Het thema van de CEDIA 2016 was Think Big. Een mooie kreet voor een beurs waar positiviteit de overhand had. Ân Ho-dac en Bart Hoogwerff Eikelenboom van Spark Custom Electronics dachten mee en zagen dat consumer engagement, AI en VR het ontstaan van ecosystemen binnen de smart homes business voeden.
Was er veel nieuws te zien op ‘the premier home technology tradeshow’ in Dallas, Texas, begin september? Ja, heel veel nieuws. Waaronder natuurlijk heel veel voortborduren en variatie op de bekende thema’s. Ons viel op de hernieuwde aandacht voor tweekanaals audiosystemen, de verdieping van de markt van high quality audio, oplossingen voor betere 4K-distributie en IP monitoring (ondersteun geïnstalleerde projecten van afstand). Al deze ontwikkelingen worden met enthousiasme ontvangen. Men heeft er zin in. En zo nu en dan vielen we nog eens van onze stoel. Het idee om Dolby Atmos direct op je oren te ervaren sprak ons natuurlijk aan, gezien onze ervaringen met object-based audio in de thuisbioscoop. En verdraaid, de Realiser A16 hoofdtelefoon van Smyth Research levert een meer dan overtuigend object-based audiogeluid vanuit een zelf-ontwikkelde virtuele surroundtechniek. Een top-gadget, als je ‘t nog zo mag noemen, die zeker navolging zal vinden.
Streaming 4K
Rich Green, van huis uit antropoloog en archeoloog en geen onbekende voor wie de ISE bezoekt, is een van CEDIA’s meest vooraanstaande instructeurs op het gebied van domotica. Zijn voordracht over de technologische stand van zaken was onderhoudend en leerzaam, bijvoorbeeld in de samenvatting van wat 4K eigenlijk allemaal behelst. Om te beginnen: “UHD is meer dan 4K”, en het is geen gimmick maar een volgende stap in de gestaag groeiende beeldkwaliteit, zowel voor consumententoepassingen als op medisch, geologisch en omroepgebied, en niet te vergeten in digital signage.
Faillissement en doorstart van het Amerikaanse Kaleidescape, dat met zijn Cinema One systeem toonaangevend was in opslag en weergave van dvd en Blu-ray, zijn tekenend voor de verschuiving naar streaming. De a/v-bal ligt nu bij de streaming companies en fabrikanten van mediaboxes (Roku, TiVo BOLT en BOLT+, Amazon Fire TV, Apple TV, om maar enkele te noemen). Volgens marketing- en technologieconsultant Michael Hess is 4K streaming “over the air” binnen twee jaar een feit. Geen gevecht om bandbreedte of verstopping van het WiFi-signaal meer, want ieder apparaat heeft zijn eigen IP-adres en haalt de content via 4G of 5G direct uit de cloud. Ondertussen biedt Google vanaf november de Chromecast Ultra aan, met 4K- en Dolby Vision-ondersteuning - en een ethernetpoort op de stroomadapter voor het geval je WiFi niet sterk genoeg is om 4K goed door te geven. En natuurlijk werd er al vrolijk (“Just when you thought it was safe…”) over de komst van 8K werd gefilosofeerd.
Cloud to consumer
Green schetste de ontwikkeling van smart control, beginnend rond 2000 met a/v-toepassingen. Vervolgens kwamen diverse home control functies in beeld, daarna energiebesparing en recentelijk digitale gezondheidsmeting. De volgende stap, volgens Green, is virtual reality. “Het eindspel is begonnen”, zei hij met gevoel voor drama. Misschien is het leuker om de zaak om te keren en niet te denken vanuit een eindpunt, maar vanuit een nieuw begin. VR mag dan een van de tover, eh, afkortingen zijn van 2016, de gemiddelde CEDIA-bezoeker heeft heel wat meer aan zijn hoofd dan alleen een headset. De traditionele verdienmodellen van fabrikanten, distributeurs, installateurs én internetproviders zijn langzaam maar zeker aan het verdwijnen; cloud to consumer is een serieuze bedreiging voor de sector. Het opent ook een wereld aan mogelijkheden en uitdagingen voor de smart home business, zo kwam naar voren in diverse discussies over geldstromen, klantbenadering en over de omgang met Software-as-a-Service en apps waarmee eindgebruikers het moderne leven naar wens kunnen inrichten. Neem alleen al de Sonos Music API, inmiddels ook een open webservice, waarmee derden browse- en afspeelmethodes kunnen creëren voor het Sonos audioplatform. Het is het topje van een ijsberg aan consumer engagement, een op de CEDIA veel gebezigde term. Het verkooptraject van tegenwoordig is gebaseerd op samenwerking en overleg, waarbij de klant het voortouw neemt. Hoe reageert de markt als de eindgebruiker voor enkele tientallen euro’s zelf een toepassing in elkaar knutselt die voorheen vele duizenden euro’s aan apparatuur behoefde en die werd geleverd door gespecialiseerde bedrijven? Complexe maar opwindende materie die op de CEDIA merkbaar leefde.
Workshops en seminars
Workshops en seminars met namen als New Technology Update en Future Technologies boden nieuwe perspectieven op de aanstormende technologieën. Soms lag daarbij de focus op Silicon Valley (met Apple voorop), soms vertelde men breder en algemener over het belang van deze ontwikkelingen voor de custom install business en hoe we ze winstgevend kunnen gebruiken. Wat verandert er allemaal in video, audio, netwerktechnologie en dat welhaast doodgeknuffelde Internet of Damn Near Everything, zoals Rich Green het omschreef?
Gene Wang, CEO van People Power hield een boeiende voordracht (Interoperability in the Internet of Things getiteld), waarin hij allereerst duidelijk maakte dat het Internet of Things snel uitdijt maar bepaald nog niet op kracht is; wereldwijd zijn tientallen miljarden apparaten verbonden met internet maar deze worden nog maar mondjesmaat ingezet voor het grotere doel, namelijk het leven van de gebruiker te veraangenamen. Smart Home monitoring en controlesystemen zijn geïnstalleerd in slechts tien procent van de Amerikaanse huishoudens met een breedbandverbinding, tegen twee procent in Europa en China. Huiseigenaren kiezen in het algemeen voor apparatuur die snel te installeren en eenvoudig te bedienen is en denken pas bij latere aanschaf aan het voordeel van onderlinge communicatie tussen apparatuur. Het feit dat er een ware wildgroei aan protocollen bestaat (een “alphabet soup”, noemde Wang het rijtje Alljoyn, BlueTooth LE, Nest Thread, Wi-Fi HaLow, ZigBee, Z-Wave en nog zo wat, ieder met zijn eigen allianties), maakt de vervolgstap er niet eenvoudiger op. Toekomstige productiviteit komt volgens Wang alleen van de grond door interoperabiliteit via open architectuur (dus niét per se door de keuze voor één protocol) en met de best mogelijke ondersteuning, in ecosystemen die aan de wensen van de eindgebruiker tegemoetkomen.
Ecosystemen
AI (artificial intelligence) was naast VR het gesprek van de dag op de CEDIA. Het zorgt immers voor revolutionaire ontwikkelingen in alles wat maar ‘smart’ genoemd wordt. Met cognifying (alsmaar slimmer wordende) apparatuur bouw je een heel ecosysteem, of dat nu in je huis is of op kantoor, in de fabriek, het ziekenhuis of het museum. Een bedrijf als Deep Mind - bekend van de AlphaGo-software, waarmee de wereldkampioen Go werd verslagen - komt met AI-oplossingen voor uiteenlopende sectoren, van domotica tot medisch. Zo zijn er veel meer ontwikkelaars, waaronder natuurlijk de grote spelverdelers Google, Amazon en Apple. Soms ontstijgen hun publiekelijke inspanningen de spielerei nauwelijks, zoals Google’s Project Tango, met apps die een virtuele (3D-)laag toevoegen aan jouw werkelijkheid. Toch is ook dit een deel van een snel groeiend groter geheel van software, hardware en controlefunctionaliteit.
De CEDIA Talks over AI hadden zonder uitzondering hun startpunt in stembediening. Het is immers het meest ‘tastbare’ stukje AI waar we als smart-phone- en tabletbezitters direct toegang toe hebben. Waar Apple’s Siri het pad gebaand heeft, zijn verschillende partijen de Californische firma voorbijgestreefd - niet in de laatste plaats vanwege het nog gelimiteerde (iOS) bereik van Apple’s HomeKit. Google lanceerde ná de CEDIA zijn Assistent-software en de met stem bediende luidspreker met smart home mogelijkheden, getiteld Google Home. Een vliegende start, gezien de koppelingsmogelijkheden met - om te beginnen - Nest, Samsung SmartThings, Philips Hue en IFTTT.