Artikelen van Jan de Jeu



Alle 13 goed

Gepubliceerd op 7 mei 2002
Auteur: Jan de Jeu
Alle 13 goed2Ik haal de plaat er uit en zet hem tussen de bak en mijn lichaam. Die is voor mij en een knappe jongen die hem van mij afpakt. Zo oud ben ik dus ook weer niet want dit lijkt meer op het gedrag dat mijn dochter regelmatig tentoon spreidt. Vooraan in de tweede bak ontdek ik opnieuw, net na Lenny Kuhr, een juweeltje; “Love over Gold” van Dire Straits. Nummer twee die tegen mijn lichaam aangedrukt wordt. Mijn dag kan al niet meer stuk.
lees verder>>

Symphonic Line RG 14

Gepubliceerd op 1 mei 2002
Auteur: Jan de Jeu
Symphonic Line RG 14 2Een blik in het interne van deze geïntegreerde versterker toont, hoe kan het ook anders bij een “made in Germany” product, een fraaie, strakke, zorgvuldige opbouw met korte signaalwegen en met gebruikmaking van forse interne bekabeling en custom made onderdelen. Het is altijd weer goed om te zien dat een ontwerper het beschikbare geld met name gestoken heeft in die onderdelen die klankmatig van belang zijn.
lees verder>>

My First Kloss

Gepubliceerd op 29 april 2002
Auteur: Jan de Jeu
Tivoli Audio Model OneDe man waar ik op doel is de Amerikaan Henry Kloss. Bij het horen van die naam zullen velen terugdenken aan Acoustic Research of aan een product van die firma; de AR 1. De eerste door hem, in samenwerking met Edgar Villchur, ontwikkelde acoustic suspension luidspreker en tevens de eerste boekenplank luidspreker.
lees verder>>

Boeken, sigarettenpeukjes …. en platen

Gepubliceerd op 23 april 2002
Auteur: Jan de Jeu
De schippers van de KameleonNog geen plaat gekocht, bedenk ik me en tegelijkertijd word ik ingehaald door een rocker die een steekwagentje vol cd’s en lp’s achter zich aan zeult. Die heeft de buit al binnen. Eindelijk de eerste bakken met jazz lp’s. Prijzen in D-mark. Aan de tongval te horen komt de eigenaar inderdaad uit “Ze Fazzerlend.”
lees verder>>

Subliminale waarneming

Gepubliceerd op 17 april 2002
Auteur: Jan de Jeu
Pepsi blikjes subliminaalEr bestaan verschillende typen van subliminale berichten. Het meest bekend zijn de visuele varianten die te onderscheiden zijn in tachistoscopische beelden en visueel ingebedde beelden. Bij de meest voorkomende eerste vorm wordt over het algemeen om de vijfentwintig beelden een beeldje met een boodschap toegevoegd. Ook wel “the 25th frame effect” genoemd.
lees verder>>

Audioclub

Gepubliceerd op 9 april 2002
Auteur: Jan de Jeu
Audioclub2Op dat toetsenbord knopjes waarmee ik mijn keukenapparatuur kan bedienen, de gordijnen kan openen en sluiten, de voordeur kan openen wanneer ik op het kamerbrede scherm voor mij zie dat er iemand voor de deur staat, de buitenverlichting in de achtertuin kan dimmen, de poort van de achtertuin kan openen, een muziekje via internet op kan roepen...
lees verder>>

Zintuiglijke filters

Gepubliceerd op 1 april 2002
Auteur: Jan de Jeu
Oor doorsnedeIn het algemeen blijken vrouwen vaker een kinesthetische, en mannen eerder een visuele of auditieve voorkeur te hebben. Nu “hoor” ik U bijna vragen; zou ik als audiofiel dan relatief meer auditieve termen in mijn dagelijks taalgebruik integreren dan gemiddeld het geval is?
lees verder>>

Marcus Miller

Gepubliceerd op 27 maart 2002
Auteur: Jan de Jeu
Marcus Miller2 Een negroïde Amerikaan, compleet met zonnebril en rasta kapsel, komt het podium op en kondigt de “Marcus Miller Band” aan. Dan komen de leden van de band de bühne op. De eerste is de massief ogende drummer Poogie Bell.
lees verder>>

EDITORS' CHOICE