Eind vorig jaar besprak ondergetekende voor HiFi.nl de meest betaalbare Bel Canto D/A omzetter in combinatie met de junior Bel Canto versterker-opties. In deze recensie speelt vinyl de hoofdrol en wordt de Bel Canto phono-voorversterker samen met de PRE3VB lijntrap en de kleinste eindtrap uit de Bel Canto REF toplijn onder de loep genomen.
Phono3
Bel Canto Designs oprichter en ontwerper John Stronczer is een vinylfan in hart en nieren. De BCD Phono voorversterkers uit het verleden en heden zijn dan ook niet bedoeld om simpelweg in de stroom van de zogenaamde `vinyl-revival` mee zwemmen, de heer Stronczer heeft ze net als zijn andere geesteskinderen voorzien van innovatief geïmplementeerde circuits. Thuis draait de ontwerper zijn LP`s op een klassieke Micro-Seiki 1500 VG met een Fidelity Research FR66S toonarm en een Decca London Jubilee Positive Scanning aftaster. Een ware vinylist, me dunkt. De huidige Phono3 is in feite een voortzetting van de phonotrap uit de vroegere Bel Canto PRE2P, gevat in een eigen chassis met van buiten bereikbare afsluit-opties en een eigen interne voeding - in de standaard uitvoering. De meer kostbare Phono3VB heeft een externe Virtual Battery voeding, net als de Pre3VB. Daarover later meer.
Bel Canto Phono 3
De hier besproken Phono3 betreft de standaard uitvoering. Het Phono3 circuit heeft een actieve RIAA de-emphasis, gebaseerd op bipolaire junction-transistoren zonder koppelcondensatoren (servo) en een buffertrap om het RIAA netwerk te isoleren van de versterkertrappen. De standaard voeding werkt met meervoudige, kanaal gescheiden regulatie. Aan de achterzijde zijn via uitsparingen in het chassis twee paar DIP-schakelaarblokken bereikbaar waarmee maar liefst veertien afsluitimpedanties en acht capacitieve afsluitingen kunnen worden ingesteld, plus twee versterkingsniveau`s; 40 of 60 dB (100 X of 1000 X). Het frequentiebereik loopt van 1 Hertz tot 50 kiloHertz. Dat laatste is zeer bruikbaar, met name voor aftasters die tot ruim 40 kiloHertz gaan maar het eerste kan in bepaalde gevallen footfall- of rumble-problemen met zich meebrengen.
Binnenzijde Phono3 - foto: Kilian Bakker
Een inschakelbaar rumble-filter is helaas niet voorhanden, op zich niet verbazingwekkend want die komt men vaker tegen bij Europese phonotrappen dan bij Amerikaanse. Zoals het een eOne component betaamt, meet de toch nog 4,5 kilo wegende Phono3 slechts 7,5 bij 21,6 bij 31,8 centimeter, wat helpt bij het vinden van de juiste opstelling in het audiomeubel.
PRe3
De PRE3 lijntrap heeft net als de in de vorige recensie besproken DAC1.5 een enkele druk/draaiknop, ook wel jog-dial genoemd. Daarmee kan men behalve de volumestand ook bronkeuze en andere functies kiezen. Behalve het groene 7-segments display is dat alles, wat men op de voorzijde van deze lijntrap aantreft. Heel zen. De meegeleverde afstandsbediening biedt op conventionele wijze toegang tot alle functies waarmee een goede ergonomie wordt behouden, ondanks het minimalistische front. Bij Bel Canto is men met name zeer trots op de zeer breedbandige en stille, werkelijk gebalanceerde uitgang. De volumeregeling werkt in 200 halve dB stappen waarmee in elke systeemcontext het optimale weergaveniveau kan worden ingesteld. Behalve vijf ongebalanceerde ingangen, is de PRE3 van een gebalanceerde ingang voorzien - die ingang is primair bedoeld voor bronnen met geheel gebalanceerde uitgangen zoals de Bel Canto D/A omzetters en CD2 CD-speler.
We zijn heel erg zeker dat dit de PRe3 is!
De Phono3 heeft enkel ongebalanceerde uitgangen. De bandbreedte van deze lijntrap is wel erg ruim bemeten: gelijkspanning tot 200 kiloHertz. Gelukkig heeft de PRE3VB een dusdanig goede lichtnet-isolatie, dat negatieve invloeden van die kant praktisch kunnen worden uitgesloten. Met een gelijke massa en omvang als die van de Phono3 zal ook voor de PRE3 met weinig moeite een goede plek worden gevonden. Wat maakt de VB-versie van de Bel Canto lijntrap zo bijzonder?