Door het samenstellen van het derde systeem heeft Poulissen een interessante andere invalshoek gekozen. Want hoewel het verleidelijk is om alsmaar voor nog groter te gaan, maken we hier een zijsprong en ga ik aan de slag met de duurste en beste monitor luidsprekers uit het Sonus faber gamma van dit moment. Ik heb het dan over de Legendarische Guarneri (€ 8.249,- per stuk) maar dan in zijn laatste (vierde) generatie en onderdeel uitmakend van de prestigieuze Homage Tradition reeks. En wat ben ik blij dat Poulissen nu ook net de enige ‘juiste’ uitvoering opgesteld heeft staan in het iconische ‘violin red’. Dé kleur die zo typerend was voor de meesterlijke violen van de Cremonese vioolbouwer Bartolomeo Giuseppe Guarneri.
Terug nu naar de Guarneri Tradition waar woorden bijna te kort voor schieten en dan heb ik het in eerste instantie zelfs alleen nog maar over de bijgeleverde standaards! Want deze ultra gestroomlijnde hulpmiddelen vervaardigd van koolstofvezel lijken meer van een windturbine afkomstig te zijn dan van een ‘simpele’ luidsprekerstandaard. Het blijkt om een monocoque constructie te gaan die over een karakteristieke gebogen vorm beschikt die optimaal aan zou moeten sluiten bij de vrij(e) (klinkende) kernwaarden van dit model. Hoewel de constructie veel lichter is dan zijn voorganger, is hij tegelijkertijd zowel maximaal akoestisch transparant als maximaal stijf. Doordat de koolvezel constructie hol is aan de binnenzijde, zorgt een speciaal niet nader te specificeren amorf materiaal voor het elimineren van het laatste restje resonanties.
Terug opnieuw naar de Guerneri Tradition. Een model (37,7 cm hoog, 23,9 cm breed, 37,5 cm diep en 13 kilo) en serie waar zowat alle technologieën van dit Italiaanse merk samenkomen. Hieronder de Stealth Ultraflex poortafstemming voor de lage tonen, ‘Zero Vibration Transmission’ technologie (een zogenaamd exoskelet met dempende panelen waardoor ongewenste trillingen binnen de behuizing zoveel mogelijk worden voorkomen) en natuurlijk de Paracross filter topologie die hoogfrequente invloeden uitsluit.
Bijzonder is dat de 28 mm softdome tweeter die is voorzien van de DAD-techniek en een eigen gescheiden uit massief hout vervaardigd akoestisch compartiment, tot de top van dit Italiaanse merk behoort. Sonus faber acht de tweeter zelfs zo goed, dat deze ook in de absolute topmodellen van het merk (Il Cremonese, Lilium en Aida) wordt toegepast. Voor de met een cellulose conus uitgeruste 15 cm midwoofer geldt min of meer hetzelfde. Want ook al is de diameter 15 cm en niet de 18 cm van de absolute topmodellen, het motorsysteem is weldegelijk uitgerust met een aerodynamisch vormgegeven magneet. Deze twee iconische luidsprekerunits zorgen ten slotte voor het typische natuurlijk warme en betrokken timbre waar Sonus faber zo bekend door is geworden.
McIntosh MA8900
Volledig met transistoren opgebouwd in plaats van een combinatie van buizen en transistoren, laat deze gewichtige McIntosh MA8900 (€ 10.299,-) geïntegreerde versterker er vanaf het eerste moment geen twijfel over bestaan dat we het hier met een echt high-end product te maken hebben. Met andere woorden gaat het hier om een groot (44,5 cm breed, 19,4 cm hoog, 55,9 cm diep en 34,1 kg zwaar) pretentieloos apparaat wat als eerste in deze besprekingsreeks is voorzien van de beroemde McIntosh Autoformers. Een uniek ontwerp waardoor de versterker aan iedere luidspreker ongedacht de impedantie, in staat is hetzelfde vermogen te leveren. In geval van deze MA8900 is dat dus altijd 200 watt per kanaal. Een ander verschil met de hier eerder besproken versterkers is dat deze Amerikaan wel met een uitgebreide en opwaardeerbare(!) aan boord DAC module is uitgerust. Hieronder 2x coaxiaal, 2x optisch en USB audio.
Ook zijn er bij de phono versterker nu zowel MM als MC RCA aansluitingen aanwezig, kunnen er maar liefst 6(!) ongebalanceerde (RCA) en één gebalanceerde analoge bron(nen) worden aangesloten en is het zelfs mogelijk het voorversterker en eindversterkerdeel los van elkaar te gebruiken. De stoere voorzijde uiteraard voorzien van de twee blauwe meters voor het uitgangsvermogen en een verder fraaie symmetrische verdeling van de bedieningsorganen, bevat verder nog een uitgebreide display, een vijfbands toonregeling en de overigens bekende draairegelaars voor ingangskeuze en volumeniveau. Een krachtige hoofdtelefoonaansluiting met 6,3 mm jackplug en uitgebreide afstandsbediening ronden het zeer uitgebreide totaalplaatje af.
Luisteren!
Terwijl een Esoteric N-05 streamer optioneel aangevuld met een G-02X klok van hetzelfde Japanse high-end merk als bron dienen, ga ik kwalitatief een forse stap vooruit in vergelijking met de eerdere twee ook al zo mooie systemen. Het eerste wat hier opvalt is een schitterende lichtvoetigheid in combinatie met heel fraai gedefinieerd subtiel diep laag. Alles is aanwezig maar vooral op bijzonder ontspannen en ongedwongen wijze. Het tonale evenwicht is hier subliem en buiten de verwachtte enorme ruimtelijke toename en losheid (het is immers een topkwaliteit monitor luidspreker), is er ook een heel nauwkeurige plaatsing. Dit is nu typisch zo’n weergave waarbij je haren overeind kunnen gaan staan bij bepaalde goed gekozen muziek. Wat ook opvalt is dat hoe hoger we gaan in de Sonus faber en McIntosh regionen, hoe natuurlijker en realistischer de weergave wordt.
Uitermate knap en veel lof voor de ontwerpers betreft het samenspel tussen alle eigenschappen. Er is dus een heel goed getroffen balans aanwezig van fijnzinnigheid, lucht, detaillering, rust, klankkleuren, tonale verzadiging en oplossend vermogen tegelijkertijd. Ook de heel fraai geschaalde dynamische contrasten, de enthousiaste speelvreugde en compressievrijheid vallen in positieve zin op.
Wanneer de Esoteric N-05 streamer nog extra ondersteuning krijgt van de eerdergenoemde klok, ontstaat er zelfs nog meer ruimte, rust, verfijning en overzicht. Wauw, dit is werkelijk een erg fraai systeem. Een set samenstelling die voor velen een langdurig bevredigend eindpunt van een zoektocht zou kunnen blijken.