denon en Marantz. De financiële topman had de suggestie gewekt dat consumentenactiviteiten van moederbedrijf Masimo zouden worden gestaakt. Dus dat zou het einde zijn van Denon en Marantz? Nee, zo blijkt nu. Het is vooral de boekhoudkundige methodiek die zal worden gewijzigd in overeenstemming met allerlei regels omtrent financiële verslaglegging. Er verandert niets aan de dagelijkse gang van zaken bij Sound United.

Betekent de 'Discontinued'-verklaring van Masimo het verlies van merken zoals B&W, Marantz en Denon?

De aanleiding van alle recente commotie rondom Sound United is een opmerking van Micah Young, Executive Vice President en CFO van moederbedrijf Masimo. Wat wilde hij nou precies zeggen toen hij zei: “Wat betreft ons strategische beoordelingsproces, heeft de raad nog geen definitieve beslissing genomen over de manier waarop de consumentenactiviteiten zullen worden afgescheiden als de raad onder andere verwacht de consumentenactiviteiten te behandelen als een gestaakte activiteit.”

Gestaakte activiteit? Dus einde oefening voor de merken van Sound United? Nee dat is veel te kort door de bocht en daar is ook geen aanleiding voor. Het lijkt een semantisch misverstand. “Discontinued” is een Engelse/Amerikaanse term die niet persé betekent dat de onderneming gesloten of gestaakt moet worden, ondanks de problemen die Masimo ondervindt met zijn afgesplitste consumententak. Plat gezegd, ja, er zijn problemen, maar, nee, de tent wordt niet opgedoekt.

Dus wat is er precies aan de hand?

Masimo heeft uitgelegd dat het idee van een sluiting of volledige stopzetting volkomen misplaatst is. Er is wel een verschil in de grondslagen van de financiële verslaglegging doorgevoerd. Masimo is een bedrijf dat voornamelijk actief is in de gezondheidszorg (lees: medische apparatuur en aanverwante producten). Er was onlangs sprake van onrust in de bestuurskamer en het bedrijf wil niet dat de consumentenactiviteiten van Masimo gevolgen hebben voor de toekomstige cijfers. In feite heeft een overstap naar ‘gestopte activiteiten’ geen enkele impact op de dagelijkse activiteiten van enig Sound United-merk, en verandert het ook niet de product- en financiële plannen voor 2025. De budgetten voor het komende begrotingsjaar zijn al definitief vastgesteld.

In de financiële boekhouding wordt onder “gestaakte activiteiten” onderdelen van de kernactiviteiten of productlijn van een bedrijf verstaan die zijn afgestoten of stopgezet. Deze onderdelen worden in de winst- en verliesrekening apart van de voortgezette activiteiten gerapporteerd. Dit is dus puur een wijziging in de financiële verslaglegging.

Masimo licht toe dat als bedrijven (willen) fuseren of worden afgestoten, activa zoals de merken Bowers & Wilkins, Denon en Marantz uit de concernboekhouding van het bedrijf kunnen worden gehaald. Hierdoor kan Masimo een duidelijker beeld schetsen van de manier waarop hun gezondheidsactiviteiten in de toekomst winst zullen opleveren. Zogenoemde beëindigde activiteiten worden apart vermeld in de winst- en verliesrekening, omdat het belangrijk is dat investeerders de winsten en kasstromen van voortgezette activiteiten duidelijk kunnen onderscheiden van de activiteiten die zijn beëindigd.

Dit onderscheid is dus vooral handig als bedrijven het voornemen hebben om te fuseren. Als je dan weet welke activa worden afgestoten of opgeheven, krijg je een duidelijker beeld van de manier waarop een bedrijf in de toekomst geld zal verdienen. Voor grote bedrijven is financiële verslaglegging heel belangrijk, vooral als ze aan enige effectenbeurs genoteerd staan.

Waar gaat het heen met de Masimo Consumer Business?

Volgens ingewijden staat het bedrijf nog steeds te koop en is de raad van bestuur van Masimo nog in gesprek met verschillende partijen. De prijs zou daarbij een struikelblok vormen. Tijdens een recente internationale samenwerking voorspelde het bedrijf een mooie toekomst voor de merken Bowers & Wilkins, Denon en Marantz. Wie het technische nieuws van grofweg de afgelopen twaalf maanden heeft gevolgd, weet dat zowel Denon als Marantz ieder allerlei nieuwe en fraaie innovatieve producten hebben gelanceerd.

Dus de audiomerken staan in de etalage en zoeken een koper? Het lijkt niet de bedoeling om de merken Bowers & Wilkins, Denon, Polk Audio, Marantz, Definitive Technology, Classé en Boston Acoustics afzonderlijk te verkopen. Een optie die wordt onderzocht, is of ze de entiteit als een volledig aparte onderneming naar de beurs brengen, waarbij Masimo nog steeds aandelen in het bedrijf houdt om zo waarde terug te krijgen, nadat hun voormalige en inmiddels afgezette CEO Joe Kiani meer dan 1,2 miljard dollar voor het bedrijf betaalde.

Vier maanden geleden beweerden leidinggevenden van Masimo dat een potentiële joint venture-partner bereid is om 850 tot 950 miljoen dollar te bieden voor de consumentendivisie, waaronder gezondheids- en audioproducten. Sommige waarnemers beweren dat het gezondheidsbedrijf de deal had moeten sluiten, nu de waarde naar verwachting onder de 500 miljoen dollar ligt.

Masimo en de potentiële partner, die niet bij naam werd genoemd, waren destijds in actieve bespreking over de voorwaarden van de joint venture. Twee namen werden genoemd als potentiële partners, waaronder Bose, dat onlangs de McIntosh Group heeft overgenomen, (waartoe Sonus faber en Sumiko behoren), en Apple, dat nog steeds in conflict is met Masimo over patenten en Oxygen-technologie voor Apple-horloges. Het gaat over een patentgeschil en het gebruik van bloedzuurstofsensoren in nieuwere Apple Watch-modellen, waardoor de iPhone- en iPad-maker gedwongen is om de apparaten zonder deze functie te verkopen. De staat van de huidige gesprekken en onderhandelingen is niet bekend.

Masimo overweegt ook om een hogere prijs voor zijn consumentendivisie te bedingen dan wat er in de sector wordt rondgestrooid. Verschillende waarnemers proberen uit te vinden wat een eerlijke en redelijke EBITDA-waardering voor de divisie is.

De waarde wordt natuurlijk beïnvloed door omzet en winst maar ook met name door toekomstige omzet en winst. En die is niet met zekerheid vast te stellen (open deur: niemand kan met zekerheid de toekomst voorspellen!). Kijken we in de afgelopen periode dan zien we in de drie maanden tot en met 28 september 2024 een omzetdaling tot 161,4 miljoen dollar vergeleken met 171,5 miljoen dollar in dezelfde periode in 2023. Dat is een relatief kleine daling waar niet meteen alarmerende conclusies aan verbonden kunnen worden. De consumentendivisie van Masimo rapporteerde eveneens een nettoverlies van 12,9 miljoen dollar in het kwartaal dat eindigde in september 2024. In dezelfde periode in 2023 rapporteerde het bedrijf een verlies van 17,8 miljoen dollar. Het verlies is dus kleiner geworden.

Conclusie: business as usual voor Denon, Marantz, Bowers & Wilkins, etc.

Wij hebben natuurlijk geen compleet beeld van het financiële reilen en zeilen bij Masimo of Sound United. Afgaande op voornoemde cijfers is er misschien wel reden voor het bestuur om het schip bij te sturen. Het schip is echter geenszins zinkende. Dat blijkt in elk geval op dit moment uit niets. Het schip lijkt zoekende naar de juiste koers om aandeelhouders en financiële markten te plezieren. Dat is alles. Op de ontwikkelafdeling en in de fabrieken van o.a. Denon en Marantz gaat het werk gewoon door. En de financiële topman moet zijn woorden wat zorgvuldiger kiezen om het ontstaan van rare geruchten te voorkomen.

MERK

EDITORS' CHOICE