Sonus faber Olympica Nova III met McIntosh MA352

Werner Ero | 25 maart 2022 | Fotografie Werner Ero

Voor het tweede systeem begeven we ons van de tweede verdieping naar de grote high-end luisterruimte op de begane grond. Het is deze langwerpige ruimte waar je jezelf als liefhebber al buiten de winkel door de grote boogvormige ramen loopt te vergapen aan al het moois wat er steeds in wisselende bezetting staat opgesteld.

Wanneer ik start met de Olympica Nova III (€ 6.499,- per stuk) is de forse prijsstijging ten opzichte van de Sonetto III best opvallend te noemen. Nu is de Sonetto III de kleinste vloerstaander in die serie en de Olympica Nova de één na grootste van zijn reeks. Maar houd dus rekening met een flinke financiële stap omhoog. Maar wat krijgen we daar dan voor en wat zijn de verschillen? Met afmetingen van 110,4 cm hoog, 37,5 cm breed (inclusief onderstel), 46 cm diep en een gewicht van 35 kg, is de Olympica Nova III een stuk groter en zwaarder dan zijn minder dure broer. Maar daar blijft het niet bij, want ook het materiaalgebruik en de toegepaste technologie zijn meteen op een nog hoger plan. Dat begint al met een kast die uit maar liefst acht lagen hout bestaat en samen met diverse interne verstevigingen en aluminium elementen voor extra stijfheid en controle zorgt.

Ook de bodemplaat met daarin de spikes is nu van puur aluminium vervaardigd en in plaats van een basreflexpoort aan de onderzijde van de Sonetto III, is bij de Olympica Nova III de eerder in dit verhaal besproken innovatieve Stealth Ultraflex baspoort geïmplementeerd. Hierdoor ontstaan nog meer mogelijkheden het luidsprekermodel optimaal in uw ruimte te integreren. Ook qua verdere techniek stamt de Olympica Nova serie rechtstreeks af van de nog luxere Homage Tradition serie.

State-of-the-art techniek

Qua wisselfilter komen we bij het merk voor het eerst in deze prijsklasse de zogenaamde Paracross filter topologie tegen. Dit dient ervoor om de luidspreker minder gevoelig te maken voor radiofrequentie instraling en zou meer rust en zuiverheid in de weergave moeten opleveren. Net als bij de Sonetto III kom ik ook hier een softdome tweeter gebruikmakend van de DAD-techniek tegen. Alleen gaat het hier wel om een ander model uit een hogere klasse en is de diameter geen 29 maar 28 mm. De 15 cm middenunit bestaat ook hier uit langzaam gedroogde pulp, maar is hier uitgevoerd met een met koper beklede aluminium spreekspoel.

Dit zorgt niet alleen voor meer snelheid, maar ook voor nog fraaiere dynamische contrasten. Bij de twee 18 cm woofers wordt tenslotte voor de conussen eveneens gebruikmakend van lichtgewicht cellulose-pulp. Maar door de verwerking in een sandwich-structuur met daartussen een hi-tech schuimlaag, stijgt de stijfheid nog eens fors. Om het geheel stijlvol af te maken, zijn zowel de tweeter als middenunits ingelegd in echt Italiaans, volledig met de hand verwerkt, leer. Een typisch Sonus faber kenmerk voor met name de duurdere modellen, is dat er geen conventioneel doekfront maar een soort van snaren worden meegeleverd. Deze worden door de vier op de baffe aangebrachte openingen automatisch bij bevestiging opgespannen en behalve dat ze bijdragen een het fraaie uiterlijk beïnvloeden ze ook de klank niet.

McIntosh MA352 

Eigenlijk is het heel simpel, want de hybride McIntosh MA352 (€ 8.490,-) is letterlijk de grote broer van de hier eerder besproken MA252. Dat zien we niet alleen aan de grotere afmetingen (44,5 cm breed, 25,1 cm hoog en 44,3 cm diep), maar ook aan het gewicht wat met 29,9 kilo bijna 2x zo zwaar is. Ook het uitgangsvermogen (2 x 200 watt aan 8 Ohm en 2 x 320 watt aan 4 Ohm) neemt fors toe, evenals het pakket aan praktische mogelijkheden. Dat begint al met de 5-bands toonregeling met fysieke draairegelaars, de twee iconisch blauwe vermogensmeters en het grotere aansluitveld waar meer bronapparaten een eigen plaats kunnen vinden. Zelfs de subwooferuitgang is nu niet meer mono, maar stereo uitgevoerd.

Net als kleine broer MA252 heeft ook de MA352 dus een voorversterkersectie dat wordt aangedreven door een paar 12AX7A en een paar 12AT7 vacuümbuisjes. De uitgangstrap is een direct gekoppelde solid-state versterker die zoveel gezond vermogen kan leveren, dat ieder paar luidsprekers ongeacht merk en type er uitstekend mee kan worden aangestuurd.

Luisteren!

Hoewel ik mij voor een ander, aanzienlijk kostbaarder, systeem bevind, is het ook belangrijk om te weten dat ik in de Poulissen showroom ben verplaatst naar één van de vele andere ruimtes. Die is niet per se groter, maar heeft wel andere verhoudingen en bovenal een andere akoestiek. Het is onmiddellijk duidelijk dat het extra budget hier wederom goed is besteed. Terwijl als bron een Naim NDX-2 muziekserver wordt ingezet, ontwaar ik vanaf het allereerste moment een groter en rijker beeld wat nog meer als bij de instapset is doorspekt van kleine details en nuances. Ook het laag gaat nog dieper, is nog beter doortekend en vooral heel fraai sonoor.

Ah, dit is typisch het Sonus faber geluid zoals ik dat al vaker zo fraai heb waargenomen. Een weergave die boordevol muzikaal drama en tonale schakeringen zit en waar passie desgewenst van af kan spatten als de muziek dat in zich heeft. Wanneer ook hier de Naim streamer wordt vervangen door een Esoteric N-05, blijkt de Naim wat meer leven en pit te geven, maar de Esoteric een groter stereobeeld met meer gelaagdheid. Voor ieder wat wils dus. Wanneer de nodige muziekstukken als een aaneengeregen auditief landschap langs mij trekken, ben ik mij steeds sterker bewust van dat magische middengebied.

Een eigenschap die Sonus faber als merk al sinds jaar en dag zo typeert, maar met de nieuwe generaties ook steeds zuiverder en meer informatief is geworden. Het knappe daarbij is dat dit geen moment ten koste is gegaan van de natuurlijke zachtheid, kleurrijke betrokkenheid en muzikale spanning.


EDITORS' CHOICE