Music is all that matters
Zoals iedere muziekliefhebber die actief met zijn audio hobby bezig is, heb ook ik in mijn leven een aantal producten mogen beluisteren die mijn perspectief over audioapparatuur in het algemeen, drastisch hebben bijgesteld. Eén van de meest indrukwekkende ervaringen heb ik in de tachtiger jaren mogen beleven. Bij audiospeciaalzaak Rhapsody te Hilversum stonden een paar werkelijk reusachtige Amerikaanse Martin Logan The Statement luidsprekers opgesteld. Geheel volgens Amerikaanse maatstaven hadden deze luidsprekers gigantisch afmetingen en behoorden tot de grootste en meest imponerende exemplaren die ik ooit heb mogen ondergaan. Deze ‘oer’ Statement bestond uit twee meer dan manshoge subwoofer- torens, ieder voorzien van vier actieve woofers. De ernaast geplaatste elektrostatisch panelen waren ook al meer dan manshoog en hadden een breedte die een normaal tweepersoonsbed niet zou ontsieren. Let wel, per kanaal!
Het geluid dat deze giganten wisten voort te brengen was dermate imposant en indrukwekkend dat ik totaal gevloerd was. Big bands werkten gewoon beangstigend en bij percussie keek ik onwillekeurig naar het plafond met de verwachting ieder moment de scheuren te zien verschijnen. Ik kan mij nog heel goed voor de geest halen dat bij diverse passages zelfs de verlichting in de ruimte driftig op de maat van de muziek mee knipperde (en dat met aparte stroomgroepen!). Zó veel stroom werd door de elektronica getrokken om deze stroomhongerige producten te voeden.
Tijden veranderen en van de vele zeer populaire elektrostatische aanbieders uit de jaren tachtig is tegenwoordig nog maar een handjevol overgebleven.
Te grote afmetingen, laag rendement en weinig bas. Allemaal zaken die hun tol hebben geeist. Toch is er ook goed nieuws voor de liefhebbers van dit soort weergevers, want één van de merken die is overgebleven, floreert als nooit te voren; Het Amerikaanse Martin Logan.
Hoe het begon
Midden zeventiger jaren raakte Gayle Martin Sanders sterk gefascineerd door de elektrostatische technieken en hij had de vaste overtuiging dat deze in staat moesten zijn tot dé optimale reproductie van muzieksignalen. De technologie bestond al 30 jaar, maar het hoge voltage was nu niet bepaald veilig te noemen, de afmetingen waren enorm om over een echt goede basweergave nog niet eens te spreken. Om een samensmelting en oplossing te bedenken voor al deze (negatieve) aspecten was de ultieme uitdaging voor Sanders.
Begin tachtiger jaren ging Sanders een samenwerkingsverband met Ron Sutherland aan en samen brachten ze in 1981 de eerste goed inzetbare elektrostatische luidspreker op de markt, de Martin Logan Monolith. Deze gigant werd wereldwijd zo goed ontvangen dat de weg die ze waren ingeslagen op slag positief werd bevestigd.
Het hart van iedere Martin Logan vormt het licht gebogen (onder een hoek van 30 graden) paneel van een superdun 0,0005 inch voorziene polyester folie. Het uiteindelijke ontstane praktisch volledig visueel transparante paneel, zorgt door de materiaalkeuze en de ontstane hoek voor het typische Martin Logan afstraalgedrag en daardoor tevens geluid.
Inmiddels vele jaren en patenten verder een nieuwe versie van de Martin Logan Statement op de markt gebracht, de E2.De basisprincipes zijn nog steeds gehandhaafd evenals het werkelijk fantastische geluidsbeeld maar de techniek is duidelijk veel verder geevalueerd en de afmetingen zijn drastisch verminderd. Toch blijft het nog steeds een erg groot en imposant systeem, bedoeld voor de grootste luisterruimtes en beste elektronica. Een vele honderden kilo’s tellend echt statement!
Het bedrijf Martin Logan is gevestigd in de plaats Lawrence in Kansas U.S.A. en telt tegenwoordig 110 medewerkers waarmee het ’s-werelds grootste producent van elektrostatische weergevers is.