De Zuid-Koreaanse elektronicagigant LG verwacht de komende jaren veel vraag naar 3D-televisies. Dat liet de fabrikant weten bij de intruductie van een nieuwe Full-HD 3D-televisie van 47 inch.
Het onderzoeksbureau Insight Media berekende dat LG in het jaar 2012 30 miljoen 3D-televisies verkocht zal hebben. Dat meldt Nu.nl. Het afgelopen jaar heeft de 3D film in de bioscoop een sterke groei meegemaakt. Hollywood produceert steeds meer 3D films. Zo beleefde de nieuwe Pixar film `Up` zijn premiere op meer dan 1.500 3D schermen in Noord Amerika.
Foto: LG 47LH50 3D-televisie
Philips trok zich in april nog terug uit de 3D-televisie markt. Philips 3D Solutions hield zich met name bezig met de zogenaamde autostereoscopische schermen gebaseerd op lenticulaire techniek, waarvoor geen brilletje nodig is. De reden voor Philips was dat de massa-adoptie op zich laat wachten waardoor de terugverdientijd te lang is. Eerst zal volgens Philips de adoptie van 3D met bril plaatsvinden, wat het positieve geluid van LG verklaart: voor de nieuwe 3D-televisie van LG, de 47LH50, moet wel een polarisatiebril worden opgezet.
Foto: Zero Creative xyZ 3D (links), Philips WOWvx (rechts)
Het Nijmeegse bedrijf Zero Creative ziet wĂ©l brood in 3D-televisies gebaseerd op lenticulaire techniek. Eerder dit jaar stelde het bedrijf haar âxyZâ 3D monitors voor. Hoewel deze schermen nu alleen in de 3 maten 19/24/46â beschikbaar zijn voor zakelijk gebruik, zal Zero Creative naar alle waarschijnlijkheid nog dit jaar een consumenten model op de markt brengen.
De 47LH50 van LG is vanaf volgende maand verkrijgbaar in thuisland Zuid-Korea. Over de prijs en de eventuele beschikbaarheid in Europa laat LG nog niets los.