Bowers & Wilkins 800 D3 live

Werner Ero | 26 oktober 2015 | Fotografie Werner Ero | Bowers & Wilkins
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 18 september 2015

Al tijdens de enorm grondige en gedegen uitleg en het mogen bijwonen van het productieproces in de fabriek, valt mij de geweldige trots en passie op, waarmee de bijna 300 personeelsleden in de fabriek in Worthing aan hun nieuwe iconische serie werken. Kosten nog moeite zijn gespaard om een perfect eindproduct af te leveren en de investeringen in nieuwe technieken en machines zijn dan ook ronduit indrukwekkend en absoluut fantastisch om eens zelf met eigen ogen te kunnen zien.



De presentatie en luisterruimte vindt vervolgens plaats in de veel kleinere, oorspronkelijke productielocatie, op slechts 10 minuten rijden van de grote fabriek. Hier liggen de roots van dit in de afgelopen 50 jaar enorm gegroeide bedrijf. De nodige grote, ingelijste foto’s van de helaas in 1987 overleden oprichter John Bowers hangen als een stil maar respectvol eerbetoon aan de muur. Na de persconferentie komen we voor de luistersessies weer terug in de voorheen nog lege toonzaal en staan nu voor het eerst oog in oog met de complete 800 D3 lijn.

Naast het nieuwe lijnenspel van de grotere modellen, valt ook de deels nieuwe kleurstelling meteen op. Zijdeglans wit in combinatie met mat zilver, compleet hoogglans zwart voor alle behuizingsdelen of rozenhout in combinatie met hoogglans zwart. Nog niet besproken in het bovenstaande technische deel is de veel slankere en meer afgeronde gloednieuwe plint voor de grotere 800 D3 modellen met kop. Aan boord is een slimme oplossing voor zowel de permanent integrale wielen als de gemakkelijk verstelbare spikes. Het veel rankere design is overigens bereikt door het verplaatsen van het filter uit de voet naar de binnenzijde van het aluminium paneel aan de achterzijde van 803, 802 en 800. 



Luisteroverpeinzingen

De luistersessie zelf wordt in twee gedeelten gepresenteerd. De oude en nieuwe 805 in een relatief compacte ruimte van 4 x 6 meter en de overige modellen (804, 803 en 802) in een recent opgeleverde ruimte van naar schatting 6 x 10 meter. Beide vertrekken zijn akoestisch geoptimaliseerd, waarbij overdemping (dat vervelende ‘dode’ gevoel wat kan ontstaan bij het betreden van te sterk gedempte ruimtes), bewust zoveel mogelijk is vermeden. Wat de randapparatuur betreft, moet ik eerlijk zeggen dat deze mijn wenkbrauwen toch wel iets deed fronsen. Want als bron werd in beide gevallen van een MacBook Pro laptop met Apple iTunes enerzijds en een forse maar modale Rotel RC-1590 voor- en RB-1590 RB stereo eindversterker anderzijds gebruikgemaakt.

Op zich is er niets mis met deze nieuwe potente (2 x 350 watt aan 8 Ohm) topmodellen van deze Japanse fabrikant. Ware het niet dat ik zelf graag had gezien dat voor deze hoogoplossende Bowers & Wilkins top serie, nog meer naar het bereiken van de maximaal haalbare kwaliteiten zou worden gestreefd. De reactie van de Bowers & Wilkins demonstrateurs ter plaatse, was dat dit een hele bewuste keuze was geweest en dat men aan wilde tonen dat de nieuwe modellen ook met meer modale spullen al heel goed konden presteren. Iets wat zeker ook werd gerealiseerd, maar toch… Voor alle duidelijkheid: bij de ontwikkeling van de 800 D3 serie is wel degelijk van veel betere (en duurdere) hardware gebruik gemaakt, bijvoorbeeld met de zeer hoogwaardige referentie 33H mono eindversterkers van Mark Levinson, verschillende modellen van Classé en als (digitale) bronnen onder meer producten van Esoteric en MSB.

MERK

EDITORS' CHOICE