NIEUWS

De trends van CES

Jamie Biesemans | 24 januari 2016

Het stof is gaan liggen. Nu kunnen we rustig terugblikken op de grote trends van de CES-editie van dit jaar. En dat zijn er heel wat. Bekijk ook ons CES HiFi-overzicht.

CES. Vroeger Consumer Electronics Show, nu gewoon afgekort tot drie letters. En dat is geen toeval. Als je weet dat de organisator, de Consumer Electronics Association (CEA), eveneens zijn naam veranderde naar Consumer Technology Association (CTA), dan heb je al een goed idee waarom. Consumentenelektronica is maar een klein deel van wat er tegenwoordig op CES te zien valt. Het was vroeger de beurs van de tv’s en de hifi, nu zijn die productgroepen maar een deel van het geheel. Een significant deel nog altijd, maar toch. 

Trend 1 - Grootser dan ooit
CES is verspreid over vele locaties in Las Vegas, in tegenstelling tot beurzen als High End München of IFA. Zou je de hele tour maken – iets dat fysiek onmogelijk is – dan kom je naast high-end audio en de gigantische stands van de grote elektronicamerken diverse dingen tegen. De verbreding die de CTA inluidde, legt de beurs geen windeieren. Dit jaar zouden er ongeveer 170.000 bezoekers zijn geweest. Opmerkelijk, als je weet dat CES in principe enkel door de pers en mensen uit de industrie en retail bezocht wordt.

Trend 2 - MQA
Japanse merken, met Sony voorop, zijn een tijdje geleden begonnen met het promoten van hi-res audio. Het is een label dat nu op heel wat audioapparaten kleeft. Het is vrij standaard om op een betere hoofdtelefoon of hifi-toestel een hi-reslogo te vinden, althans als het voor een breed publiek bedoeld is.

Trend 3 - Dolby Atmos
In principe zijn we helemaal voor de nieuwe generatie surroundcodecs die hoogtekanalen toevoegen. Alleen moeten we wel realistisch zijn. Het aantal mensen dat bereid was om een 5.1- of 7.1-surroundinstallatie te bouwen, was al beperkt, en daar nog luidsprekers in het plafond aan toevoegen… Tenzij je bezig bent met een nieuwbouw- of restoratieproject, is de kans dat je er voor gaat eerder klein.

Maar op CES zagen we een paar interessante alternatieven om toch Dolby Atmos in je huis te brengen zonder veel gedoe met kabels. Langs één kant heb je de optie soundbar met Dolby Atmos. Op IFA kregen we al een indrukwekkende demo van Yamaha, daarbij geholpen door de projectietechnologie die het Japanse merk zo goed beheerst. In Vegas pakten Samsung en Philips ook uit met een Atmos-soundbar, elk op hun eigen manier geïnterpreteerd.

De 5.1.4 HW-K950 van Samsung bestaat uit een soundbar die geluid in vijf richtingen uitstuurt (links-center-rechts, en dan naar boven links en rechts vooraan), een subwoofer én twee draadloze rears die ook naar boven uitstralen. Vergeleken met de Yamaha- of Philips-oplossing is de Samsung-soundbar wel wat omvangrijker, maar wel volledig kabelloos. De Philips-soundbar met Dolby Atmos verschijnt onder het Fidelio-label en zal er pas rond juni zijn.

Wie van luidsprekerkabel af wil en toch een volwaardige surroundset wenst, klopt best bij Klipsch aan. Hun nieuwe Reference Premiere HD Wireless-familie biedt een luidsprekeroplossing met Dolby Atmos op niveau aan, met het gebruik van WiSA om het luidsprekersignaal lossless draadloos over te brengen.

Trend 4 - Hoofdtelefoons
Het echte hifi-geweld wordt meestal opgespaard voor High End München in mei, al liep onder meer Monitor Audio met zijn Platinum II-speakerreeks toch wel in de kijker, net zoals Naim met de kleinere Mu-so QbMaar op CES ging toch wel meer om personal audio: hoofdtelefoons en steeds meer digitale muziekspelers. Hoofdtelefoons blijven immens belangrijk voor de audiomarkt. CES is breed en dus is het aanbod qua nieuwe koptelefoons hier ook heel divers, van sport tot hifi, voor thuis en voor onderweg.

Lees verder over welke hoofdtelefoons het meest intrigeerden. 

Trend 5 - MQA
MQA is er al even, maar op deze CES-editie werd het duidelijk dat er steeds meer ondersteuning voor is. Tidal zal MQA-streams aanbieden bijvoorbeeld. Aan hifi-zijde groeit de ondersteuning, onder meer bij Aurelic, Aurender, Bluesound, Onkyo en Pioneer. Ook fijn is dat de gerenommeerde muzieklabel 2L uit Noorwegen, beroemd voor zijn klassieke opnames in surround, ook MQA zal aanbieden. 


En meer
Lees verder over alle trends als HDR, platte tv's, snelle wifi,  in deel 1, drones, Blue-ray, tv-fabrikanten in deel 2, en merknamen, anders tv-kijken, logo's, virtual reality en IoT in deel 3



EDITORS' CHOICE