Het interview

Ruud Jonker | 04 oktober 2007 | Symphonic Line

Rolf, je bent duidelijk geïnteresseerd in esoterie?

Ja, sinds ik een kleine jongen was. In filosofie, medidatie, oosterse denkwijzen en gevechtssporten. Ik heb vele reizen naar het buitenland ondernomen, waaronder Thailand. De dingen die je dan ontdekt dienen ervoor om de persoonlijkheid te verrijken. Als je op een bepaald gebied iets wilt bereiken, dan is het belangrijk dat je een enorme gevoeligheid ontwikkeld. De vele dingen die ik gedaan heb, zoals aziatische gevechtssporten, filosofie en meditatie hebben een verdere sensibilisering van mijn zenuwstelsel bewerkstelligd en daarmee kan ik dingen waarnemen die anderen ontgaan. Met betrekking tot muziek heb ik géén andere luidsprekers of versterkers nodig en ben ik niet geïnteresseerd in wat anderen maken. Ik weet wanneer iets goed is en hoe een toon zich opbouwt en hoe de menselijke stem klinkt. Ik heb een live-opname van Pavarroti gemaakt. Mijn vader was van jongs af aan met opera bezig en mijn grootvader gaf zangonderricht. Dat heb ik allemaal meegekregen. Mijn hobby was hifi. In de zeventiger jaren zag ik al die fraaie apparaten, die ik niet kon betalen. Toen dacht ik: ik maak mijn beroep ervan en ben met drie man gestart in een eigen bedrijf. Ik vind het belangrijk dat een klant vele jaren hetzelfde product houdt en dat dat steeds te upgraden is naar de laatste stand van de techniek. Muzikaal gezien is het voor mij erg belangrijk om een driedimensionale afbeelding te hebben. Daarnaast zijn het oplossend vermogen van luidsprekers, attack en dynamiek heel belangrijk en niet te vergeten de natuurlijkheid. Stemmen moeten uit het corpus komen. Bij veel fabrikanten gaat dan in de verkeerde richting. Het oplossend vermogen neemt toe, in het bijzonder in het hogetonen bereik, maar het geluid komt niet meer uit het corpus. B&W heeft bijvoorbeeld meetapparatuur en computers ter waarde van miljoenen euro´s. Die gebruik ik niet. Het frequentiebereik van onze versterkers gaat tot het megahertz bereik. Je kunt slechts horen tot 20k, maar muziek is erg complex. Je kunt tot in het megahertz bereik waarnemen hoe een toon zich opbouwt. Voor mensen is het horen van richting belangrijk. Als je in je hol zit, moet je horen uit welke richting de beer komt. Om goed te kunnen luisteren moet ik volmaakte rust hebben. Dan kan ik goed beoordelen of de toon klopt.

Je hebt een goed idee over wat systemen behoren te doen. Hoe kunt je dat concept vertalen naar het electronische circuit?

In de tachtiger jaren heb ik electronische bouwdelen beoordeelt op basis van klankeigenschappen. Dat doe ik vandaag de dag nog steeds. Of het nou een component, een kabel of een bepaald type soldeer is. Je hebt nieuwe weerstanden en supersnelle condensatoren. Die bouw ik dan op een print en hoor dat het klankbeeld niet meer natuurlijk is. De toon bouwt zich niet meer op de goede manier op en dat kun je bij stemmen erg goed horen.

Bij veel transistorversterkers kan de toon zich niet goed opbouwen. Het gaat te langzaam en dan is de live-belevenis kapot. Als de versterker té snel is, zoals bij een bekende Amerikaanse firma, waarvan ik de naam niet zal noemen, dan klinkt het alsof iemand zijn hoofd uit het venster steekt. Dat is fout, want de toon moet zich van onder tot boven gelijkmatig opbouwen. Ook de kracht moet zich gelijkmatig opbouwen. Er zijn cd-spelers, versterkers en luidsprekers die de kracht in bepaalde delen van het bereik concentreren. Je hoorde net, op basis van die oude Three Blind Mice sampler, dat de druk in alle bereiken hetzelfde is. Je moet de voeding erg nauwkeurig instellen op het aantal transistoren om die druk in alle bereiken gelijkmatig te krijgen. High end betekent dat alles in orde is. De fout van veel fabrikanten en tijdschriften die het niet begrijpen, is dat ze zich concentreren op enkele eigenschappen en die eruit lichten. Maar, als enkele eigenschappen opvallen en je kunt die eruit pikken, dan is er iets niet in orde. Ik moet mijzelf steeds opnieuw controleren om het huidige niveau te kunnen handhaven.

Je luistert dus holistisch, naar de totale performance?

Ja, ik hoef maar drie seconden te luisteren naar de opbouw van de toon en dan weet ik hoe het ervoor staat.

Wat is het probleem met buizenversterkers?

Dat probleem ligt bij de klanten. De één wil kracht in het laag, de ander een zekere warmte in het middengebied en de derde heeft een uitgesproken klankbeeld in z´n hoofd. Wij hebben een buizenvoorversterker gebouwd die speelt als een goede transistorversterker. Dat bevalt niet elke klant met belangstelling voor buizenversterkers, want veel daarvan zoeken naar een heel uitgesproken geluid. Ze komen uit een bepaalde muziekrichting of ze hebben een luidspreker die alleen met een bepaald type buizenversterker iets bijzonders presteert. Daar kun je dus niets mee. Ik heb niets tegen buizen en we hebben hier fraaie tuners en versterkers met buizen gebouwd. Maar, als een transistorversterker in orde is, kun je die voor vele jaren vergeten. Een buis verandert continue van eigenschappen. Daarom werken we hier graag met transistoren. Maar er is ook grote vooruitgang geboekt. Net zoals met cd- spelers, kunnen de goede eigenschappen van buizen en cd-spelers benadrukt worden, zonder dat het problemen geeft.






EDITORS' CHOICE