Chattelin Audio Systems - het eerste lustrum


Jan de Jeu | 05 december 2014 | Fotografie Beeldhouwers | Magico

Het is een gewone dinsdag in november als ik door de Haagse Anna Paulownastraat loop, op weg naar een audioshow. Inwendig moet ik even glimlachen, want ik zie u als het ware fronsen en tegelijkertijd denken; een audioshow op een doordeweekse dag?

Inderdaad, dat is uitzonderlijk. Maar uitzonderlijk is ook wel een term die in meerdere opzichten bij Chattelin Audio Systems past.

Foto door Jennifer Muller van MKB fotografie

Location, location, location
Allereerst al de locatie. In dit deel van Den Haag, het Zeeheldenkwartier, verwacht je eerder art galleries en buitenlandse consulaten of ambassades aan te treffen. Nu heeft deze High End audio winkel voor mij ook wel iets weg van een art gallery. Neem bijvoorbeeld het uithangbord dat de uit fraai gekleurde bakstenen opgetrokken gevel siert.

Dit doet mij sterk denken aan het art work van de hoes van één van de favoriete LP’s uit mijn platenkast; ‘Suites for unaccompanied cello complete’ van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door Janos Starker en uitgebracht op het legendarische Mercury Living Presence label. Niet voor niets natuurlijk, want juist deze hoes heeft Jan Splinter, in het dagelijks leven architect en zakenpartner van Peter Chattelin, geïnspireerd bij het ontwerpen van het uithangbord.

Hij heeft zich bij het vormgeven overigens niet beperkt tot uitsluitend de buitenkant van de winkel. Iedere keer wanneer ik hier over de drempel stap, ervaar ik in sterke mate wat hij met het interieur heeft gedaan. De grote glaspartij aan de voorzijde geeft van buitenaf al een compleet beeld van de indeling, die licht, open en modern is. Eenmaal binnen is het eerste wat opvalt het ontbreken van de obligate planken die de wanden van de meeste audio winkels ‘sieren’.

In plaats daarvan staat er aan weerszijden van de grote ontvangstruimte een rij consoles met op iedere console een als los object in de ruimte geplaatst audio apparaat. Uitgelicht door aan het plafond opgehangen lichtspots. Inderdaad; zoals in een art gallery gebruikelijk is. Halverwege de ruimte staat een grote tafel waaraan ik tijdens deze show meerdere korte gesprekjes voer met afwisselend Peter en Jan. Dat doe ik ditmaal in het kader van een Hi-Visit.

Hi-Visit
De eerste keer dat deze winkel met dat doel door een collega van HiFi.nl bezocht werd was kort na de opening in 2009. De ontwikkelingen in de immer turbulente audiowereld die in de sindsdien verstreken vijf jaar plaats hebben gevonden, hebben uiteraard ook hun invloed gehad op deze ultieme high end audio-winkel, en een hernieuwde kennismaking is dan ook zeker op zijn plaats.

Ik arriveer dan ook een half uur voor de officiële start van de show in de hoop dat ik vooraf al een gesprek kan voeren met Peter en Jan. Dat blijkt een ijdele hoop te zijn; er lopen reeds enkele vaste klanten van Chattelin Audio Systems rond en het ontbreekt Peter aan tijd om langer dan enkele minuten aan tafel te komen zitten.

In die tijd vertelt hij dat hij bewust gekozen heeft om deze Hi-Visit samen te laten vallen met een show. Voor hem is dit de beste manier om te laten zien waar het bij Chatelin Audio Systems om draait. Het weergeven van muziek op een wijze die maakt dat de luisteraar getransporteerd wordt naar het moment van de opname en precies dat beleeft wat de uitvoerende musici op die tijd en plek over wilden brengen.

Ieder systeem dat door Peter wordt samengesteld moet hier toe in staat zijn, ongeacht de prijs van de set. Waar de top ligt, is mij in de afgelopen jaren tijdens het bijwonen van enkele door Peter met enige regelmaat gegeven shows wel duidelijk geworden. De nu spelende set is daar een mooi voorbeeld van. Magico Q 7 luidsprekers in combinatie met de nieuwste Soulution voor- en eindversterker, respectievelijk de 725 en de 711.

Product of the Year

Uitgerekend deze week zijn deze producten door het toonaangevende Amerikaanse magazine The Absolute Sound uitgeroepen tot ‘Overall Product Of The Year’. Als bronnen staan een Soulution CD speler en een VPI Classic 3 draaitafel aangesloten. De bijzonder gestileerde arm is gemaakt met een 3D printer en in de headshell hangt een Koetsu Black element. De set, die onderling bekabeld is met MIT Oracle MA-X Rev. 2, vertegenwoordigt een totale waarde van ongeveer een half miljoen euro.

Een dergelijke set is in Nederland slechts bij twee winkels te horen, waarvan Chattelin Audio Systems er dus één is. Wanneer ik Peter later op de dag vraag waar nu de ondergrens ligt, noemt hij een bedrag van ongeveer 7000 euro. Gevraagd naar een concreet voorbeeld noemt hij al snel de naam Devialet.

Hij heeft het Franse merk naar Nederland gehaald en volgens hem heeft het de versterkerwereld op zijn kop gezet. Het heeft een deel van de markt bezet, ten koste van gevestigde namen zoals bijvoorbeeld een merk als Pass Labs. Inmiddels zijn er meerdere Devialet modellen die stuk voor stuk speelklaar staan opgesteld in de speciale Devialet Lounge die de winkel tegenwoordig rijk is.

Devialet
Hij vertelt dat dit merk op een dermate hoog niveau speelt dat ook klanten die de aanschaf van een veel duurder merk overwegen, na vergelijkende luistertests er uiteindelijk soms voor kiezen om toch voor het Franse merk te gaan. Voor een aanmerkelijk lager aanschafbedrag krijgen zij vaak tachtig procent van de klank. Daarnaast biedt een Devialet de mogelijkheid om muziek te streamen zonder dat daarvoor een extra bron aangeschaft hoeft te worden. Verder is de software steeds opnieuw eenvoudig (gratis) op te waarderen, neemt hij fysiek weinig ruimte in en ziet het apparaat er ook nog eens geweldig uit.

Niet alleen op versterkergebied heeft er een verschuiving plaatsgevonden. Datzelfde geldt ook voor luidsprekers. Vijf jaar geleden was bijvoorbeeld Avalon in het hogere segment een belangrijke speler op de Europese markt. Inmiddels is de inbreng van dit merk sterk teruggebracht. Terwijl bijvoorbeeld een fabrikant als Magico een sterke groei heeft doorgemaakt.

"Een winkel om te koesteren en met enige regelmaat te bezoeken. Iets wat ik iedere muziekliefhebber aan kan raden"

Op het moment dat de show een aanvang neemt en de eerste demo wordt gestart wordt het rustiger rond de tafel waar ik met Jan Splinter aan heb plaatsgenomen. Hij vertelt over de wijze waarop hij Peter heeft leren kennen en over de manier waarop hun samenwerking tot stand kwam. Er is een duidelijke taakverdeling tussen beiden. Jan houdt zich vooral bezig met hoe Chattelin AS naar buiten treedt in de vorm van advertising, en is sterk gericht op hoe de winkel er uit ziet.

Tevens is hij een groot analoog liefhebber en kenner. Peter draait de winkel met alles wat daarbij komt kijken. Ook onderhoudt hij de contacten met de klanten, plant hij de shows en houdt hij zich bezig met de tuning van audio systemen tot op een eenzame hoogte. Gezamenlijk bepalen ze de assortimentkeuze en de koers die het bedrijf vaart.

Vinyl
Zoals gezegd, Jan blijkt een echte analoog liefhebber te zijn en op zijn aandringen gaat Chattelin Audio Systems zich meer toeleggen op vinyl als bron. Nu pas zie ik dat enkele consoles langs de wand bezet worden door een draaitafel. Thuis speelt hij met een SME 30 en hij is erg te spreken over de nieuwe generatie VPI spelers waarbij hij de direct drive van de nieuwe modellen benoemt en het innovatieve karakter van de eerder genoemde, in de referentieset opgenomen arm looft. Wanneer Peter komt melden dat hij de tweede demo gaat geven, besluit ik om hem te volgen naar de luisterruimte.

Foto door Jennifer Muller van MKB fotografie

Bij binnenkomst hoor ik nog net het laatste deel van het Requiem van Rutter. Dit is de laatste track die gedraaid wordt door Ben, degene die met cd’s de eerste demo verzorgd heeft. Hij is één van de klanten van het eerste uur en, zoals dat bij veel klanten van Peter het geval blijkt te zijn, uitgegroeid tot meer dan een klant. Of moet ik zeggen dat Peter een ander soort contact met zijn klanten heeft dan in de gemiddelde audiozaak het geval is?

In de loop van de dag wordt steeds duidelijker dat dit laatste het geval is. Ik merk het aan de manier waarop Peter communiceert met klanten in de, op deze gewone doordeweekse dag, tot de laatste stoel bezette luisterruimte. Er heerst een sfeer die me doet denken aan een ontspannen samenzijn van vrienden. In een sterkere mate dan ik dit ooit eerder tijdens een dealershow meegemaakt heb. Peter vertelt later dat hij met klanten jarenlange relaties opbouwt en vaak opgenomen wordt in hun privéleven.

Muziek

Een demo van Peter is iets waar ik me altijd weer op verheug. Hij voelt zich als zanger/gitarist van de Pink Floyd tribute band Pink Project eerst en vooral een muzikant en wil tijdens een demo de boodschap van de muziek over laten komen. Zijn publiek emotioneel raken zoals hij zelf ook geraakt wordt. Dat laatste is bijvoorbeeld te merken wanneer hij twee tracks draait van het nieuwe studio-album van Pink Floyd, ‘The Endless River’, het album dat is opgedragen aan de overleden toetsenist Richard Wright.

Op één van de tracks die Peter draait is Wright postuum te horen. In 1968 was zijn grote wens om eens het imposante pipe organ van de Royal Albert te mogen bespelen. Dit verzoek werd ingewilligd en er werd een opname van gemaakt die nu gebruikt is voor het nummer Autumn ’68. Daarmee één van de meest memorabele momenten van The Endless River vormend.

Foto door Jennifer Muller van MKB fotografie

Klankmatig klinkt het album fraai, maar het is geen echte referentie. Dat is wel het geval bij de cd van Larry John McNally waarvan hij een track laat horen. Het zal u niet verbazen dat Peter een liefhebber is van live opnamen en om dat te illustreren draait hij een opname van The Sound Of Silence, gezongen door Paul Simon die zichzelf op akoestische gitaar begeleidt. Ik geniet van de demo en herinner me een vergelijkbare demo met dezelfde speakers die ik twee jaar geleden bijwoonde in die andere ultra high end-winkel, daar gecombineerd met het dCS Vivaldi systeem en de top versterkerlijn van Pass Labs.

En opnieuw valt me de rust op die zo kenmerkend is voor dit soort ultra high end systemen. De hoge resolutie, het volstrekt onvervormd weergeven, de totaal onbelemmerde muziekweergave. Dan word ik volledig verrast door een track van een band genaamd Fink. Sorry, nooit van gehoord. Maar wat een prachtig nummer. De band speelt een instrumentaal nummer, samen met het Royal Concertgebouw Orchestra. Wow! Wat een prachtige klankkleuren worden hier weergegeven. Werkelijk subliem, of ik op de tiende rij van de grote zaal in het Amsterdamse Concertgebouw zit. Een cd om toe te voegen aan mijn verlanglijstje…

Raak
Een korte pauze haalt me uit de muzikale roes waarin ik me behaaglijk gewenteld heb. Peter geeft het estafette stokje door aan zijn compagnon Jan. En ik weet wat er komen gaat; mijn grote liefde vinyl! Jan heeft thuis op goed geluk enkele zwarte schijven uit zijn omvangrijke collectie getrokken en al snel blijkt dat ook hij gewoon een muziekliefhebber is die kan verdrinken in een nummer, zeker wanneer het hem terugvoert naar gedenkwaardige momenten uit zijn leven.

"Peter wil tijdens een demo de boodschap van de muziek over laten komen. Zijn publiek emotioneel raken zoals hij zelf ook geraakt wordt"

Zoals het 45 toeren plaatje van Elvis Presley dat hem transporteert naar zijn jeugd. Naar het moment waarop zijn leven als audiofiele muziekliefhebber een aanvang nam. ‘Surrender’ klinkt door de demo ruimte en hoewel het geen referentie opname is, word ik meteen meegezogen in het analoge geluid dat me altijd weer raakt en, in dit geval, terugvoert in de tijd. Om me heen kijkend zie ik dat ik niet de enige ben die geraakt wordt door deze gedateerde opname.

Kenny Burrell is weer een heel ander verhaal met ‘Guitar Forms’, waarin de gitarist begeleid wordt door een orkest onder leiding van Gil Evans. Wat een heerlijke muziek. Daarna volgt Fleetwood Mac en opnieuw zie ik om me heen hoe mensen geraakt worden door de muziek. Even wordt de demo onderbroken wanneer ontwerper Alon Wolf van Magico en Cyrill Hammer van Soulution in gezelschap van Jan Coenen van Symphony Audio Import de luisterruimte betreden. Slechts weinig winkels kunnen hun klanten tijdens een show de gelegenheid bieden om vragen te stellen aan topontwerpers van dit kaliber.

Foto door Jennifer Muller van MKB fotografie

Dan volgt ‘Take Five’ van het Dave Brubeck Quartet. Met de geweldige melodieuze saxofoonpartij van Paul Desmond die het nummer schreef, en de lange drumsolo van Joe Morello in het middendeel. Eigenlijk heb ik dit nummer te vaak gehoord, maar via dit systeem klinkt het als nieuw; vibrerend, energiek en live! Tenslotte volgt één van de belangrijkste jazz lp’s aller tijden, en ik weet dat ik aan het eind van het nummer op zal staan en de luisterruimte zal verlaten. Wat kun je tenslotte nog draaien na een track van Kind of Blue van Miles Davis. Wat klinkt dit geweldig!

Slotgedachte

Na een dergelijke demo duurt het bij mij altijd wel even voordat ik weer terug ben op deze aarde en met beide voeten op de grond sta. Wanneer dat eenmaal weer het geval is, realiseer ik me dat ik als muziekliefhebber blij moet zijn met een winkel als Chattelin Audio Systems.

Het is één van de weinige top high end audio-winkels waar ik de expertise vind om een systeem samen te stellen dat mij kan transporteren naar de opnamesetting. Naar het moment waarop de muzikant zijn ziel blootlegt en bij mij een unieke emotie teweeg brengt. Een winkel om te koesteren en met enige regelmaat te bezoeken. Iets wat ik iedere muziekliefhebber aan kan raden.

Zoals je al kon lezen viel onze visit bij Chattelin dit keer samen met een luistershow rondom de Magico Q7. Vanwege het grote succes van dat evenement is besloten om de mensen die het gemist hebben een nieuwe kans te geven. Op 13 december kun je daarom wederom bij Chattelin terecht voor een demonstratie van de Magico Q7. Klik hier of op de bovenstaande banner voor meer informatie!