ASR - Rogers

Om alles fatsoenlijk te kunnen plaatsen moest mijn standaardset een grondige verbouwing ondergaan. De ASR Emitter 1 is alleen voorzien van ongebalanceerde (Cinch) ingangen. Het leverde mij de klus op alle gebalanceerde interlinks te vervangen door ongebalanceerde interlinks. Weg met alle Nirvana interlinks. Vanaf de ASR liep een ongebalanceerde SignAudio naar een B.A.T. VK-P5 phonoversterker. Omdat de B.A.T. alleen gebalanceerd uit kent kwamen hier B.A.T. verloopstekkers tussen.

Rogers Marquis

Van hieruit liep een Siltech Classic phono-kabel naar een VPI Scout draaitafel. Het Clearaudio Victrory-H Gold element bleef ongewijzigd. Ook liep een SignAudio interlink naar een Sony tuner en Apogee MINI-Dac. Ten slotte moesten mijn Avalon`s van hun plek om plaats te maken voor de Rogers luidsprekers. Nirvana SL luidsprekerkabels bleven. De voeding van de ASR vond een plaatsje op de grond naast het Creaktiv audiorack. Gelukkig is de voedingskabel lang genoeg, zodat men niet gauw in de problemen komt met het plaatsen van de voeding.

ASR – Rogers

Nadat alles aan elkaar geknoopt was, en de Marquis op hun plaats stonden, kon het inspelen beginnen. Ik weet dat er vele discussies gaande zijn over het al dan niet inspelen van luidsprekers, versterkers, kabels en weet ik wat al niet meer. Eén ding kan ik u verzekeren, de ASR, bij mij nieuw uit de doos, moest inspelen. De eerste paar dagen klonk het plat, afgevlakt, saai en duf. Laten spelen, ’s nachts op laag niveau en overdag luider, bracht gaandeweg zeer goed hoorbare verbeteringen met zich mee. Het geluid werd losser, ging meer sprankelen en werd aangenamer. Van duf en saai ging het leven en het geheel kreeg meer dynamiek. Niet zo’n klein beetje, nee, na een flink aantal dagen was dit echt een gigantisch verschil. Aan het inspelen zal de voeding zeer zeker mede schuldig zijn. Eer dat al de elco’s goed gevuld en verzadigd zijn, zijn we een paar dagen verder. Dan komt het moment dat er niet veel verandering meer in het geluidsbeeld optreedt en het serieuze luisteren kan beginnen.

ASR Emitter

Diana Krall heeft de aftrap, misschien te veel gehoord en afgezaagd, maar op vinyl draai ik haar nog vaak. De LP “The Girl in The Other Room” is een aanrader, Krall is achter haar piano gekropen. De eerste tonen vloeien uit de Rogers en het is prettig om ernaar te luisteren. Krall’s aanslagen zijn zowel hard als subtiel. Van Krall naar Robbie Williams “Swing” LP. Bij rustige nummers en op normaal volume is het allemaal goed te behappen en aangenaam luisteren. Maar komt een nummer als “Straighten Up and Fly Right” dan raakt de Rogers een beetje het spoor bijster. Het laag is matig gedefinieerd, hoewel strak, instrumenten verwisselen regelmatig onverwacht van plaats. Tussen het luisteren door schuif ik flink met de luidsprekers om tot een optimaal resultaat te komen. Ze vragen bij mij om een redelijke afstand tot de achterwand, verder zijn ze gebaad met een redelijke toe-in. Cassandra Wilson volgt, haar CD staat bol van de percussie-instrumenten en is een uitstekende CD om de betrokkenheid en het gevoel van een set door te geven. De stem is donker, ik mis sfeer en detail. Daar komt bij dat het geheel ietwat rommelig overkomt. Zou het de combi met de Rogers luidsprekers zijn? Er is immers een scheve prijsverhouding tussen de versterker en de luidsprekers. Gaandeweg merk ik dat er meer uit de ASR te halen moet zijn dan wat er nu gepresteerd wordt.

ASR Emitter

Ik wil met klem benadrukken dat de prestaties op een hoog niveau liggen en deze opstelling menig serieuze set ver achter zich laat. Maar toch heb ik het gevoel dat de ASR mij naar een nog grotere hoogte kan brengen. Ik besluit de Rogers te vervangen door Avalon. Uiteraard gaat het prijsverschil tussen Rogers en Avalon mank, maar de Avalon`s halen wel alles uit de ASR’s wat erin zit.