Interview Dieter Burmester


Rob van Ginneken | 10 december 2009 | Fotografie Rob van Ginneken

In de exotische Bugatti moest Dieter Burmester woekeren met elke centimeter om een carfi systeem naar zijn high end normen te ontwikkelen. Het leverde een boel innovatieve oplossingen op. Bij zijn tweede creatie – in de Porsche Panamera – kreeg Burmester letterlijk en figuurlijk veel meer ruimte. En dat hoor je.

Je zou in deze economisch niet zo florissante tijden denken dat de spreekwoordelijke winkelbel bij een high end audiomerk als Burmester wat minder vaak rinkelt. Maar in Berlijn meldt Dieter Burmester dat hij het drukker heeft dan ooit. ,,We zijn inmiddels in 60 landen actief en er is altijd wat te doen. Ook via de internetsite is er veel belangstelling. Misschien heeft het voor een deel ook wel te maken met de relatief nieuwe activiteiten in de autowereld. Bugatti en recent dus Porsche, dat zijn namen die je imago helpen. Zeker met de hoge waardering die Burmester techniek daar scoort.”


Foto: Inge Veerkamp

Het blijkt bepaald niet vanzelf gegaan. Porsche kwam weliswaar zelf binnenlopen, maar nam in zijn entourage drie concurrenten mee die ook een kans kregen. Dieter Burmester: ,,Een nieuwe ervaring voor ons: een zogenaamde pitch tussen vier merken. Dat is al weer vijf jaar geleden. Wie dat waren? Laat ik het er maar op houden dat het grote namen zijn. We kregen allemaal de opdracht om een conceptsysteem in een Porsche Cayenne te bouwen.”

 

Bugatti

Na hun eerdere ervaringen met het werk aan de krappe supersportwagen Bugatti EB 16.4 Veyron moet het zijn geweest alsof er opeens een ‘schildersdoek’ van het formaat van De Nachtwacht werd klaargezet. Wandgroot. De zeer exotische en zeldzame Bugatti is geen auto die we ooit voldoende lang in handen hadden om er een serieuze luisterproef op uit te voeren, maar zeker is wél dat Dieter Burmester er menig zweetdruppel in heeft gelaten. Ook letterlijk, trouwens. Want met een ‘roedel’ versterkers aan boord bleek het een razende uitdaging om de temperatuur te beheersen.


Foto: Inge Veerkamp

Dieter Burmester vertelt er met smaak over: ,,Er was ook geen ruimte voor de luidsprekers die ik wilde toepassen. Met een doorsnee van twintig centimeter of zo. Dat is uiteindelijk opgelost door het membraanvlak over vier luidsprekers te verdelen. Links en rechts telkens een paar in de console en deur.”

,,Het was in die beperkte ruimte erg moeilijk om het beoogde stereo effect en voldoende diepte in het geluid te verkrijgen. Daarom kwamen er ook telkens twee op de bestuurder en de passagier gerichte tweeters: hoog in de raamstijlen en in het midden bij de binnenspiegel. Zodat bestuurder en passagier allebei goed worden bediend.”

Panamera

Inmiddels ligt dat probleem op het bord van Dynaudio, dat de nieuwste Veyron Grand sport van geluid voorziet. Nou ja, buiten het oorstrelende motorgehuil van de 16-cilinder krachtbron natuurlijk. Kennelijk kiest Dynaudio voor dat nieuwe Puccini systeem juist een minimalistische aanpak, want er is in de bijgeleverde informatie deze keer sprake van een bescheiden vier speakers.


Foto: Inge Veerkamp

We duiken er zeker nog een keer in. Maar eerst een nadere blik op de Burmester installatie in de nieuwe Porsche Panamera. Op zich al een unieke auto, omdat hij tegen de Porsche traditie in plek biedt aan vier personen. Achterin zit je zelfs in vergelijkbare kuipstoelen als voorin. Met een beetje fantasie zou je hem de directieauto van Porsche kunnen noemen. Hoewel meneer de president-commissaris in dit geval zonder twijfel liever zelf de gespierde V8 in het vooronder zal willen ‘mennen’. Zoals álle modellen van dit merk is het een echte rijdersauto.

Dieter Burmester: ,,Omdat we al vijf jaar geleden konden meedenken bij het ontwerp van de Panamera is het resultaat binnen de beperkingen van een autocabine heel goed. Het was een uitdaging om op alle zitplaatsen – voorin en achterin – een optimaal geluid te creëren. Daarvoor worden 16 luidsprekers toegepast, met een bijzondere combinatie van analoge en digitale versterkers. Voor de individuele kanalen hebben we compleet nieuwe algoritmen ontwikkeld in de soundprocessors.”

Gewicht

Uiteraard kreeg Burmester niet bepaald carte blanche om zijn systeem in de Panamera te integreren. ,,Het was een constant overleg met de designers van het interieur, die natuurlijk hun eigen ideeën hadden over dat plekje in een deur of op het dashboard waar wij nu net een luidspreker in gedachten hadden. Bovendien kregen we letterlijk een quotum van 12 kilogram toegewezen. Meer mocht het systeem niet wegen. Dat is met enige moeite uiteindelijk gelukt.”

Ook de veiligheid staat bij de ontwikkeling van een carfi installatie met stip genoteerd. Vooral met het oog op een onverhoopte crash van opzij. Het is zodoende geen optie om gangbare luidsprekers in de deuren te bouwen.


Foto: Inge Veerkamp

Startpunt was de techniek zoals we die van Burmester kennen voor de woonkamer, zoals het gebruik van de Air Motion Transformer tweeters onder andere bewijzen. Een primeur voor de autowereld. We kennen het principe onder andere van de kostbare Reference B-100 luidsprekers.

Dieter Burmester: ,,Alles – ook de chassis van de andere luidsprekers - werd vanzelfsprekend wel geheel aangepast en geoptimaliseerd voor de nieuwe toepassing in een auto. Gewicht, veiligheid, maar bijvoorbeeld ook extreme temperatuurverschillen spelen mee. De ene keer is het buiten onder nul, de andere keer staat de zon op de auto.”

Hoe belangrijk Porsche het audio systeem vindt, wordt vooral duidelijk onder de vloer van de bagageruimte. Klap het beschermdeksel omhoog en naast wat gereedschap en een banden reparatiekit springt vooral de grote behuizing van de subwoofer in het oog. Met daarbovenop een gekoelde metalen behuizing met elektronica

Dieter Burmester: ,,Het was belangrijk dat we daar een groot volume beschikbaar kregen. De subwoofer heeft als enige een digitale versterker – 400 Watt – die het gebied van 20 Hertz tot 60 Hertz bestrijkt. Alle andere luidsprekers hebben hun eigen analoge versterker. Dat zijn er 15 dus. Samen goed voor 600 Watt.”

LP stand

Elk versterkerkanaal is afzonderlijk via de DSP geluidsprocessor te beïnvloeden. Ook hier zijn technische overeenkomsten te zien met een huiskamersysteem. Dieter Burmester: ,,Dat geldt niet voor de werking. Al heb ik zeker gemikt op een herkenbaar Burmester geluid. Substantieel en met een warme toon. Dat vertaalt zich in twee heel verschillende ‘soundsets’ waaruit de luisteraar kan kiezen: smooth en live.”

De eerste vergelijkt hij opmerkelijk genoeg met het karakter van een langspeelplaat. Rond en warm, zijn de woorden die vallen. Het concept is zelfs gepatenteerd.


Foto: Inge Veerkamp

,,Het algoritme is het resultaat van 15 jaar onderzoek naar de verschillen tussen LP en CD. Er worden via de geluidprocessors zes parameters aangepast. Het is de bedoeling dat je stressvrij kunt luisteren. Dat werkt vooral als een verbetering bij matig opgenomen muziek en een minder goed bron. Zoals MP3 of een zender die niet echt goed doorkomt.”

Daar tegenover staat de ‘live’ preset. ,,Een echte 5.1 voor het spelen van DVD. Het klinkt alsof je midden tussen de instrumenten zit.”

Zelf zijn we er niet wild van. Geluidstechnisch is het resultaat weliswaar bijzonder fraai, maar we horen het virtuele podium toch liever vóór ons. Het blijkt geen punt van discussie. Dieter Burmester geeft toe dat hij het in zijn eigen Panamera waarschijnlijk ook niet vaak zal kiezen. ,,Maar veel mensen vinden het zo nu eenmaal geweldig.”

Voor het optimale luistergenot zou de maestro zelf de stereostand van het systeem kiezen en – meldt hij lachend – eigenlijk ook achterin gaan zitten. ,,De achterkanalen doen wel mee, maar dan heel zacht. Zodat je feitelijk de mooiste bühne hebt. Zelf kan ik trouwens heel goed met mono leven. Een mooie opname van Pink Floyd die in de ruimte voor je lijkt te zweven, wat is er nou mooier? Muziek moet je beroeren.”

Het resultaat is hoe dan ook indrukwekkend. Zelfs voor de echte liefhebbers. Dat vindt de 63-jarige geluidspecialist kennelijk zélf ook. Onlangs werd zijn eigen Panamera namelijk afgeleverd. Of hij inmiddels het front end uit zijn Porsche heeft geknutseld, vermeldt het verhaal niet. Dieter Burmester zegt er merkbaar liever niet te veel over, maar hij werkt met de radio en speler zoals die in verschillende versies in de auto leverbaar is (Harman Becker).

Het high-end Burmester audiosysteem kost afhankelijk van de gekozen Panamera tussen een kleine vijf mille en ruim zes en een half mille extra. Meer over de Porsche Panamera leest u in Hifidelity magazine 3.