Klank
In principe doet de New Audio Frontiers-versterker alles extreem goed. Op het gebied van audiofiele parameters is er eigenlijk nauwelijks meer wat te wensen. 25Watt per kanaal lijkt niet veel, maar vijfentwintig buizen-Watt’s zijn andere Watt’s dan die van transistorversterkers en ook de lage-order vervorming van een tube-amp speelt hier een grote rol. Maar goed, ondanks het feit dat deze versterker verrassend veel weergevers probleemloos aan kan sturen, gaat de voorkeur uit naar hoogrendement exemplaren. Dat geldt in principe voor alle low-power triode-versterkers. Luisteren naar deze versterker betekent letterlijk en figuurlijk luisteren zonder gordijn voor de luidsprekers. De sprankelende ‘clarity’ maakt dat de muzikale gebeurtenis letterlijk ‘live’ in de kamer staat. Het koper van Joe Henderson en Candy Dulfer komt met zo’n enorme dynamische power de luisterruimte binnenzetten, dat ik even vreesde voor het leven van de Dynaudio’s. De allergrootste kracht van deze versterker zit in de dynamische behandeling van transiënts. Er wordt een extreem ruimtelijk- en gefocuseerd beeld neergezet vol met fijndynamische verschillen. Die zijn enorm natuurgetrouw en goed geschaald. Achter elk geluid, of het nou uiterst subtiel is of groot en krachtig, voel je de dynamische power van de versterker. Achter elke pianoaanslag voel je kracht, of het nou de hoogste- of allerlaagste frequenties betreft. Dat alles in een uiterst neutraal klankbeeld dat de volledige ruimte geeft aan de eigen klank- en ruimtelijke dimensies van de opname. Het eindresultaat is in feite niet romantisch. Het heeft niet de diepe harmonische rijkdom van een Jadis JA-50 of JA-200. Het geluid emuleert dat van de bekende CAT-eindversterkers (JL1, JL2, JL3) en komt absoluut in de buurt van de onbetaalbare Audio Note’s. Het voegt niets toe aan de opname, maar het laat ook niets weg. Goede opnamen klinken spectaculair realistisch, met een grijpbare dimensionaliteit. Wat slecht geregistreerd is, krijg je onverhuld en keihard voor je oren, hoewel het niet zo slecht klinkt als je zou verwachten. De benadering van het bronmateriaal is volstrekt objektief. Ook de snelheid van deze versterkers is opvallend. Daarin bereikt New Audio Frontiers een nieuwe maatstaf, waar het merendeel van de solid state ontwerpen het nakijken hebben.               Â
KR
KR-Audio Electronics biedt een alternatief voor de ‘standaard’ 845 buizen. De KR-buizen kenmerken zich door een geclaimde veel langere levensduur en een wat hogere vermogensafgifte. De standaard 845 gaat zo’n duizend tot tweeduizend uur mee, afhankelijk van o.a. het merk versterker en de ingestelde waarden. In principe is een KR-buis gelijk aan de standaard 845 en kan deze meteen in de versterker worden gezet. Navraag bij de Italiaanse fabriek leverde op dat ze ook af-fabriek met KR-buizen kunnen worden geleverd en dat de match dan geoptimaliseerd wordt. Zelf inprikken leverde geen problemen op, maar de fabriek adviseert om het vanaf hun produktielijn te laten doen. De KR’s geven veel minder licht dan standaard 845’s. Ze worden ook minder warm. Mijn 845’s waren nog niet volledig ingespeeld, maar de prestaties waren minimaal identiek aan de Golden Dragons. Die laatsten (volledig ingespeeld) klonken in dit tussenstadium een streepje dynamischer. Ik kom nog terug op KR, als ze volledig ingespeeld zijn. Als je veel speelt, kan de investering in KR-buizen redelijk wat geld opleveren bij vijf tot tien jaar gebruiksduur van een 845-versterker.