Het introduceren van vaak onbeduidende nieuwigheden lijkt vandaag de dag soms bijna wel tot nieuwe kunstvorm verheven. Zelfs de meest matige en nietszeggende producten worden nog aangeprezen als super, fantastisch, het beste, ongekend goed, etc. Ik vind dit al een hele poos een slechte en bijzonder ongewenste ontwikkeling, die echter zonder een radicale mentaliteitsverandering bijna niet meer is te stoppen. Gelukkig bestaan er ook nog positieve uitzonderingen. Producten die niet alleen pretenderen bijzonder en grensverleggend te zijn, maar dat ook daadwerkelijk waar weten te maken.
Woensdag 25 februari jongstleden vond bij Naim distributeur Latham, de Benelux-aftrap voor pers en dealers van het Naim Statement project plaats. Een combinatie van een voorversterker en twee mono eindversterkers die tot de meest ambitieuze, omvangrijke, krachtige, gewichtige en vooral de best klinkende exemplaren behoort die dit Engelse merk ooit in zijn geschiedenis heeft vervaardigd.
Alleen al het feit dat ik als één van de eerste mensen in Nederland naar deze versterkers zou kunnen kijken, aanraken, luisteren en zelfs ruiken (nieuwe producten kunnen soms een onweerstaanbaar odeur bezitten), maakte toch wel de nodige nieuwsgierigheid en vooral zo’n moeilijk te omschrijven diepe verwachting in mij los. Niet zo vreemd natuurlijk als het wereldwijd steeds duidelijker wordt dat het hier zowel visueel als qua specificaties, nu eens echt om iets (heel) bijzonders gaat. Kers op de taart van deze introductie is het feit dat Naim’s hoofdontwerper Steve Sells persoonlijk aanwezig zal zijn om alle vragen direct te beantwoorden.
Bentley Continental GT Speed
Wanneer ik bij de Latham Audio vestiging in het Noord Brabantse Alphen arriveer en hartelijk welkom word geheten door Latham medewerker Rowan Dernee, is de eerste sessie met een aantal collega recensenten al in volle gang. Maar geen nood, want naast een aantal aantrekkelijke Naim opstellingen met o.a. het draadloze Mu-so muzieksysteem, blijkt er naast de Statement versterker, nog een aandachtstrekker van jewelste ‘in the house’ te zijn.
Samen met Rowan loop ik vervolgens namelijk door de deur die de zeer ruime showroom van het magazijn scheidt, en niet veel later zie ik een werkelijk reusachtige Bentley Continental GT Speed voor een totaalprijs van maar liefst € 325.386,-(!) trots staan glanzen! De diepe donkergrijze antraciet metallic tint staat de monumentale coupe bijzonder goed. Terwijl de enorme lichtmetalen velgen met hun zowel sportieve als smaakvolle gedistingeerde ontwerp, de auto perfect completeren.
Het interieur blijkt verrassend sportief en ‘racy’ omhullend over te komen, met als standaard wederom natuurlijk weer die bijzonder hoogwaardige afwerking. Doel van deze oefening is echter niet deze ontzettend snelle Bentley zelf, maar het ingebouwde Naim audiosysteem. Een configuratie die met zijn schappelijke totaalprijs van € 6.000,- bijna te geef lijkt als je het vergelijkt met de enorm hoge aanschafprijs van de auto zelf. Op verzoek van Rowan laat ik mij vervolgens voorzichtig zakken in de perfect gevormde lederen racefauteuils en wacht op wat komen gaat. Nu heb ik tijdens mijn bezoek aan de Naim fabriek in alweer 2008, ook al een ritje in een andere Bentley met een Naim audiosysteem aan boord mogen maken. En het is dan ook voor een groot deel dit meteen herkenbare geluid, wat ik in overigens geëvalueerde vorm in deze prachtige Continental GT Speed terug hoor.
Een auto omgeving is doorgaans erg lastig om een echt hoogwaardige geluidsweergave in te realiseren. Maar zeker met alle middelen die ontwerpers vandaag de dag tot hun beschikking hebben, is er met veel meten en DSP correcties uiteindelijk toch iets serieus goeds te bereiken. Zo ook bij de weergave in deze ‘supercar’, die al vanaf het eerste moment een stereoprojectie voor elkaar krijgt die nu eens niet vastgekleefd zit aan het dashboard of rechtstreeks uit de voor het oog zichtbare speakers komt. Ook positief ervaar ik de behoorlijk doortekende laagweergave die wel kracht en een bepaalde diepgang heeft, maar gelukkig nooit ontaard in een foeilelijk en storend gedreun.
Op mijn verzoek wordt er naast normale volumes ook heel zacht en even heel luid gespeeld. Alle drie de variaties gaan goed, waarbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat bij een eigenlijk op zich veel te luide weergave, de controle van het systeem toch enigszins terugloopt. Maar ach, wie gaat er dan ook zo luid draaien in zo’n sportieve en vooral chique limousine. Afsluitend is de setting muzikaal mooi in balans, veelzijdig qua muziekkeuze en is de tonale signatuur ietsje aan de afgeronde, warme en daardoor ook prettige kant.