Review: Jan van der Meij

Redactie Hifi.nl | 11 december 2020 | English Electric

Een van de enthousiastie thuistesters van de 8Switch, die naar eigen zeggen erg benieuwd was of zijn installatie het verschil zou kunnen horen tussen een D-link switch met SBooster voeding en de nieuweling van English Electric. In eerste instantie was Jan nog niet in het panel beland, maar toen er later een deelnemer afviel, konden we hem toch blijmaken - onder andere omdat ons oog gevallen was op de fraaide set rond Dutch&Dutch in de toelichting van Jan. "Die uitnodiging nam ik graag aan!"

Tekst en foto's: Jan van der Meij

Enkele dagen na de bevestiging kreeg ik post van importeur Latham; de nieuwe switch van EE, keurig ingepakt in stevig papier. Na het verwijderen daarvan houd ik een mooie zwarte doos in handen met daarin de 8Switch, voeding, Chord C-Stream ethernetkabel handleiding en een brief van Latham.

De 8Switch ziet er mooi afgewerkt uit met een matzwarte kleur, kleine LED’s aan de voorzijde en metalen voetjes met rubber ringetjes. Helaas is bij mijn testexemplaar een van de, aan de behuizing gelijmde, voetjes wat verschoven. De voeding ziet er wat eenvoudig uit, maar dat is volgens de fabrikant een ‘medical grade’ SMPS (schakelende voeding), dus ik ben benieuwd.

Aansluiten

Na eerst nog even naar mijn eigen combinatie bestaande uit een setup te hebben geluisterd neemt de EE de plek van mijn D-link in. Daarvoor moet ik wel wat herschikken omdat mijn switch normaalgesproken achter op het ‘tv-meubel’ is geschroefd. Om gemakkelijk te kunnen switchen tussen de switches leg ik mijn eigen switch onderste boven op de EE omdat de ingangen omgekeerd zijn gepositioneerd.

De Chord C-Stream ethernetkabel kan ik niet gebruiken omdat mijn Dutch&Dutch 8C speakers per stuk via (bijgeleverde) ethernetkabels aansloten moeten worden op de switch. Zowel de speakers als de switch krijgen spanning uit een Kemp Powerstrip met Lapp Ölflex 110 CY 3G2,5 bekabeling die is aangesloten op een aparte audiogroep met Furatech FP-SWS(G) wandcontactdoos, standaard 2,5mm VD-draad en een Siemens automaat met HiFi-Tuning Supreme³ zekeringen. De D&Ds zijn voorzien van dezelfde Lapp voedingskabels.

Als beta-tester beschik ik over D&D firmware waarmee ik direct over ethernet kan spelen met Roon. Roon heeft daarbij toegang tot lokale muziek in ALAC op mijn Synology DS415+ en Tidal. Voor tv-geluid en Spotify maak ik gebruik van een Yamaha WXC-50 die via de digitale uitgang is aangesloten op de AES-ingang van de D&Ds. Voor de thuistest gebruik ik deze niet.

Luisteren

Na aansluiten van de 8Switch luister ik met laptop op schoot naar een aantal voor mij bekende nummers en maak ondertussen aantekeningen. Ik begin deze eerste luistersessie met Crossroads van Tracy Chapman via Tidal. Ik noteer: “Meer inkijk in de muziek. Klinkt nog wat meer transparant (meer scheiding tussen de instrumenten?). Speelt met meer gemak." Ook: "Meer detail/textuur?”

De volgende twee nummers zijn ook van Chapman. Eerst Across The Lines en daarna Fast Car vanaf mijn NAS. Wat me bij de eerste opvalt is dat de opname platter is dan Crossroads, maar dat de bas aan het eind van het nummer heerlijk buiten de rechter speaker speelt. Fast Car klinkt daarentegen heerlijk: “Wat een lekkere bas! Heel mooi rond. Heel mooi in combinatie met de basedrum. Heerlijk."

"De zang van Chapman wordt prachtig ondersteund door de onderliggende instrumentatie. Op 2 minuten een heel mooi uitstervende gitaar (nog niet eerder gehoord). De snare rond 2.20 klinkt wel wat licht. Mist voor mij wat body. Zelfde gevoel bij ongeveer 4 minuten, drums hadden daar voor mij wel iets meer body mogen hebben (wat meer dynamiek?).” Wat volgt is Three Sisters van een mijn favoriete bands Nits. De song klinkt overtuigend met de EE 8Switch met een erg mooi stereobeeld waarbij de bekkens buiten de speakers klinken en de triangel mooi open klinkt. Het laag is diep en goed te volgen, maar dat is bij de D-link ook het geval. "De bekkens rond 3.30 minuten klinken heel mooi door."

Door naar een andere favoriet: Steven Wilson. Van hem speel ik als eerste Pariah in de MQA-versie van Tidal. Mijn notities zijn: "Rust in de intro met mooie subtiele geluidjes. Mooie gelaagdheid rond 2 minuten als Steven “tired of facebook” zingt. Zang overtuigend. Subtiel gitaartje rond 3.20 erg mooi. Bombast rond 3.50 blijft heeft rustig en beheerst met alle lagen goed hoorbaar, bekken klinkt wat geknepen, maar aan eind wel mooi uitstervend.” Van Wilson volgt ook Blank Tapes, een nummer met Ninet Tayeb, eveneens in MQA-versie van Tidal. Ik schrijf: “Zang Steven overtuigend, niet geknepen of te groot – veel textuur (“.. blank tapes”)."

Ook de zang van Ninet overtuigt, met een mooi heesje en gevoelig gezongen. Ik speel deze eerste sessie muziek in verschillende stijlen (o.a. Tool, Tunng, The Pineapple Thief, Jacques Loussier Trio, I Am Kloot, Wilco, Eels, Iamthemorning) en steeds valt me op dat het allemaal wat meer open en vloeiender klinkt dan met mijn D-link/SBooster combinatie. Ook heb ik de indruk dat het iets dynamischer klinkt. Als ik de voeding van de 8Switch vervang door de SBooster, hoor ik geen verschil.

Emma luistert blind

Het weekend erop is mijn negentienjarige dochter Emma thuis. Emma speelt viool, heeft een uitstekend gehoor en is net als ik een enorme muziekliefhebber. Ik vraag haar naar een nummer te luisteren dat ze goed kent. Ze kiest voor Hey Now van London Grammar via Tidal. Ze weet dat ik iets aan het testen ben, maar niet wat. Ze luistert het nummer eerst via de D-Link met SBooster. Ik schakel om naar de 8Switch en Emma luistert opnieuw. Haar commentaar is dat het de tweede keer veel beter klinkt. Met de D-Link klinkt de muziek afstandelijker dan met de 8Switch. Met de 8Switch klinkt het vloeiender en ze raakt meer betrokken.

Ze heeft een duidelijke voorkeur voor de 8Switch. Omdat ze ook van (erg) stevige muziek houdt, luistert ze de volgende dag naar Hurricane van While She Sleeps en A Wasted Hymne van Architects. Met deze muziek gaat Emma’s voorkeur uit naar de D-Link omdat deze voor meer ‘druk’ zorgt.

Chord C-Stream

Tot nu toe heb ik de 8Switch met de ‘D&D ethernetkabel’ moeten luisteren. Omdat ik benieuwd ben wat de Chord C-Stream (eventueel) toevoegt bel ik Latham om te vragen of ik daarvan 2 van elk 3 meter lengte kan lenen voor de test. Twee dagen later heb ik ze in huis. In mijn set lijkt de Chord C-Stream minder open te klinken dan de D&D ethernetkabel. Het klinkt lekker, maar wordt wat compacter. Wel heb ik zo nu en dan de indruk dat instrumenten wat ‘echter’ klinken.

Een paar dagen later luistert mijn partner Elly aandachtig naar de 192kHz/24 bits (Flac) opname van het Corus. Herr, unser Herrscher, dessen Ruhm in allen Landen herrlich ist! (BWV 245, Pt. 1) van de Johannes-Passion uitgevoerd door het Dunedin Consort. Zonder dat ze het weet luistert ze eerst met de Chord C-Stream en daarna nog een keer met de D&D ethernetkabel. Wat haar opvalt is dat de muziek met de Chord dichterbij, ronder en compacter klinkt. De D&D ethernetkabel zorgt voor een iets bredere spreiding tussen zang en instrumenten, en de plaatsing is preciezer. Elly heeft duidelijke voorkeur voor de tweede kabel.

Paul luistert blind

Ook ex-collega en vriend Paul is muziek- en audioliefhebber. Hij had maanden geleden al een keer willen komen luisteren, maar dat kwam er steeds niet van. Ik nodig hem uit zodat hij mijn set kan bewonderen en direct ook mee kan helpen met deze test. Hij luistert naar een aantal nummers en is diep onder de indruk van de D&Ds. Hij had niet verwacht dat het laag zo goed kon klinken in onze grote woonkamer met granieten vloer. De akoestische plafondpanelen, akoestische schilderij op de achterwand, de twee wollen vloerkleden plus (met name) de DSP-instellingen van de D&Ds doen hoorbaar hun werk.

Paul waardeert ook de geweldige plaatsing van de D&Ds. Met Oceaan van Racoon gaat hij er goed voor zitten. Zonder dat hij het weet luistert hij het nummer achtereenvolgens met de 8Switch met Chord C-Stream, D-Link met D&D ethernetkabels, en 8Switch met D&D ethernetkabels. Paul heeft een duidelijke voorkeur voor de laatste combinatie. Die klinkt het lekkerst; Paul vindt dat die combinatie ook buiten de ‘sweet spot’ de beste plaatsing behoudt. Met de Chord C-Stream ethernetkabels ‘plakt’ de zang buiten de ‘sweet spot’ eerder aan een van de speakers. Paul is specialist in het ontwerpen van (digitale) regelsystemen en legt me uit hoe een switch verschil in geluidskwaliteit kan geven.

De English Electric 8Switch maakt hoorbaar een positief verschil in mijn set. Ik denk dat ik Latham ga vragen of ze de 8Switch ook zonder Chord C-Stream kunnen leveren, want de combinatie met de ethernetkabels die bij mijn eigen D&D’s werden geleverd heeft mijn voorkeur.

(Noot van de redactie: De C-stream 0,75 cm is standaard geleverd en dus een vast onderdeel van het pakket.)