Epiloog

Ruud Jonker | 04 oktober 2007 | Symphonic Line

Zoals met alles moeten er keuzen worden gemaakt. Een Symphonic Line systeem zal niet geschikt zijn voor iedereen. Wie bang is om de confrontatie aan te gaan en denkt dat stemmen en instrumenten in werkelijkheid niet klinken zoals Symphonic ze laat horen, zou vast kunnen blijven zitten in een zelf geschapen ´aangenaam´ geluidsbeeld. Naar muziek luisteren is een leerproces. Begonnen we niet allemaal met goudeerlijke- en uiterst beleefd klinkende Engelse luidsprekers? Niets mis mee, maar live muziek doet dingen die op sommige systemen niet helemaal uit de verf komen. Die groei in het herkennen van live-weergave, met alles wat daar bij hoort, past in de visie van Rolf Gemein. Gaan de Oosterse filosofische systemen en de moderne fysica niet uit van de onderlinge verbondenheid van de natuurwetten? Is de menselijke beschrijving van de natuur niet vergelijkbaar met een ´kaart´ van de werkelijkheid en niet die werkelijkheid zélf? Scheppen audiofielen niet hun eigen stelsel van wetmatigheden, los van de integriteit en het holistische karakter van een échte live-performance? Geoffrey Chew beschreef de zogenaamde schoenveter-hypothese. De veronderstelling dat het universum een web is van onderling verbonden gebeurtenissen. Rolf Gemein stopt die verbondenheid en dat holisme in het ontwerp van zijn elektronica. Voor wie dat herkent zetten de Symphonic Line producten indrukwekkende prestaties neer. In ieder geval bijzonder aanbevolen voor wie de audiofiele lat een keertje structureel wil verschuiven.






EDITORS' CHOICE