REVIEWB&W

Een grijns op het gezicht

De Analogue Productions uitgave van de Weavers LP Reunion At Carnegie Hall 1963 werd tevoorschijn gehaald om de track Woke Up This Morning te beluisteren. De zaalakoestiek en het gevoel van omringende lucht kwamen al duidelijk over bij het applaus voor de voorafgaande track. De tambourijn klonk tamelijk pittig maar niet scherp. De samenzang was meeslepend om naar te luisteren, al miste het wat aan differentiëring. De akoestische gitaar klonk fraai; de Comet houdt blijkbaar van dat instrument. Bij de track Rambling Boy van dezelfde LP werd de aimabele stem van Pete Seeger geheel vrij van de weergevers afgebeeld en het meezingende publiek kwam zowel qua verstaanbaarheid als nagalm zeer natuurlijk over. De dieptestaffeling was indrukwekkend -iets wat men van meer kostbare platenspelers zou verwachten. Het daverende applaus kwam flink energiek over, met slechts minimale hardheid en `pinch`. De residentiële Linn LP12 scoort op dat punt hoger maar kost ook drie keer zoveel.

Sota Comet MkIII

Van de Tori Amos LP Little Earthquakes werd de track Happy Phantom beluisterd. Het onnavolgbare toetsenspel van Tori Amos rolde op vloeiende en elastische wijze uit de weergevers. De expressieve grommen van de Bösendorfer vleugel brachten een brede grijns op het gezicht van schrijver dezes. De zang werd met goede vrijheid afgebeeld en hetzelfde gold voor de slide-gitaar uithalen die beweeglijk door het stereobeeld schoten. De percussieve basplukken kwamen behoorlijk impulsief over maar werden ook iets teveel aangezet. Het meest plezierige aan deze analoge Amerikaan is de geruststellende vanzelfsprekendheid waarmee muziek wordt gepresenteerd. Daardoor wordt men niet continu herinnerd aan bepaalde onvolkomendheden van de platenspeler en kan men zich ongestoord richten op de `musical message`. De Comet is wellicht meer een speler voor puur luistergenot dan voor een klankmatige achtbaan maar dat geldt in feite voor alle Sota`s. Ondanks het ontbreken van een zwevend subchassis is de Comet niet overgevoelig voor trillingen maar hij houdt natuurlijk wel van een stabiele ondergrond en een goed gekozen opstelling.

MERK





EDITORS' CHOICE