REVIEWNaim Audio

Review: Naim NAP 250 versus NAP 250 DR eindversterkers

Werner Ero | 06 november 2015 | Naim Audio

Het Engelse Naim behoort samen met merken als McIntosh, Accuphase, Audio Research en nog enkele anderen, tot de meest iconische elektronica audioproducten ter wereld. Minstens zo belangrijk als de hoge visuele herkenbaarheid, is de door de jaren heen bijzonder consistent doorgevoerde klanksignatuur. Met de komst van de grensverleggende Statement voor- en eindversterker combinatie, zette Naim begin dit jaar de audiowereld compleet op zijn kop. Voor het eerst werden namelijk de typerende merkaspecten als expressie, drive, timing en zeggingskracht, verenigd met zaken als een extreme vorm van natuurlijk realisme, holografische tastbaarheid en een opmerkelijke en vooral zeldzame combinatie van verfijning. In deze test een spannende vergelijking tussen de oude NAP 250 eindversterker en de volledig op de Naim Statement geënte gloednieuwe NAP 250 DR uitvoering.



Vanaf mijn allereerste luisterervaringen met dit grensverleggende Naim Statement project en mijn interview met geestelijk vader Steve Sells, heeft zich een enorme nieuwsgierigheid bij mij opgebouwd. Dat een ruim boven de € 200.000,- kostende voor- en eindversterkercombinatie zelfs in die extreme prijsklasse al grensverleggend kan zijn, is natuurlijk al ontzettend knap. Maar hoe goed zal Naim in staat blijken te zijn deze super eigenschappen te vertalen naar de meer betaalbare modellen? In juni dit jaar was het dan zover en beet de Naim NAC-N 272 voorversterker/netwerkspeler als eerste het spits af. Zoals min of meer verwacht en vooral gehoopt, bleek het inderdaad om een prachtig product te gaan met onderhuids de nodige technische overeenkomsten zoals een belangrijk deel van het Statement volumeregelaarcircuit aan boord. Hoewel de weergave tijdens een daaropvolgende test inderdaad de nodige parallellen met zijn fameuze broer bezat, kwam tijdens het luisteren ook al snel het besef dat de bij de test meegeleverde ‘oude’ NAP 250 eindversterker, een beperkende factor van betekenis was. Een lastige situatie, vooral omdat op dat moment de nieuwe sterk opgewaardeerde DR (Discrete Regulator) uitvoeringen nog niet leverbaar waren. 



Grote verassing
Gelukkig is slechte enkele maanden later die situatie al helemaal ten goede gekeerd. Want tijdens mijn test van het Quadrasphere X Reference audiorack bij importeur Latham in het Brabantse Alphen, krijgt Latham medewerker Rowan Dernee ineens een opvallende flonkering in zijn ogen. ‘Weet je eigenlijk wel waarmee we vandaag gaan draaien Werner?’ Mede door een bepaalde ondertoon in zijn stem scan ik nogmaals pijlsnel wat ik op dat moment opgesteld zie staan. Naim NDX netwerkspeler, NAC 252 voorversterker, Supercap voeding, NAP 250 eindversterker en Ovator S800 luidsprekers. ‘Eh, volgens mij wel?’ Zonder verder nog iets te zeggen, kiest Rowan een voor mij onbekend popnummer uit zijn goed uitgeruste streaming muziek bibliotheek en drukt op play.

Terwijl hij mij het volgende moment met de blik van een onschuldig pasgeboren lammetje aan zit te kijken, voel ik dat ik ineens overmand wordt door allerlei indrukken. Al vanaf de eerste noten krijg ik het namelijk tegelijkertijd koud en warm, loopt het kippenvel mij over armen en rug en wordt mijn ongeloof over de kwaliteit die ik hoor met de seconde groter. ‘Nou Rowan, ik wil best geloven dat de weergave van dit nieuwe Quadraspire rack van (zeer) hoog niveau is. Maar niets in jouw keten die ik toch goed meen te kennen, heeft volgens mij de weergavekwaliteit in huis die ik nu ineens ervaar. Echt ongelofelijk goed zoals het hier speelt.’



De blik van mijn gastheer is van schaapachtig schuldbewust tot uiteindelijk triomfantelijk omgedraaid, wanneer hij zegt: ‘Ik zal je maar niet langer in het ongewisse laten want je hebt het natuurlijk helemaal goed gehoord. Want terwijl jij denkt dat er een Naim NAP 250 eindversterker staat te spelen, is dit in werkelijkheid de gloednieuwe NAP 250 DR!’ Als aan de grond of beter gezegd stoel genageld, kijk ik het volgende moment als gehypnotiseerd naar de immer voor Naim zo typerende compacte pikzwarte behuizing. Een kast waar aan de voorzijde helemaal niets van een ander model of typenummer is af te leiden. Wanneer ik vervolgens opsta om ook de achterzijde te bekijken, ontwaar ik na enig zoeken ineens een hele kleine sticker met daarop twee letters. Een D en een R en kijk Rowan vervolgens een beetje beteuterd aan. ‘Ik snap nu wat je denkt Werner en eerlijk gezegd hadden wij deze reactie ook. Je hoort een heel anders en veel beter klinkend apparaat, maar ziet eigenlijk precies hetzelfde apparaat als zijn voorganger. Als je het stickertje eraf zou halen, zou zelfs niemand aan de buitenzijde nog enig verschil kunnen zien! Toch verzeker ik je dat het apparaat aan de binnenzijde compleet anders is en veel van de bouw en denkwijze van het Statement project bevat.’

MERK





EDITORS' CHOICE