Review Vivid Audio GIYA 4

Toen ik ongeveer een jaar geleden Vivid Audio ontwerper Laurence Dickie mocht interviewen (dat lees je hier, red.), bespraken we ook de actuele productrange, waarin de toen net geïntroduceerde GIYA G3 het kleinste model met de karakteristieke ‘krul’ was (ook door HiFi.nl getest, red.). Mochten mensen met een wat smaller budget eigenlijk een stapje lager willen, dan kwamen ze bij de Oval serie uit.

Op de vraag hoe klein een Vivid Audio luidspreker überhaupt zou kunnen worden, antwoordde hij vol overtuiging: “Niet veel kleiner dan wat we nu maken, anders zouden we te veel concessies aan het Vivid-geluid moeten doen”. Maar het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan. Laurence luistert kennelijk niet alleen heel goed naar zijn eigen luidsprekers, maar ook naar zijn klanten. En zo kon het dus gebeuren dat ik iets minder dan een jaar later al naar AudioXperience in Nuenen reed, met een uitnodiging op zak om de nieuwe Vivid Audio GIYA G4 te recenseren.

De keuze om hiervoor naar Nuenen te reizen lag meteen voor de hand toen importeur Terrason Audio me benaderde voor deze recensie. Ten eerste zijn de mannen van AudioXperience dealer van het merk en hadden ze een goed ingespeeld exemplaar staan, en ten tweede ken ik de luisterruimte van AudioXperience goed. Ik heb er voor diverse recensies luistersessies in gedaan en loop er ook als er niks te schrijven is regelmatig een keer binnen. Bovendien heb ik daar zéér fraaie apparatuur ter beschikking. Want eerlijk is eerlijk; ik heb een hele leuke set staan thuis, maar die zou onvoldoende recht doen aan de kwaliteit die ik verwachtte van deze nieuwe telg uit de nobele Zuid-Afrikaanse luidsprekerfamilie Vivid Audio.

Techno Talk
Veel hifi-fabrikanten hebben tegenwoordig uitstekende websites waarop alle technische ‘ins & outs’ van hun producten te vinden zijn. En omdat ik een hekel heb aan het domweg knippen plakken van de nogal droge kost die specificaties nu eenmaal zijn maak ik me er liever vanaf door simpelweg naar die website te verwijzen. Zo kan ik me bij het schrijven van recensies concentreren op het onderdeel dat er bij een groot deel van de lezers toch echt het meeste toe doet: Luisteren. Maar ik ontkom er toch niet helemaal aan om een paar bijzonderheden te vermelden, omdat ze bepalend zijn voor wat deze luidspreker kan. Maar ook voor hoe je ermee om dient te gaan om ze aan het zingen te krijgen.

Om te beginnen is het goed om te vermelden dat Vivid Audio alle units in eigen huis ontwikkelt en bouwt. Daarom konden de kleinere woofers en de unit voor de lage middentonen die nodig waren voor de kleinere behuizing van de GIYA G4 vrij snel worden ontwikkeld op basis van de grotere modellen uit de G3. De units van Vivid Audio zijn zwaar overgedimensioneerd, wat zich uit in een extreem lage vervorming en een erg hoge belastbaarheid. Mits het aangeboden signaal van vergelijkbare kwaliteit is natuurlijk.

Het rendement van de GIYA G4 is met 86dB bij 2,83V/1meter aan de lage kant, maar de minimale impedantie van deze luidspreker komt nergens onder de 4Ω. In gewoon Nederlands betekenen die cijfers dat je er niet per se een bakbeest van een versterker aan hoeft te hangen om ze aan de gang te krijgen. Er worden echter wel hoge eisen gesteld aan de verfijning van de aangesloten apparatuur. Deze luidsprekers zijn namelijk niet alleen in staat om ongezond luid en praktisch onvervormd te spelen, maar juist ook om op een ontzettend laag volume nog een vol en geloofwaardig geluid neer te zetten, met alle ruimtelijke informatie intact. En daar zit hem wat de aangesloten elektronica betreft de kneep.

Daarom had AudioXperience ervoor gezorgd dat de versterking in handen was van de zéér mooie Ayre AX5, wat volgens mij één van de de mooiste geïntegreerde versterkers van het moment is. Als bron diende de vrij nieuwe Aurender X100L streamer, die eerst via de Ayre QB9 d/a-converter speelde, maar later in de sessie via de dCS Debussy. De luidsprekerkabel was van Crystal Cable, en Audioquest leverde de netsnoeren, de interlinks (de prachtige nieuwe Wind uit de Elements serie) en de Diamond USB kabel. De GIYA G4 zelf was op de optionele houten voet geplaatst waardoor de tweeter net iets boven oorhoogte kwam te zitten. Er was dus niets aan het toeval overgelaten om zo goed mogelijk te kunnen…






EDITORS' CHOICE