Sufjan Stevens – The Avalanche

Jan Luijsterburg | 17 augustus 2006

Op vakantie in een vreemd land kun je, als de tijd op is, het gevoel hebben dat je er nog niet klaar bent, dat je er snel nog eens terug moet komen. Sufjan Stevens moet iets dergelijks gehad hebben na het maken van Illinois, na Michigan de tweede staat van de VS die hij portretteerde. Alvorens de tanden in een nieuwe staat te zetten werden de ideeen die waren blijven liggen alsnog uitgewerkt.

“This album is made for you and me”. Sufjan wil er geen misverstanden over laten bestaan dat dit slechts een verzameling overblijfsels voor de liefhebber is. “Outtakes and extras from the Illinois album, shamelessly compiled by Sufjan Stevens” luidt de ondertitel. Deze bescheidenheid wordt totaal niet gerechtvaardigd door de kwaliteit van het album. Hoewel het niet voor de hand ligt The Avalanche te kopen als je Illinois nog niet kent, wordt hier gewoon weer vijf kwartier geniale topmuziek geboden, niet te missen.

Van de 21 tracks zijn er 4 niet helemaal nieuw. Dat zijn het titelnummer, dat eerder als bonustrack op de vinylversie van Illinois stond, en Chicago, een van de topnummers van het moederalbum dat hier maar liefst driemaal terugkeert. Dat is helemaal niet erg, want het is toch al een nummer voor de repeatknop, en de versies zijn totaal verschillend. Een mooie demonstratie van wat een arrangementkeuze met een song kan doen.

De elementen zijn vertrouwd voor wie het eerdere werk van Sufjan Stevens kent. Zijn lieve, fluisterzachte stem, folkachtige songs met de nadruk op de banjo, wervelende repetitieve keyboardpatronen à la Stereolab, prachtig georkestreerde instrumentaaltjes met bizarre titels, die hier wat verder uitgewerkt zijn dan op Illinois. Op dameskoortjes, de trompet van Craig Montoro en slagwerk van James McAllister na werd alles gespeeld door Stevens zelf, inclusief hele orkesten van houtblazers: fluit, hobo, klarinet, prachtig. Veelal thuis opgenomen, alles in prima geluidskwaliteit. Nieuw zijn een aantal staaltjes explosieve noisegitaar, die voorkomen dat het allemaal wat te soft wordt.

In de onnavolgbare teksten komen weer vele aspecten en historische personages uit de staat Illinois aan het woord. Het ontbreekt me aan kennis om alle verwijzingen te kunnen plaatsen, maar dat mag de pret niet drukken. Hoogtepunten noemen heeft geen zin, daarvoor is de kwaliteit te constant. Alleen gemaakt voor zichzelf en voor mij (‘you’). Het schept een band, het is een eer en een bijzondere ervaring bovendien.

21 tracks, speelduur 75:55
Label: Asthmatic Kitty
Rough Trade Records