McIntosh MS500: de klank van WAV-bestanden
Kort gezegd, de software en de bediening kunnen beter en zijn vaak beter geregeld bij andere merken, in elk geval bij Sonos, Bluesound, Lumin, Moon en Oppo Digital. Ook het ontbreken van gapless playback is een gemis (NB: de Oppo Sonica Dac ondersteunt ook geen gapless playback en Oppo maakt alleen nog maar telefoons.). We zetten ons over bedienings- en softwareperikelen heen en concentreren ons voor nu even op de klank.
Tja, daar kunnen we dan vrij kort in zijn. De klank van lokale WAV-bestanden of WAV-bestanden op de NAS is prima. Er is geen verschil waarneembaar tussen muziek vanaf de lokale SSD of muziek op de NAS. De MS500 klinkt kamerbreed en diep. Muziek komt los van de luidsprekers. Instrumenten staan los in de ruimte en het geluidsbeeld loopt niet dicht, ook niet als de band of het orkest fortissimo speelt. Het geluid is coherent en er zijn geen pieken of dalen waarneembaar in het frequentiespectrum.
De MS500 heeft over het hele spectrum een heel licht vleugje warmte dat overigens niet altijd opvalt. Nergens is sprake van wolligheid. Hoge tonen zijn zijdezacht. Lage tonen zetten een uitstekend fundament neer. Het hele lichte vleugje warmte geeft de muziek een aangenaam randje en voorkomt eventuele luistermoeheid. Zolang geen albums worden gekozen waarbij gapless playback een rol speelt, is het genieten geblazen.
McIntosh MS500: de klank van DSD-bestanden
De MS500 kan muzieksignaal tot 24-bit/192 kHz afspelen en heeft dan ook wat bestanden met deze sample rate gevoerd gekregen. Het verschil met bitperfect geripte cd’s die als 16-bit/44,1 kHz zijn weggeschreven is niet of heel moeilijk vast te stellen. Hi-res en MQA (dat niet wordt ondersteund) worden door sommigen als een wereld van verschil aangeprezen, maar dat is ons inziens hooguit een wereld van verschil in vergelijking met mp3-bestanden, niet met WAV-bestanden. Bovendien is 99 procent van alle muziek opgenomen en weggeschreven in 16-bit/44,1 kHz-formaat en omzetting naar een hoger formaat is zinloos, net zoals het zinloos is om een mp3-bestand om te zetten naar een WAV-bestand. Een goede weergave van het WAV-formaat is kerntaak en hoofdzaak. Hi-res en MQA is “nice to have” en bijzaak.
McIntosh MS500: de klank van Tidal
Als dezelfde muziek die op de SSD staat op Tidal wordt gekozen, is een kleine stap terug in geluidskwaliteit waarneembaar. Tidal beweert in hi-res te streamen, maar lokale 16-bit/44,1 kHz WAV-bestanden verslaan de streams van Tidal. De sample rate van de stream van Tidal is niet zichtbaar en het is dan ook de vraag wat je als luisteraar krijgt voorgeschoteld. Het klinkt niet slecht via Tidal, maar hier en daar klinkt enige scherpte of wordt een soort rafelrandje aan de muziek toegevoegd. Een wegstervende en steeds zachter wordende toon is sneller weg als hij van Tidal afkomstig is. Het verschil is overigens niet heel groot en valt niet bij alle muziek op. De mindere weergave van Tidal in vergelijking met WAV-bestanden zegt meer over Tidal dan over de MS500. Als het om de klank gaat doet de MS500 niets fout. Dat bewijst de uitstekende weergave van WAV-bestanden.
McIntosh MS500: concurrenten en plaats in de markt
De MS500 heeft geen echte concurrenten. Wie niets heeft met het merk McIntosh, bijvoorbeeld omdat hij zich niet kan vinden in het uiterlijk en de stijl van McIntosh, zal de MS500 ook niets vinden. Veel bezitters en liefhebbers van McIntosh zullen de MS500 kopen, domweg omdat hij goed past bij de andere apparaten van McIntosh. Wie geen WAV-bestanden wil afspelen en geen albums luistert waarbij gapless playback een rol speelt, zou prima uit de voeten kunnen met de MS500.
De klank van de MS500 is van een hoog niveau. Overigens, dat mag ons inziens ook wel voor een verkoopprijs van 8.399 euro. De vraag of de MS500 dit bedrag waard is, moet een belangstellende voor zichzelf beantwoorden. Feit is echter dat het merendeel van de streamers voorzien is van betere en handiger software. Een merk als Lumin heeft zich volledig toegelegd op de bouw van streamers en heeft goedkopere en duurdere streamers dan de MS500. Alle streamers van Lumin en ook van bijvoorbeeld Moon ondersteunen gapless playback en hebben een bediening die handiger en intuïtiever is dan de bediening van de MS500 van McIntosh.
McIntosh MS500: conclusie
De test van de MS500 is afgesloten met een gemengd gevoel. De bouwkwaliteit van de hardware is goed. Audiofiele apparaten horen geen ventilators aan boord te hebben of andere bewegende delen die hoorbaar zijn op de luisterpositie en McIntosh heeft met de MS500 een stille en trillingvrije machine gemaakt. De klank van de MS500 is zeer goed. Een heel licht maar niet altijd waarneembaar vleugje warmte zorgt ervoor dat niet snel luistermoeheid op zal treden.
Als het gaat om de software van de MS500, dan heeft McIntosh nog een inhaalslag te maken in vergelijking met andere fabrikanten van streamers. Gapless playback zou geen onderwerp van gesprek moeten zijn want dat is het bij de concurrenten ook niet. De bediening van de MS500 kan handiger en intuïtiever en selecteerbaarheid van muziekbestanden zou niet afhankelijk moeten zijn van de aanwezigheid van metadata. Als gebruiker wil je kunnen scrollen door een mappenstructuur, net als bij andere streamers.
McIntosh bouwt uitstekende versterkers en deze versterkers verdienen een uitstekende streamer. McIntosh en Autonomic moeten aan het werk om de MS500 uitstekend te maken. De basis van de MS500 is uitstekende hardware, nu nog even de software afmaken. We zouden de MS500 graag een herkansing geven nadat McIntosh de onvolkomenheden in de software heeft weggewerkt.