De goedkopere Harman Kardon set is qua loopwerk in het geheel geen onbekende van mij. De speler had ik immers al eerder hier thuis en nu de versterker is ingespeeld biedt de set een prima indruk van zijn kunnen. Ik trap af met Patricia Barber’s album Mythologies en gebruik de track Morpheus. Over de Reale’s klinkt de track met dezelfde warmte die ik van de cd-speler al kende. Er heerst wel stage, maar een stuk minder breedte in het geluidsbeeld dan ik gewend ben. De stem van Patricia is zoals vaker bij deze muzikant flink geprononceerd en helder. Wel lijkt het dat haar stemgeluid wat donkerder gekleurd wordt door de HK 980, die het geluid van bas en piano wel sterk neer kan zetten.
De ‘queen of audiophile music’ is aan de beurt. Stockfish Records bracht in 2003 een liveregistratie uit van Sara K. samen met Chris Jones. Op dit album Are We There Yet? getiteld staat het rustige maar passionele All Your Love (Turned to Passion). De set kan de stage wederom redelijk goed neerzetten en biedt mijn weergevers genoeg informatie om te kunnen boeien. De hoge noten van de gitaren klinken weliswaar een stuk korter en ijlen sneller weg, en de stem wordt minder diep geplaatst dan ik gewend ben, maar muzikaal is het geheel zeker en wordt door de Harman Kardon set met een tikje warmte weergegeven. Toegankelijk geluid voor de luisteraar, dus.
Om meer vermogen te testen pak ik Anathema’s semi-akoestische album Hindsight uit mijn collectie en voer de glimmende schijf aan het loopwerk. Deze cd is zeer goed geproduceerd en kent een groot dynamisch bereik. Leave No Trace speelt en nu wordt sterk duidelijk dat de versterker mijn weergevers niet voldoende in haar greep kan houden wat betreft het laag. De plaat wordt met kalmte weergegeven totdat de drummer de eerste kick geeft tegen zijn drumstel. Het laag wordt niet voldoende in toom gehouden en komt ineens erg rommelig over. Dit is vooral te wijten aan het feit dat mijn speakers vrij veeleisend zijn, maar ook erg eerlijk. De stemweergave is goed te noemen en klinkt toegankelijk, waarbij de instrumenten goed rondom de zang worden gespreid.