REVIEWAyre

Ayre AX-7E en CX-7E

Fast Horses

Een luisterbezoek, een paar weken geleden. Een set, die dermate goed presteert dat het luisteren ernaar uitnodigt de muziek centraal te stellen in plaats van het systeem dat slechts geluid voortbrengt. Een goede set mag nooit spectaculair klinken aldus mijn gastheer destijds, mag slechts muziek communiceren. Niets meer en niets minder zijn wij beiden van mening. Aan onze conclusie destijds moest ik vaker terugdenken in de periode dat ik een Ayre AX 7 versterker en een CX 7 CD speler bij mij te gast had, vergezeld van een complete set Transparent bekabeling en dito verdeeldoos.

Ook nu een complete setbespreking, dit keer uit de stal van Audiac, importeur van een aantal gerenommeerde merken waaronder Wadia, Thiel, Mark Levinson en Wilson Audio. Stuk voor stuk aansprekende merken met een hoge kwaliteitsstandaard. Temidden van al deze “grootheden” vindt het merk Ayre ook zijn plaats, zij het wat meer op de achtergrond dan zijn grotere en bekendere broers en zussen uit dezelfde renstal. Time for a change, vond men bij Audiac naarmate men zelf meer en meer gecharmeerd raakte van het prestatieniveau van de bescheidener paarden uit dezelfde stal. Vandaar de keuze van Audiac een complete set aan te bieden aan HiFi.nl met het verzoek kritisch het oor te luisteren te leggen en de set op zijn merites te boordelen.

Marketingverhalen.

Het merk Ayre bestaat sinds 1993 en vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Geestelijk vader van het Amerikaanse Ayre Acoustics is Charles Hansen. Een man, die, volgens de website van Audiac “Iemand (is, red.) die weinig heel laat van populaire marketingverhalen, en die meetgegevens en wijsheden van anderen aanzienlijk minder belangrijk vindt dan wat hij hoort.” Natuurlijk is de proof of the pudding in the eating, maar dit voor later.

In ieder geval vinden CD speler en versterker zonder veel gesjouw hun weg in mijn audiorack. Beide componenten worden geleverd met een eigen afstandsbediening. Een afstandsbediening is geschikt voor het bedienen van zowel de versterker alsmede enkele basale functies van de CD speler. Mocht men de CD speler in zijn geheel willen bedienen zal men ook de andere afstandsbediening moeten gebruiken.

Versterker en ook CD speler zijn look-a-likes, waardoor het even een korte inspanning kostte om te zien wat de CD speler is en wat de versterker. Overigens, complimenten voor de looks waaraan duidelijk te zien is dat er grote zorg is besteed aan het ontwerp en de afwerking.
Ook aan de binnenkant is de grootste zorg besteed aan kwaliteit en afwerking, de beide componenten in staat stellend zo goed mogelijk te presteren.