(Gesponsord artikel)

Hernieuwde kennismaking met Hi-Fi Klubben Amsterdam


Jochem Geerdink | 24 februari 2013 | Fotografie PHOTO40 | DALI

Het is alweer veertien maanden geleden dat het van oorsprong Deense Hi-Fi Klubben zijn intrede deed op de Nederlandse consumentenmarkt. In december 2011 werd in de Amsterdamse Rijnstraat de zogenaamde flagship store geopend. De redactie van HiFi.nl stuurde de auto richting onze hoofdstad voor een hernieuwde kennismaking.

De foto's in deze serie zijn klikbaar voor een complete virtuele tour van de zaak

Ondanks dat de Rivierenbuurt zich aan de uiterste rand van Amsterdam bevindt, doet het al direct stads aan. Zo is er veel activiteit op de Rijnstraat, feitelijk het verlengde van rijksweg A2. Vrachtwagens staan dubbelgeparkeerd te lossen, een urgent belletje waarschuwt voor de naderende tram en wanneer je niet goed uitkijkt word je pardoes van de sokken gereden door een moeder-met-bakfiets.

Hier opende in december 2011 Hi-Fi Klubben zijn eerste Nederlandse winkel. Pal naast het voormalige pand van elektronicaketen RAF, dat door de Scandinaviërs werd overgenomen. In het oude pand wordt flink geklust, maar ons oog valt direct op de opvallend brede gevel van de geheel nieuw ingerichte flagship store.

Bij binnenkomst valt het enorme verschil aan ruimte en diepte op. En dan is zo op het eerste oog nog niet de helft van het totale winkeloppervlak te zien. Hans Peter Rietveld heet ons welkom, maar we zien nog een bekend gezicht. Emile Bos, voormalig store manager van Hi-Fi Klubben in Hilversum, zwaait sinds begin januari de scepter over de vestiging in Amsterdam.

Rietveld heeft namelijk de functie van sales manager gekregen, waardoor Bos benaderd werd of hij de flagship store wilde gaan leiden. “Daar moest ik wel even goed over nadenken”, antwoordt de nieuwe storemanager desgevraagd. “Ik werkte al vier jaar bij RAF in Hilversum, waarna ik de winkel van Hi-Fi Klubben vanaf de grond heb helpen opbouwen, was ook nauw betrokken bij de verbouwing en inrichting. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het was echt mijn kindje geworden. Ik voelde me er thuis, dat geef je niet zomaar op.”

Huiselijk

Al was dat niet het enige twijfelpunt voor de Hilversummer. “Ook de thuissituatie moest ik niet uit het oog verliezen. Ik ben dan wel geen zelfstandig ondernemer, maar gedraag me wel zo. Op het moment dat ik ergens aan mee doe, dan stort ik me daar ook voor de volle honderd procent in. Wanneer je in een drie keer zo grote winkel in de grote stad met veel meer hectiek komt, dan houdt dat automatisch in dat je veel meer aan het werk bent.”

Neem eens een virtueel kijkje in de winkel

Na uitvoerig beraad hakte hij de knoop door en ging vol enthousiasme aan het werk in de Rijnstraat. Maar niet zonder slag of stoot. Bos brandt namelijk van ambitie om, net als eerder in Hilversum, ook zijn stempel op Hi-Fi Klubben Amsterdam te drukken. “Het is een waanzinnige mooie en indrukwekkende winkel, maar naar mijn smaak mist ie nog wat persoonlijkheid. Ik ga de komende maanden proberen die persoonlijke touch erin te krijgen door middel van aankleding. Luidsprekers in de winkel is één, maar het is de truc je een voorstelling te maken hoe het in je eigen huis zou staan. Dat zal ik proberen te bereiken."

Bos heeft al precies voor ogen hoe hij dat voor elkaar gaat krijgen. “Dat kun je bereiken door een wat meer huiselijke sfeer te creëren in de luisterruimtes. Kaarsen, wijnglazen, iets leuks aan de muur. In Hilversum heb ik gemerkt dat dat werkt. De winkel moet nog meer een gezellige en knusse uitstraling krijgen. Al wordt het heel moeilijk een knus tintje aan de winkel te geven, daarvoor is ie waarschijnlijk toch te groot.”

Want groot is het vlaggenschip van Hi-Fi Klubben in Nederland zeker. De vestiging aan de Rijnstraat heeft niet minder dan zo’n vijftien verschillende ruimtes met een totale oppervlakte van duizend vierkante meter. Na een maand heeft Bos ook al een favoriete ruimte, zo verklapt hij. “Waar ik zelf heel vrolijk van word, is onze audioruimte 4”, vertelt de storemanager. In de bewuste ruimte zien we onder meer de Dali Mentor 6 en de 804 en 805 van Bowers & Wilkins in een luisteropstelling staan.

Buiten dat het assortiment in zijn nieuwe zaak uitgebreider is, merkt Bos weinig verschillen met de Hi-Fi Klubben in Hilversum. “We krijgen dezelfde mensen over de vloer, zij die op zoek zijn naar kwalitatief goede audio en video in verschillende prijsklassen. Al merk je wel een verjonging van de doelgroep, waar RAF zich voorheen vooral op de groep 40-60 jaar richtte, merk je dat bij Hi-Fi Klubben de focus ligt op 25-45 jaar. Wat natuurlijk niet betekent dat de rest niet welkom is, Hi-Fi Klubben is er voor iedereen die meer zoekt dan het standaard wegwerpsetje van de electro supermarkt.”

Verjonging

Die verjonging uit zich ook in de winkel, waar hippe gadgets, hoofdtelefoons en streaming een prominente plek hebben. Al is er natuurlijk veel meer te vinden in de fraai geoutilleerde zaak. De verschillende luisterruimtes zijn uitgerust met een breed spectrum aan luidsprekers en audioapparatuur. Maar ook voor de groeiende home cinema markt is met meerdere kijk- en luisterruimtes volop aandacht. In één van die ruimtes zien we bijvoorbeeld meerdere projectoren opgesteld, zodat je direct goed kunt vergelijken.

Het assortiment wijkt qua merken niet eens zoveel af van de winkels in Hilversum en Utrecht, maar gaat wel meer de diepte in. “Je moet het eigenlijk zo zien: we hebben hetzelfde pakket als Hilversum, plus nog extra producten aan de bovenkant.” Zichzelf dat grotere aanbod eigen maken kostte Bos nauwelijks moeite. “Ik volg al heel lang met veel interesse de markt, dus wist al vrij goed wat er in audioland gebeurt. Het is ook erg prettig werken. Want waar ik in Hilversum mensen die interesse hadden in het topsegment moest doorverwijzen naar Amsterdam, kan ik nu tegen ze zeggen: loopt u maar even mee.”

Want Hi-Fi Klubben Amsterdam herbergt zeker enkele opvallende modellen. Qua luidsprekers bijvoorbeeld de Dali Epicon 8, of de 802D van Bowers & Wilkins die vanwege een aanstaand event is aangesloten op apparatuur van Classé. En vlak na de opening was zelfs het 176.000 euro kostende Model D Sound System van Steinway Lyngdorf er te bewonderen, al was dat slechts voor korte duur. Want na enkele weken werd het weer opgehaald in de Rijnstraat. Overigens is de Model-S van Steinway Lyngdorf, met een adviesprijs van 20.000 euro een koopje vergeleken bij de Model-D, wel permanent aanwezig.

Het zal geen verrassing zijn dat deze modellen niet tot de bestsellers van Hi-Fi Klubben gerekend kunnen worden. Welke modellen wel over de toonbank vliegen, vindt Bos moeilijk te zeggen. “Ik ben hier pas een maand bezig, dus heb niet heel concrete cijfers. Maar ik merk wel dat de Zensor, een succesnummer eerste klas, en Ikon 6 van Dali, maar ook de 600-serie en CM-8 en CM-9 van Bowers & Wilkins gretig aftrek vinden.”

Met een ferme handdruk nemen we afscheid van Bos. Maar voordat we ons weer in de hectiek van de Rijnstraat storten, moeten we de storemanager beloven over een paar maanden nog eens langs te komen om met eigen ogen te ervaren of de winkel meer persoonlijkheid heeft gekregen. Een belofte die we graag doen. En waar we ongetwijfeld opnieuw een fotograaf voor in kunnen schakelen. 

Kijk ook eens op de Special Page van Hi-Fi Klubben

Wandel hier door de hele winkel