Kharma en de kunst van mooi leven


Rob van Ginneken | 06 oktober 2012 | Fotografie Robin Looy | Kharma

Jezelf verwennen in en om je eigen huis is zo langzamerhand tot een ware kunst verheven. Onder de naam The Art of Living Well laat een aantal premium merknamen op een speciale locatie in Den Bosch gezamenlijk zien wat er op dat vlak allemaal mogelijk is, als je daar een paar centen voor te besteden hebt.

Een van de partners is het qua techniek en design zeer hoogwaardige Nederlandse audiomerk Kharma. Ze zien het als hun tweede showroom, en die is zeker een bezoek waard. Misschien is het presentatiecentrum The Art of Living Well niet de meest optimale manier om een luistertest te doen, maar je komt in elk geval wel in hogere sferen!

De boodschap is meteen duidelijk wanneer je als gast bij The Art of Living Well binnenloopt: hier draait alles om de zaken die fijnproevers hoog op hun verlanglijst hebben staan. Maar ook zaken waar ze misschien niet zo mee bekend zijn; tijdens een speciale dag voor genodigden ontwaren we bijvoorbeeld de nieuwe stationwagen van de BMW 3-serie, die op dat moment nog niet aan het publiek is gepresenteerd.

Een paar stappen voorbij de ingang wordt ons een chique glaasje ‘bubbels’ aangeboden en even verderop ontdekken we ook hoekjes waar je een goed stuk kaas en een zeer prettig wijntje kunt proeven. Centraal staat een comfortabele zitbank die overduidelijk niet bij de Ikea vandaan is gekomen. De klasse spat eraf.

Alles draait in dit unieke ervaringscentrum in Den Bosch om genieten en relaxen. Of nee: laten we zeggen ‘levensgenieten’. Eigenlijk is het dus heel logisch dat daar als vanzelf ook ‘luistergenieten’ bij hoort. Maar dan wel van een hoogwaardige kwaliteit die soepel met het gevoel voor exclusief design en hoogwaardige kwaliteit van dit ‘centrum voor de kunst van een prettig leven’ harmonieert.

Die rol wordt vervuld door Kharma. Het high-end audiomerk dat niet eens zo gek ver van The Art of Living Well op ambachtelijke wijze wordt geproduceerd. Zoals de kenners weten, is Kharma in Breda gevestigd. De vraag ligt zodoende voor de hand, waarom ze hier dan ook actief zijn.

Salesmanager Peter Bats: "De liefhebbers weten ons natuurlijk te vinden, en in Breda hebben we daarvoor ook de showroom en onze serieuze luisterruimtes, waar je uitstekend alles over onze producten aan de weet kunt komen en ervaren. In veel opzichten is dit voor Kharma een tweede showroom, maar dan voor mensen die ons vaak nog niet kennen.”

Super High-End

Kharma presenteert zich in Den Bosch tussen een breed pakket aan andere ‘super highend’ merken. Peter heeft daarbij gemerkt dat de gasten van The Art of Living Well bij een misschien wel toevallige eerste kennismaking met de exclusieve audioproducten van zijn merk vaak niet weten wat ze zien. En er dus meer van willen weten.

Ze komen misschien naar het presentatiecentrum om eens te kijken naar een jacuzzi – die wel dertig mille kan kosten – of een design keuken, luxe sauna of waterjet massagecapsule. Waar wij op onze beurt eerlijk gezegd nog nooit van hadden gehoord. Het bewijst dat de topmerken elkaars succes door een gezamenlijke aanpak inderdaad kunnen versterken. Zo komt het dat je een Kharma audioset ziet staan met daaromheen een enorm ‘bubbelbad’, zeer luxe designmeubels, maatwerk verlichtingstechniek en last but not least een strak vormgegeven schommelbed waarin je zo te zien zacht wiegend in slaap wordt gebracht. Buiten staan overigens ook de speciale Matrix luidsprekerunits aan de rand van een kloek dakzwembad opgesteld.

Peter Bats: "Samen met andere merken doen we hier letterlijk en figuurlijk mooie dingen. Zeg nu zelf: dat is toch een heel ander verhaal dan het leegruimen van een hotelkamer om je product te presenteren?”

Een van de andere deelnemers in Den Bosch onderstreept dat nog maar eens. "Op de eerste verdieping hebben we het gevoel een hoogwaardige designhuiskamer gecreëerd. De kleuren van de meubels en accessoires en de heel verfijnde afwerking van de Kharma luidsprekers zijn weloverwogen op elkaar afgestemd. Ze zijn diep paars, tegen zwart aan. Mooi vind ik. Zoals je dat thuis ook zou doen. Het design bureau dat daar tussen staat, heb ik trouwens ontworpen.”

Maatwerk

Zoals Charles van Oostrum, de man achter Kharma, ook benadrukt, ligt de lat uitzonderlijk hoog. "Het zit, om het zo maar eens te zeggen, in het aard van het beestje om er in alle opzichten het uiterste uit te halen. We zijn letterlijk járen bezig om een nog beter conusmateriaal te ontwikkelen, en werken nu bijvoorbeeld aan baanbrekende oplossingen voor een eigen magneetmotor van luidsprekerunits. Dat zit vaak in de verborgen techniek natuurlijk, maar als je er zoveel werk van maakt om het uiterste uit je producten te halen, wil je natuurlijk ook dat het er fantastisch uitziet en op het allerhoogste niveau is afgewerkt.”

Wat dat betreft, is Kharma dus op zijn plaats tussen de gevarieerde wellness- en designproducten in The Art of Living Well. Met name ook door het ambachtelijke maatwerk karakter van de audioapparatuur.

Peter Bats: "Als bekend bouwen we alles zelf en dat betekent dat luidsprekerboxen en audioapparatuur desgewenst een custom afwerking meekrijgen. De klant kan de details van de look zelf bepalen. En bijvoorbeeld afstemmen op zijn interieur. Je spreekt over liefhebbers die al gauw tienduizenden euro’s en soms ook honderdduizenden euro’s aan hun installatie uitgeven.”

Voor een stevige luistertest is het – als gezegd - wellicht beter om bij Kharma zelf langs te gaan, maar wie kennis wil maken met de wereld die bij de high-end luisterpret past, zou zeker eens in hun ‘tweede showroom’ moeten gaan kijken. Daarvoor moet je wel eerst even een afspraak maken, overigens. Op dit niveau is de klant écht koning, en wil men je persoonlijke aandacht geven.

In diverse opstellingen kun je in Den Bosch kennis maken met de wereld en producten van Kharma voor binnen en buiten. Je vindt er de ‘Exquisite’,‘Elegance’ en ‘Matrix’ collecties en alles wat daar bij hoort om het leven tot een feest te maken. Zelfs als je muziek liefst vanuit een exquise schommelbed of jacuzzi wenst te beluisteren!