REVIEWAudio Pro

Review Audio Pro C20: the new kid on the block

Quintijn Bulterman | 19 augustus 2024 | Audio Pro

De all-in-one speaker is al wat langer een populair begrip, maar er zijn wel nog wat verschillen in de manier waarop fabrikanten die term interpreteren. Er is dan ook geen consequentie definitie, eerlijk gezegd. Zo hebben we de actieve speakers, want dat zijn het altijd wel, bijvoorbeeld gezien met cd-spelers, maar veelal ook zonder. Als we zelf eens goed nadenken over het concept all-in-one en wat een dergelijk systeem zou moeten kunnen, dan komt de Audio Pro C20 daar akelig dichtbij.

PLUSPUNTEN

• Speelt op hifi-niveau
  • Indrukkende laagweergave
  • Eenvoudige app
  • HDMI-ARC
  • RIAA-voorversterker

MINPUNTEN

• We hadden iets anders van de fysieke knoppen verwacht

De "all-in-one" speaker is al wat langer een populair begrip in de markt, maar er zijn wel nog wat verschillen in de manier waarop fabrikanten die term interpreteren. Er is dan ook geen consequentie definitie, eerlijk gezegd. Zo hebben we de actieve speakers, want dat zijn het altijd wel, bijvoorbeeld gezien mét cd-spelers, maar veelal ook zonder. Als we zelf eens goed nadenken over het concept all-in-one en wat zo'n systeem zou moeten kunnen, dan komt de Audio Pro C20 daar akelig dichtbij.

De Audio Pro C20 die we ter review aangeboden krijgen wordt persoonlijk afgeleverd door importeur Mika. Op het moment dat we de doos in handen krijgen, voelen we ons weer als een kind op pakjesavond. Er gaat dan ook weinig tijd voorbij voordat de C20 is uitgepakt en staat te spelen. Eerste indruk: een prachtig, grijs gelakte, "compacte" speaker. Net iets meer dan 6 kilo, 41cm breed bij 22 cm diep en net geen 20 cm hoog. En we zeggen bewust “compact”, omdat afhankelijk van de kamer waar je de C20 plaatst, de speaker groter of kleiner kan overkomen. Maar daar komen we later op terug.

Luie audio, op een goeie manier

Wat we eigenlijk allemaal willen is perfecte audio, en dan liefst nog zo gemakkelijk ook. Sonos sprong al vrij vroeg in dat gat, en werd er enorm populair mee. Maar de connaisseurs hebben hogere verwachtingen. Dus kwamen er aardig wat merken bij die wel brood zien in een 'luie' oplossing. Het leveren van het stukje gemak in combinatie met audiokwaliteit op hoog niveau blijft echter een lastige opdracht. Audio Pro is een gerenommeerd merk, met een fundament in de audiowereld waar we gerust U tegen mogen zeggen.

Als Audio Pro met dit concept aan de slag gaat, dan moest er ook wel een 'geweldig audiofiel lui product' opgeleverd worden. En dat is precies wat hier nu staat, in de vorm van de Audio Pro C20. Direct uit de doos kunn je al muziek spelen, de volledige functionaliteit krijg je met de app van Audio Pro. En zoek je naar die verdiepingsslag, dan kan je met de C20 alle kanten op. Want in het jaar 2024 wil je muziek kunnen streamen, HDMI voor bij de tv en vinyl kunnen aansluiten. Oh, en stereo kunnen afspelen. Zet bij alles maar vinkjes. De Audio Pro C20 heeft WiFi, Bluetooth, HDMI-ARC, Phono MM, Toslink/optisch en RCA-in. Oh, en een output voor een subwoofer. Ingebouwd achter de Phono MM-ingang is een RIAA-voorversterker te vinden.

De grille aan de voorkant is magnetisch en onthult na het afnemen een paar prachtige drivers. 2x een 1-inch soft dome tweeter en 1x een 6.5-inch mid-range. Aan de onderkant zitten al voetjes voor isolatie. De voorste zijn ook iets groter en hoger dan de achterste. Hierdoor staat de C20 in een lichte hoek omhoog gericht.

Aan de bovenkant vinden we klein paneel met knoppen; volume, inputselectie en voorkeurskanalen. Verborgen achter alle schone schijn zit 190 watt aan puur audiovermogen. Is dat nog niet voldoende, kan je met direct link altijd een tweede aansluiten voor echt stereogeweld.

'Doe mij die maar'

We beginnen met luisteren in de werkkamer. De thuiswerkkamer, om precies te zijn. Naast het dagelijkse werk, meetings en reviews tikken, wordt hier ook enorm veel muziek geluisterd. Soms is dat via de nas, Spotify of gewoon radio. Eigenlijk precies zoals elke gemiddelde thuiswerkplek. Dankzij de zeer eenvoudige installatie via de app kunnen we ook direct via de nas muziek luisteren.

In deze “kleinere” kamer staat de muziek meestal zachtjes op de achtergrond te spelen. Met de Audio Pro C20 is dat niet anders. Er zit evenwel veel vermogen in, en dat is te horen; Als er op Radio Veronica goede jaren 80-rock voorbij kwam, dan ging het volume wel even wat verder open. Maar laten we beginnen bij iets wat direct hoge ogen gooit, de soundtrack van “Gladiator – Hans Zimmer”. We luisteren naar “Now We Are Free”. De onmiskenbare zang, de timing en plaatsing, het grijpt ons direct. Terwijl daaronder de Audio Pro C20 heel subtiel een niveautje laag plaatst. De opbouw en niveau’s van de weergave is benoemenswaardig. Mede omdat dit niet gebruikelijk is bij een speaker van dit formaat.

Tegen het einde van het nummer, rond 3:45 minuten, kregen we toch echt licht kippenvel. Een duidelijk teken. We schieten door naar modernere muziek; “John Mayer – Love on the Weekend”. Zonder enige twijfel past de C20 zich aan. Van diepgaande emotionele muziek, naar de laidback modus van John Mayer. De bluesy vibes vullen de kamer in zijn geheel. Ook hier horen we de zeer goede timing en snelheid. De plaatsing van de zang, samen met het gitaarspel erlangs, maakt het een lust om naar te luisteren.

Na vele uren muziek is het tijd voor de woonkamer. Daar sluiten we de Audio Pro C20 aan op de tv. Voor de review ontkomen we er niet aan om ook de film “Gladiator” te kijken, maar we zijn tevens net opnieuw begonnen aan “Game of Thrones”. Eerst Gladiator, want de eerste scène is misschien wel direct de beste om een speaker mee te testen. De hand die glijdt over het tarwegras, en dan direct het slagveld op. Het is opvallend hoe goed de details te horen zijn, zonder in te leveren op kwaliteit. Maar dan barst het geweld los en gaan we op in de film. We worden gegrepen door de Audio Pro C20. Niet eens door de details of de scherpe timing, nee…door de laagweergave. Dat horen we zowel bij Gladiator als bij Game of Thrones.

Zeker bij films en series zoals Game of Thrones is het de laagweergave die je pakt, voor spanning zorgt. Daar scoort de Audio Pro C20 gewoon 100 punten mee. Zwaard-gevechten, schilden, paarden en al het andere wat je om de oren vliegt – het klinkt om door een ringetje te horen.

Reflectie, op de goede manier

We hebben de Audio Pro C20 aardig wat uren laten spelen en de speaker doet zijn naam eer aan. Het geluid is boven verwachting goed. Er wordt gespeeld op hifi-niveau en dat is een verademing. In combinatie met de prestaties bij films en series kunnen we alleen maar vol lof spreken. Ook over de app zijn we tevreden; gemakkelijk in gebruik te nemen en eenvoudig in de dagelijkse toepassing.

Het enige waar we een dubbel gevoel over hebben, zijn de knoppen op de bovenkant. Je moet ze goed indrukken en ze voelen wat sponsig aan. Het is niet wat je ervan zou verwachten. Is het dan slecht te noemen? Neen, absoluut niet, want het werkt en het werkt goed. Het is puur dat we – vanuit een stukje verwachtings-management, zeker met de hifi-prestaties van het geluid – een iets andere kwaliteit hadden verwacht.

Dat is oprecht ook meteen het enige waar we iets minder blij van worden en om daar meteen punten van de totaalscore voor af te trekken is echt wat overdreven. Want als we heel eerlijk zijn, zouden we het liefst de Audio Pro C20 in een stereo-opstelling neerzetten. Gewoon meteen twee exemplaren, aan weerszijden naast de tv en met een direct link aan elkaar gekoppeld in stereo. En het mooie daarvan is, het staat ook nog eens geweldig! We zijn er zelfs van overtuigd dat dit de manier vooruit is; weg met de soundbar, weg met alle losse componenten, plaats tweemaal een Audio Pro C20 en je bent een gelukkig hifi-mens.

Voor de prijs van 550 euro, meer dan zijn geld waard in een sterke markt.

De Audio Pro C20 is als een goed glas rode wijn; eentje smaakt naar meer. Audio Pro heeft met de C20 een wifi all-in-one speaker neergezet die speelt op hifi-niveau en gerust met hoofdletters PRO neergezet mag worden. Dit systeem geeft je op de meest luie manier toegang tot hifi-kwaliteit, ziet er ook nog eens enorm strak uit én je kan een platenspeler erop aansluiten. Wat wil je nog meer? (Waarschijnlijk een tweede Audio Pro C20).

Audio Pro C20
Beoordeling 5 / 5