REVIEWYBA

Vive la France, vive YBA

Het zal de hand zijn van Yves Bernard André die de magie in de set brengt. De haast klassieke Franse benadering van muziekweergave, de nadruk op de mens in de muziek, de schijnwerper op het middengebied. Dat is al jaren hetgeen mij aantrekt in Franse elektronica en luidsprekers, waar gedreven door commercie de industrie helaas van weg drijft. Des te groter is de waardering voor iemand die kennelijk durft trouw te blijven aan zijn roots. Kennis bundelt met productie elders om zo te komen tot een verfrissende lijn. Apparatuur ontworpen met de ervaring van high end, uitgevoerd in een betaalbare klasse. Opvallend qua vormgeving, zowel in positieve als negatieve zin. Opvallend qua eigen geluid, bijna altijd in positieve zin.

Laat ik besluiten met de mededeling dat ik een zwak heb voor YBA apparatuur, ook voor een YBA set die zijn design weliswaar dankt aan de vader maar waarvan de productie niet behoort tot edel Frans handwerk. Zoals dat hoort trek je daar als recensent niet de neus voor op en ga je onbevangen aan de slag met opstellen, luisteren, combineren en muziek zoeken. Het resultaat: ik ben blij dat ik kennis heb kunnen maken met de betaalbare nieuwe “Y” range. De set vormt eens temeer het bewijs dat ervaring opgedaan in het hoge tot topklasse segment eens zijn weg vindt naar eenvoudiger systemen en dat genieten van muziek daarmee binnen bereik komt van een steeds grotere groep consumenten. Voor mij hoeft deze YBA set niet terug in de doos. Het is en was: “gewoon lekker genieten van alle vormen van muziek”. De enige essentie waar het allemaal om draait.

Prijzen:
YBA YC-201 cd speler  1149 euro
YBA YA-201 versterker  1349 euro